skip to Main Content
«واکسن اچ‌پی‌وی رایگان در دسترس مردم قرار گیرد»
جامعه سیاست کیوسک

 عفونت‌های مقاربتی رو به افزایش است

«واکسن اچ‌پی‌وی رایگان در دسترس مردم قرار گیرد»

رییس انجمن متخصصین میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی ایران می‌گوید با محدودیت دسترسی آسان به کاندوم عفونت‌های مقاربتی از جمله بیماری سوزاک، سیفلیس و زگیل تناسلی رو به افزایش است.

به گفته مسعود مردانی ابتلا به ویروس اچ‌پی‌وی در سال‌های اخیر در ایران شیوع بسیاری پیدا کرده و «به این دلیل که می‌خواهند جمعیت را افزایش دهند، وسایل جلوگیری از بارداری را مقداری محدود کرده و از دسترسی آسان به کاندوم در درمانگاه‌های دولتی ممانعت به عمل آورده‌اند.»

این واکسن تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیست و به دلیل وارد شدن با ارز آزاد بسیار کمیاب است. هزینه واکسیناسیون دوره کامل آن سه تا چهار میلیون تومان است. واکسن اچ‌پی‌وی یک واکسن چهار ظرفیتی است که در ایران به صورت رایگان در دسترس نیست و هر دوز یک تا یک میلیون‌و‌نیم میلیون تومان قیمت دارد. نام تجاری این واکسن گارداسیل است که گونه‌های مهم ۱۶، ۱۸، ۱۱ و ۶ زگیل تناسلی را داراست. از این چهار گونه، دو گونه آن یعنی ۱۶ و ۱۸ سرطان‌زا هستند.

شایع‌ترین علت سرطان دهانه رحم در دنیا ویروس اچ‌پی‌وی است و از طرفی سرطان دهانه رحم سومین سرطان شایع در میان زنان است. به گفته مردانی در دیگر کشورها برای جلوگیری از شیوع این بیماری «به دختربچه‌ها این واکسن را از سن ۹ تا ۱۱ سالگی تزریق می‌کنند. با زدن این واکسن در سطح گروه‌های هدف شیوع سرطان دهانه رحم تا حد چشمگیری کاهش خواهد یافت.»

به گفته رئیس انجمن بیماری‌های عفونی قرار است «واکسن اچ‌پی‌وی در آینده نزدیک در ایران تولید شده و به قیمت مناسب توزیع شود، اما متاسفانه به جای اینکه واکسن چهار ظرفیتی و به تبع آن نه ظرفیتی آن را بسازند، دو ظرفیت آن را نیز کم کرده‌اند و واکسنی دو ظرفیتی طراحی کرده‌اند. قبل از کرونا قرار بود واکسیناسیون اچ پی وی به لیست واکسیناسیون وزارت بهداشت راه پیدا کند اما بعد همه‌گیری کرونا اولویت ها و محدودیت‌های اعتباری باعث شد اهمیت این مسئله از ارج و قرب بیفتد.»

این متخصص تاکید می‌کند زنانی که واکسن اچ‌پی‌وی تزریق نکرده‌اند باید سالی یکبار تست پاپ اسمیر بدهند و «کسانی که این واکسن را تزریق می‌کنند، شاید در عمرشان یک یا دوبار نیاز داشته باشند که تست پاپ اسمیر بدهند و این مساله از نظر اقتصادی برای افراد بسیار مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. سرطان دهانه رحم سختی‌ها و هزینه‌های زیادی را به افراد تحمیل می‌کند بنابراین توصیه می‌شود افراد برای تزریق این واکسن اقدام کنند.»

همچنین بخوانید:  جای خالی بهداشت‌کاران دهان در نظام درمانی ایران
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗