skip to Main Content
حمله تله‌کابینی دولت به جنگل‌های هیرکانی
اقتصاد زمین سیاست کیوسک

حمله تله‌کابینی دولت به جنگل‌های هیرکانی

با سفر استانی ابراهیم رئیسی به استان گلستان، طرح‌هایی که باعث نابودی محیط‌زیست می‌شوند باز هم کلید خورده‌اند؛ ساخت تلکه‌کابین کبودوال برفراز جنگل‌های هیرکانی یکی از آنهاست.

با این که جنگل‌های هیرکانی در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده و هر نوع دخل و تصرف و ساخت و ساز در آن منوط به انجام کار کارشناسی توسط یونسکو است در جریان این سفر ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری از تصمیمات جدید برای ساخت تله‌کابین خبر داده است.

طرح تله‌کابین کبودوال در سال ۹۷ تصویب شد اما ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی، اجرای این پروژه را به تعویق انداخت چراکه بخشی از عرصه‌های جنگلی هیرکانی در این شهر قرار دارد.جنگل‌های هیرکانی به‌عنوان دومین اثر بزرگ طبیعی ایران در سال ۹۸ در فهرست جهانی به ثبت رسید. از جنگل‌های هیرکانی به نام فسیل زنده یا موزه طبیعی نیز یاد می‌شود زیرا بسیاری از گونه‌های گیاهی موجود در این جنگل‌ها امروز به‌صورت فسیل در اروپا یافت می‌شود.

ضرغامی در این رابطه  گفته «برآیند تصمیم جلسه مشترک وزارت جهاد کشاورزی، مسئولان سازمان جنگل‌ها و حفاظت محیط زیست و همچنین وزارت میراث فرهنگی ملاک کار خواهد بود و اجرای تله کابین علی آبادکتول در خارج از محدوده اصلی عرصه‌های ثبت جهانی شده جنگل‌های هیرکانی بلامانع است.»

همچنین مدیرکل بازرسی و نظارت نهاد ریاست‌جمهوری خبر داده که تله کابین گرگان هفته آینده مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورتی که مشکل قانونی نداشته باشد مصوبات استانی آن اجرایی خواهد شد. او خبر داده «هیئتی مکلف شده تا پروژه‌های تله کابین گرگان و جزیره آشوراده را بررسی کند.»

در همین سفر، ضرغامی از دستور اکید رئیس‌جمهور برای اجرای طرح «گردشگری» آشوراده خبر داده بود؛ طرحی که به گفته فعالان محیط‌زیست موجب نابودی این جزیره و از بین رفتن زیستگاه و گونه‌های جانوری می‌شود.

شواهد علمی نشان می‌دهند که سابقه تاریخی این جنگل‌ها به دوران سوم زمین‌شناسی (ژوراسیک) یا همان عصر دایناسورها بازمی‌گردد. گفته می‌شود که حدود ۲۲ درصد جنگل‌های هیرکانی در استان گلستان و متنوع‌ترین گونه‌های گیاهی و جانوری در این محدوده واقع شده است.

با ثبت جنگل‌های هیرکانی به‌عنوان میراث جهانی فعالان محیط‌زیست امیدوار بودند که حمایت‌های لازم برای حفاظت از این میراث طبیعی را داشته باشند اما در آتش‌سوزی دو سال پیش، حدود سه هزار هکتار از اراضی این منطقه حفاظت‌شده از بین رفت در حالی که حتی یک بالگرد برای خاموش کردن آتش وجود نداشت و حالا هم به نظر می‌رسد دولت با مصوبه‌های سریع و غیرکارشناسانه در سفرهای استانی هدفی جز نابودی این جنگل‌ها را ندارد.

همچنین بخوانید:  موافقت بدون ارزیابی سازمان محیط زیست باانتقال آب خزر
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗