skip to Main Content
تنها روزنامه نابینایان تعطیل شد
جامعه سیاست کیوسک

تنها روزنامه نابینایان تعطیل شد

روزنامه‌نگاران روزنامه «ایران سپید»- روزنامه ویژه نابینایان که به خط بریل چاپ می‌شد- در روز آخر کاری اخراج شدند. 

‏امید هاشمی با اعلام این خبر در توییتر خود نوشته شخصی که مدیریت موسسه ایران به او سپرده شده، محمد‌حسن روزی‌طلب، نه حاضر بوده تا با نمایندگان ‎نابینایان دیدار کند و نه حتی قبول می‌کرده تا پای صحبت خبرنگاران این روزنامه که همگی بیش از یک دهه با این موسسه همکاری می‌کرده‌اند بنشیند «و بیشترین توهین‌ها به این خبرنگاران از سوی خودش و اعوانش انجام شد.»

روزنامه ایران سپید، که متعلق به موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران است، اولین و تنها روزنامه ویژه نابینایان به زبان فارسی و خط بریل است. نخستین شماره این روزنامه آبان ۱۳۷۵ منتشر شد.

مدیرعامل موسسه نابینایان بصیر، روح‌الله ساعی، در ابتدای زمستان امسال طی مصاحبه‌ای با ایسنا گفته بود که مسئولین این نشریه در ابتدای سال ۹۹،  انتشار ایران سپید را با شروع همه‌گیری کرونا و اعمال پروتکل‌های بهداشتی متوقف کرده بودند اما وعده داده بودند که به محض فروکش کردن موج همه‌گیری، روزنامه دوباره به خط بریل چاپ خواهد شد. اما نزدیک به دو سال است که اتفاقی نیفتاده است. 

ساعی در این مصاحبه اشاره می‌کند که «رویکرد مسئولان این مجموعه ظاهرا به این شکل است که نمی‌خواهند دیگر روزنامه را به خط بریل چاپ کنند.»

صاحب امتیاز موسسه ایران، خبرگزاری جمهوری اسلامی‌ست که یک نهاد دولتی‌ست و این اولین بار نیست که یک موسسه‌ وابسته به دستگاه‌های دولتی از خدمات به معلولان خودداری می‌کند. معلولان بارها تجمعاتی اعتراضی علیه شرایط نامناسب خود، از جمله اجرایی‌نشدن کامل قانون حمایت از حقوق معلولان برپا کرده‌اند؛ قانونی که با وجود کاستی‌های بسیار، می‌تواند حداقلی از خواسته‌های قانونی معلولان را تامین کند. این قانون به مسائلی مانند خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی، مناسب‌سازی، کارآفرینی و اشتغال، حمایت‌های قضایی و تسهیلات مالیاتی می‌پردازد.

همچنین بخوانید:  معلولان از حق سفر محرومند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗