skip to Main Content
«سیاست‌های داخلی جلوی واردات دارو را گرفته است»
جامعه سیاست کیوسک

وزارت بهداشت در پی حذف رقبای اقتصادی

«سیاست‌های داخلی جلوی واردات دارو را گرفته است»

نایب رییس اتحادیه واردکنندگان دارو وضعیت واردات دارو را «افتضاح» توصیف کرده و می‌گوید سیاست‌های داخلی جلوی واردات دارو را گرفته، اثر تحریم‌ها آنقدر نیست که از آن صحبت می‌شود و وزارت بهداشت ریشه واردات را می‌زند چون به‌دنبال حذف رقباست.

مجتبی بوربور در گفتگو با ایلنا توضیح داده «جلوی واردات گرفته می‌شود و ارز آن‌را با تاخیر تخصیص می‌دهند و به حق انتخاب مصرف‌کننده هم احترام نمی‌گذارند. خیلی راحت می‌گویند نمی‌خواهیم وارد کنید، چه کسی می‌خواهد جلوی وزارت بهداشت بایستد؟».

وی درباره سیاست‌های تخصیص ارز و تاثیر آن بر کیفیت و قیمت دارو گفته «اگر واردات انجام شود می‌توانیم دارو را بعضا ارزان‌تر از تولید داخل به کشور بیاوریم. دارو با کیفیت بالاتر یا هم تراز با داروی داخلی را ارزان‌تر حتی با ارز نیمایی وارد کنیم. ولی وزارت بهداشت می‌گوید نمی‌خواهیم ارزبری داشته باشیم در حالی‌که گوشی آیفون و سامسونگ در بازار فراوان است اما برای دارو کاسه داغ‌تر از آش می‌شوند».

نایب رییس اتحادیه واردکنندگان دارو نتیجه چنین سیاست‌هایی را این‌گونه توصیف کرده است؛ «کل چرخه دارو در اضطراب و نگرانی کمبود قرار دارد. چه کسی که برای تولید مواد اولیه تامین می‌کند، چه کسی که تولید می‌کند و نمی‌داند که قرار است با این تورم چه کند و چه واردکننده همه در این اضطراب قرار دارند».

بوربور افزوده «رفتار بازیگران در هنگام اضطراب نسبت به کمبود، کمی متفاوت است. کالا را بیشتر نگه می‌دارند و دنبال سود بیشتر و کاهش ریسک هستند. بیمار داروی بیشتری را در خانه نگه می‌دارد و پخش‌کننده مجبور به خرید بیشتر می‌شود. همه درگیر رفتاری می‌شوند که تورم انتظاری نامیده می‌شود. این چرخه به حالت اضطرار می‌افتد برای مثال اگر کشور برای ۳ ماه ذخیره دارو داشت، حالا مجبور است به قدر ۶ ماه ذخیره داشته باشد».

وی گفته وزارت بهداشت حق انتخاب بیماران را سلب کرده است؛ «بیماری که چند سال است داروی خاصی را از شرکت خاصی مصرف کرده و جواب می‌گیرد، دارو را به منبع ایرانی تغییر می‌دهد جواب لازم را نمی‌گیرد. دولت به‌راحتی می‌گوید فقط همین گزینه است و داروی خارجی نیاز ندارید. وزارت بهداشت زور می‌گوید و کسی نمی‌تواند جلوی آن بایستد».

بوربور شعار خودکفایی درباره تولید مواد اولیه را «دروغ» دانسته و با اشاره به لایجه بودجه سال ۱۴۰۱ هشدار داده «وضعیت در سال آینده بسیار پیچیده‌تر خواهد بود. مطمئنا دارو بسیار گران‌تر می‌شود و سطح دسترسی مردم به دارو هم کاهش می‌یابد». 

همچنین بخوانید:  «جوانمردان» میزبان کودکان افغان
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗