skip to Main Content
سرکوب فعالان حقوق زنان افغانستان در سایه حمایت جهانی از طالبان
جامعه سیاست کیوسک

سرکوب فعالان حقوق زنان افغانستان در سایه حمایت جهانی از طالبان

نیروهای طالبان با هجوم به منزل دو فعال حقوق زنان افغانستان به نام‌های تمنا زریاب‌پریابی و پروانه ابراهیم‌خیل، آنها و بستگان‌شان را با خشونت بازداشت کرده‌اند. همچنین بیش از سه ماه از مفقود شدن عالیه عزیزی از فعالان حقوق زنان می‌گذرد و هیچ اطلاعی از او در دست نیست.

تمنا زریاب‌پریانی پیش از بازداشت با انتشار ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی از حضور طالبان پشت درهای منزلش خبر داد و شاهدان عینی از ورود چندین مرد مسلح به خانه او خبر داده‌اند اما از سرنوشت او و سه خواهرش خبری در دست نیست.

همچنین گاردین از حمله به منزل یک فعال حقوق زن دیگر خبر داده است. به نوشته گاردین این زن که برای حفظ امنیتش نام او پنهان مانده با خشونت شدید از سوی ماموران طالبان مواجه شده است.

با این که خبر بازداشت فعالان زن اعلام می شود اما گروه شبه‌نظامی طالبان از اساس این اقدام را تکذیب می کند و دستگاه اطلاعات و امنیت این گروه شبه‌نظامی در پیامی خطاب به رسانه‌ها، نسبت به بازنشر اخبار نادرست هشدار داده است.

در ۵ ماه گذشته چندین تجمع بزرگ و کوچک در کابل و دیگر شهرهای افغانستان در اعتراض به محدودیت‌هایی که طالبان برای زنان ایجاد کرده، برگزار شده است و فعالان حقوق زن در افغانستان چند روز بعد از آن ناپدید شده‌اند که تظاهراتی با عنوان مخالفت با حجاب اجباری در کابل برگزار کردند.

هم‌زمان با سرکوب معترضان در کابل، یک هیات بلندپایه طالبان برای انجام گفت‌وگوهایی با مقام‌های نروژ و احتمالا اتحادیه اروپا و امریکا برای تسهیل ارسال کمک های بین‌المللی به افغانستان به نروژ سفر کرده‌اند. در آستانه‌ی برگزاری نشست اسلو شماری از پناهجویان افغانستان در ناروی به حضور طالبان در این نشست اعتراض کرده‌اند.

معترضان می‌گویند که طالبان مسئول بحران کنونی در افغانستان هستند و اگر این گروه به عنوان حکومت افغانستان به رسمیت شناخته شود، رنج مردم افغانستان به ویژه زنان دوام می‌یابد. معترضان خواهان عدم به رسمیت شناختن نظام طالبانی در افغانستان و محاکمه شدن نمایندگان و رهبران طالبان به عنوان «جنایتکاران جنگی» هستند.

پیش از بازداشت و مفقود شدن فعالان زنان افغانستان، طالبان محدودیت‌های گسترده‌ای از جمله حذف چهره زنان از رسانه‌ها و جلوگیری از تحصیل زنان را اعمال کرده بود. افزایش محدودیت‌ها و سرکوب شدید زنان توسط طالبان در حالی انجام می‌گیرد که چند ماه پیش سخنگوی طالبان در تلاش برای نشان دادن تغییر سیاست‌ها و ساختن چهره موجه جهانی گفته بود «حقوق اساسی زنان تضمین خواهد شد. دسترسی به آموزش و کار مهیا می‌شود.»

همزمان با تلاش رسانه‌ای نیروهای همسوی طالبان در سرتاسر جهان برای ارائه‌ی چهره‌‌ای جدید و کمتر ضدزن از این گروه نظامی، به نظر می‌رسد اراده‌ای نیز برای مقابله با به‌رسمیت‌شناختن طالبان از سوی سایر کشورها وجود ندارد.

همچنین بخوانید:  پایان «زنگ تفریح» مهاجران به وسیله راستگرایان اروپا
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗