skip to Main Content
ممنوعیت واردات واکسن کرونا به ایران
اقتصاد جامعه سیاست کیوسک

وزارت بهداشت به دنبال احیای پروژه‌ی شکست خورده 

ممنوعیت واردات واکسن کرونا به ایران

​رئیس سازمان غذا و دارو با اعلام خبر ممنوعیت واردات واکسن گفته «کاملا به تولید داخل متکی هستیم و تولید داخل کفاف نیاز ما را – از جمله دُز سوم – خواهد داد.»

بهرام دارایی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چه میزان از سبد واکسیناسیون را واکسن‌های ایرانی تشکیل می‌دهد؟ گفته «هیچ گونه وارداتی از خارج از کشور نداریم.» او درباره‌ی تاییدیه‌ی واکسن‌های ایرانی گفته «برای تاییدیه‌های بین‌‌المللی یک‌سری مدارک علمی نیاز است که واکسن‌های داخلی فراخور پیشرفتی که داشته‌اند مدارک‌شان ارسال شده است. در خصوص واکسن برکت پیشرفت خوبی داشته‌ایم و درباره بقیه واکسن‌ها هم مدارک ارسال می‌شود.»

روز گذشته نیز وزیر بهداشت گفته بود «ما به دنبال این هستیم که تولیدات داخلی را بالا ببریم که این امر باعث می‌شود قیمت دارو کاهش پیدا کند. پزشکانی که دارو خارجی تجویز کنند، نمره منفی می‌گیرند.»

پیش از این مدیرعامل تنها شرکت واردکننده واکسن خبر داده بود که درخواست‌های این شرکت برای واردات واکسن با مخالفت روبرو شده و گفته بود «اگر سینوفارم‌هایی که از قبل ثبت سفارش شده‌اند تمام شوند، کشور دیگر بانک واکسن نخواهد داشت.»

در اظهار نظری علی تاجرنیا پزشک و فعال سیاسی دلیل عدم تمایل دولت به خرید واکسن خارجی را حمایت دولت از بنیاد برکت برشمرده بود و گفته بود «برکت در ازای هر دُز واکسن، ۲۰۰ هزار تومان گرفته بود و برای ۱۲۰ میلیون واکسن، برکت از صندوق دولت عددی بالای یک میلیارد دلار از محل اعتبارات دولتی گرفت.»

بنیاد برکت سازنده واکسن کوو ایران برکت، متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام است که در زمینه اشتغال‌زایی و اجرای پروژه‌های عمرانی فعالیت می‌کند. این سازمان مالک بیش از ۴۰ شرکت است و با سازمان‌های مختلف پروژه‌های گوناگونی را تعریف کرده است.

با این که هنوز آمار استقبال مردم از واکسن داخلی و خارجی به تفکیک مشخص نیست اما  از ابتدای همه‌گیری کرونا سه شرکت در ایران ادعا کرده‌اند موفق به ساخت واکسن کرونا شده‌اند و تا به حال نتایجی که منجر به تایید نهایی این واکسن‌ها بشود منتشر نشده است.

مهرماه امسال نیز، هاله حامدی‌فر، مدیرعامل شرکت سیناژن، تولید‌کننده واکسن اسپایکوژن، واکسن مشترک میان ایران و استرالیا، مدعی‌شده بود که وزارت بهداشت، به‌عمد جلوی سرعت‌گرفتن فازهای آزمایشی این واکسن را گرفته که واکسن خاصی به واکسن داخلی اول بدل شود.

تعلل در واردات واکسن و اصرار بر تولید داخلی باعث کشته‌شدن بسیاری از مردم شد و نایب رییس اتحادیه واردکنندگان دارو وضعیت واردات دارو را «افتضاح» توصیف کرده و می‌گوید سیاست‌های داخلی جلوی واردات دارو را گرفته، اثر تحریم‌ها آنقدر نیست که از آن صحبت می‌شود و وزارت بهداشت ریشه واردات را می‌زند چون به‌دنبال حذف رقباست.

همچنین بخوانید:  کرونا افسانه دولت کوچک را باطل کرد
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗