skip to Main Content
طالبان زنان را از رسانه‌ها حذف کردند
جامعه سیاست کیوسک

طالبان زنان را از رسانه‌ها حذف کردند

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در یک فرمان تازه بر نشریات رسانه‌های تصویری در افغانستان محدودیت‌های بسیاری برای زنان وضع کرده است.

اطلاعات روز نوشته «در این فرمان هشت ماده‌ای که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، نشر درامه‌ها و برنامه‌های تمثیلی که تمثیل‌کننده‌ی آن زن باشد، ممنوع شده است.»

همچنین در یکی از ماده‌های این فرمان طالبان آمده که خبرنگاران زن در رسانه‌های تصویری باید حجاب اسلامی را رعایت کنند. طبق این فرمان، تلویزیون‌ها باید فیلم‌ها و سریال‌های خارجی را که مخالف شریعت اسلامی باشد، نشر نکنند.

در همین رابطه ذبیح‌الله مجاهد سخن‌گوی طالبان گفته از رسانه‌ها در صورتی حمایت می‌کنند که برای «اصلاح جامعه» کار کنند و «منافع علیای کشور و ارزش‌های اسلامی» را در نظر بگیرند.

سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان نیز بر نشرات اسلامی رسانه‌ها تأکید کرده و گفته رسانه‌ها باید جلوی ترویج فرهنگ «بیگانه» را بگیرند.

فرمان‌های جدید طالبان در حالی است که چند ماه پیش سخنگوی طالبان  در تلاش برای نشان دادن تغییر سیاست‌ها و ساختن چهره موجه جهانی گفته بود «حقوق اساسی زنان تضمین خواهد شد. دسترسی به آموزش و کار مهیا می‌شود.»

سرکوب زنان توسط طالبان تنها به حذف چهره آنها از رسانه محدود نمی‌شود. با قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، کلاس‌های درس دختران بالاتر از کلاس ششم تعطیل شد. همچنین اولین‌تجمع‌های اعتراضی به طالبان که با حضور پررنگ زنان شکل گرفت با سرکوب خشونت‌آمیز از سوی طالبان مواجه شد و اولین مجری زن طلوع نیوز افغانستان که با نماینده طالبان مصاحبه کرد مجبور به ترک افغانستان شد. او گفته بود که از ترس طالبان افغانستان را ترک کرده.

اگرچه رسانه‌های خارج از افغانستان، از جمله ایران، از اخبار مثبت و تغییرات این گروه از جمله اجرای حقوق مربوط به زنان افغان صحبت می‌کنند و بسته سیاست‌های خود ادبیات متفاوتی در مورد طالبان به کار می‌برند، اما رسانه‌های افغانستان از افزایش محدودیت‌ها خبر می‌دهند.

 

همچنین بخوانید:  رویاهای از دست‌رفته؛ تازه‌راه‌یافتگان دانشگاه‌ از ناامیدی‌های‌شان می‌گویند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗