skip to Main Content
خاکستر شدن ۱۰۰هزار هکتار جنگل و مرتع طی ۵ سال
زمین سیاست کیوسک

خاکستر شدن ۱۰۰هزار هکتار جنگل و مرتع طی ۵ سال

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور می‌گوید حدود ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی طی ۵ سال گذشته طعمه حریق شده است؛ رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری نیز اعلام کرده که ۷ میلیون هکتار از بیابان‌های کشور در وضعیت فوق‌بحرانی قرار دارند و «سالانه با ۱۶ تن فرسایش در هکتار مواجه‌ایم و که ۲۵۰ میلیون متر مکعب فرسایش در دریاچه سدها قرار می‌گیرد.»

مسعود منصور گفته‌ «حدود ۳۲ میلیون هکتار از عرصه کشور مناطق بیابانی است که هفت میلیون آن در شرایط فوق بحرانی و ۷/۲ میلیون هکتار نیز کانون‌های مولد گرد و غبار هستند بنابراین در این شرایط نیاز به عزم جزم برای کاهش مخاطرات طبیعی است.»

وی همچنین اعلام کرده از حدود ۴۰ هزار رشته قنات، یک سوم آن در معرض کم‌آبی و خشک شدن قرار دارد؛ ۲۷ میلیون هکتار از عرصه کشور پهنه سیل‌خیز است و ۴۵۰ شهر و ۸ هزار و ۲۶۰ روستا در پهنه قرار دارد.

فعالان محیط زیست هشدار داده‌اند که با ادامه روند کنونی، تا ۵۰ سال آینده تمامی جنگل‌ها و در ۸۰ سال آینده تمامی مراتع ایران نابود خواهند شد. مساحت جنگل‌های هیرکانی در چند دهه گذشته به نصف کاهش پیدا کرده و هر سال هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی نابود می‌شوند

در خرداد ماه امسال آتش‌سوزی هفت‌روزه جنگل‌های زاگرس در کهمره سرخی فارس ۱۵ هزار هکتار از بلوط‌های چند صد ساله این منطقه را به خاکستر تبدیل کرد و حتی یک بالگرد برای خاموشی آتش نیامد. به گفته بهمن ایزدی، فعال محیط‌زیست، سازمان جنگل‌ها نمی‌خواهد بحران آتش‌سوزی جنگل‌ها را علنی کند و همه چیز را عادی جلوه می‌دهد؛ «شگرد سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی سکوت است».

برخی کارشناسان می‌گویند همراهی و همدستی سازمان محیط‌زیست در دولت‌های مختلف با دیگر وزارتخانه‌ها برای انجام پروژه‌های مخرب محیط‌زیست و همچنین جایگاه ضعیف و نمایشی این سازمان، نقش مهمی در ایجاد این شرایط داشته است. در برنامه بودجه امسال که از سوی دولت به مجلس ارائه شد بیش از ۴۰۰ طرح فاقد ارزیابی محیط‌زیستی بودند.

همچنین بخوانید:  اعتراض فعالان حقوق معلولان به استفاده از معلولیت برای سوگواری در تلویزیون
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗