skip to Main Content
پنجاه درصد مراکز آموزشی در افغانستان بسته شدند
جامعه کیوسک

پنجاه درصد مراکز آموزشی در افغانستان بسته شدند

طلوع نیوز به نقل از اتحادیه‌ٔ مراکز آموزشی خصوصی اعلام کرده که «در جریان سه ماه پیش، پنجاه درصد از مراکز آموزشی به علت‌های گوناگون از جمله نبود انگیزه برای درس خواندن و چگونگی پرداخت کرایه و مالیه در سراسر کشور [افغانستان] بسته شده‌اند.»

سنجر خالد رئیس عمومی اتحادیهٔ مراکز آموزشی خصوصی افغانستان گفته «تحولاتی که در افغانستان آمد سبب شد تا فعالیت چهل تا پنجاه درصد مرکزهای آموزشی متوقف شود. کم بودن دانش‌آموز و نبود انگیزه از علت‌های عمده است.»

برخی از دانش‌آموزان نیز گفته‌اند که بسته بودن مکتب‌ها و‌ دانشگاه‌ها سبب شده تا از علاقه‌مندی‌شان برای آمادگی برای کنکور کاسته شود. تعطیلی مراکز آموزشی، روشن نبودن آینده‌ٔ دانش‌آموزان دختر و فقر اقتصادی موجب شده تا بسیاری از دانش‌آموزان از ادامهٔ تحصیل دست بکشند.

یکی از همین دانش‌آموزان گفته «انگیزه‌ای که داشتیم از دست رفت. فکر می‌کردیم که آیا سال بعد می‌توانیم در امتحان اشتراک کنیم؟ آیا دختران دوباره مکتب رفته می‌توانند یا خیر؟ این‌ها باعث شد تا دیگر به مرکزها نرویم و درس را ادامه ندهیم.»

گفتنی‌ست آزمون کنکور در افغانستان سال گذشته با حضور ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در ۳۴ ولایت برگزار شد، البته امسال هنوز مکتب‌ها به روی دختران دانش‌آموز بالاتر از کلاس ششم بسیاری از ولایت‌ها باز نشده است.

با قدرت گرفتن طالبان در افغانستان شرایط برای مردم به شدت سخت شده و زنان از تحت تبعیض مضاعف قرارگرفته‌اند و از حقوق خود بیش از پیش محروم مانده‌اند. و زنانی که پیش از به‌قدرت‌رسیدن امارت اسلامی در ادارات و نهادها مشغول به کار بوده‌اند، احساس امنیت نمی‌کنند.

خوابگاه‌های دخترانه نیز در کابل بسته شده‌اند و زنان مجرد برای پیدا کردن خانه کرایه‌ای با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو هستند. صاحب خانه‌ها با دختران مجرد قرارداد کرایهٔ اتاق نمی‌بندند و زنان و دختران باید در زمان قرارداد یک مرد از خانواده‌ٔشان را به‌عنوان طرف قرارداد معرفی کنند.

از طرفی دیگر چند روز پیش وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در یک فرمان تازه بر نشریات رسانه‌های تصویری در افغانستان محدودیت‌های بسیاری برای زنان وضع کرد و فرمان داده بود که «نشر درامه‌ها و برنامه‌های تمثیلی که تمثیل‌کننده‌ی آن زن باشد، ممنوع است.»

افزایش محدودیت‌ها توسط طالبان در حالی است که چند ماه پیش سخنگوی طالبان در تلاش برای نشان دادن تغییر سیاست‌ها و ساختن چهره موجه جهانی گفته بود «حقوق اساسی زنان تضمین خواهد شد. دسترسی به آموزش و کار مهیا می‌شود.»

 

همچنین بخوانید:  بیایید حافظان آبرو نباشیم
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗