skip to Main Content
ثبت سفارش واکسن کرونا متوقف شده است؟
جامعه کیوسک

ثبت سفارش واکسن کرونا متوقف شده است؟

با وجود هشدارها نسبت به شروع «موج ششم» کرونا در آبان ماه، بر اساس اسناد منتشرشده در وبسایت رویداد۲۴ «فعلا مجوز واردات واکسن ممنوع شده، این یعنی در دوره جدید ثبت سفارش جدیدی برای واردات واکسن انجام نشده است» و تا ۱۵ آبان آخرین محموله سینوفارم وارد کشور می‌شود.

مدیرعامل شرکت سهاکیش وابسته به هلال‌احمر ایران و تنها شرکت واردکننده واکسن گفته «قرار بوده تا ۶۰ میلیون دوز واکسن سینوفارم وارد کنیم. اینکه آیا بعد از پایان این ۶۰ میلیون دوز توافق قبلی باز هم اجازه واردات سینوفارم داده می‌شود یا خیر مشخص نیست، اما درخواست‌های ما از مهر ماه تا الان با مخالفت روبرو شده است. این یعنی اگر سینوفارم‌هایی که از قبل ثبت سفارش شده‌اند تمام شوند، کشور دیگر بانک واکسن نخواهد داشت.»

واردات واکسن فرآیندی زمان‌بر است و هرچند وزیر بهداشت شخصا اعلام کرده در آبان با پیک ششم کرونا روبه‌رو خواهیم بود، اما به نظر می‌رسد واکسیناسیون برای دوز سوم یا پیک‌های بعدی کرونا بار دیگر منوط به موفقیت تولید داخلی است؛ وزیر بهداشت از نیاز به ۹۸ میلیون دوز واکسن صحبت می‌کند و هم‌زمان تولید داخل را اولویت‌ می‌داند. 

تعلل در خرید واکسن در دولت روحانی و رئیسی در حالی است که آمارهای رسمی از ابتلای نزدیک به ۶ میلیون نفر به کرونا و کشته شدن بیش از ۱۲۵ هزار نفر تا به امروز خبر می‌دهد. البته معاون وزارت بهداشت وقت گفته بود برای رسیدن به آمار واقعی باید آن را ۲ برابر کرد و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، از آمار کشته‌شدگان ۷ برابر آمار رسمی خبر داده بود.

از طرفی چند ماه پیش عضو ستاد ملی کرونا در مورد علت عدم دستور خرید واکسن گفته «مافیای دارو با فروش سرم و برخی داروهای کرونا در ماه ۳ هزار میلیارد تومان به دست می‌آورد.» همچنین پیشتر علی‌تاجرنیا پزشک و فعال سیاسی گفته بود «دلیل تمایل‌نداشتن برای خرید واکسن از خارجی‌ها این بود که برکت در ازای هر دُز واکسن، ۲۰۰ هزار تومان گرفته بود [..] و برای ۱۲۰ میلیون واکسن [..] برکت از صندوق دولت عددی بالای یک میلیارد دلار از محل اعتبارات دولتی گرفت».

از ابتدای همه‌گیری کرونا سه شرکت در ایران ادعا کرده‌اند موفق به ساخت واکسن کرونا شده‌اند اما تا به حال نتایجی که منجر به تایید نهایی این واکسن‌ها بشود منتشر نشده و تعلل در واردات واکسن و اصرار بر تولید داخلی باعث کشته‌شدن بسیاری از مردم شد. حالا با توقف فرآیند ثبت سفارش واکسن، احتمال زیادی دارد که آنچه در ماه‌های گذشته واقع شد دوباره تکرار شود.

همچنین بخوانید:  آیا ارتباطی بین اختلال در قاعدگی با واکسن کرونا وجود دارد؟
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗