skip to Main Content
اعتراض سینماگران ایران به سیاست سانسور
فرهنگ کیوسک

بیش از ۳۰۰ سینماگر بیانیه دادند

اعتراض سینماگران ایران به سیاست سانسور

بیش از ۳۰۰ سینماگر در بیانیه‌ای نسبت به «سیاست‌های تفتیش شکل و محتوا به هر نحوی» در سینمای ایران اعتراض کردند.

به گزارش صبح ساحل این بیانیه در ۱۰ بند و به مناسبت ۱۲۰ سالگی سینمای ایران در روز ملی سینما منتشر شده است. امضاکنندگان این بیانیه در بند اول بیانیه به نبود امنیت شغلی برای سینماگران را نتیجه «سیاست‌های تصمیم‌گیران» دانسته‌اند. آن‌ها از «محکومیت به زندان، ممنوعیت خروج از کشور، ممنوعیت کار، تبعیض‌های آشکار در توزیع فرصت‌ها و امکانات‌، اختناق و سانسور» به عنوان دلایل این ناامنی شغلی یاد کرده‌اند.

سینماگران معترض به سانسور در بند دیگری از بیانیه خود نسبت به سرقت و سواستفاده از آثار و ایده‌هایشان اعتراض کرده‌اند و دلیل این امر را «نداشتن قانون جامع و کامل در زمینه‌ی حق مالکیت فکری» دانسته‌اند.

انتقاد از تعدد مراکز تصمیم‌گیری برای سینما، مراحل دریافت مجوز برای هر بار ساختن فیلم، توقیف فیلم‌های مجوزدار، و رانت برخی نهادها در مالکیت اغلب سالن‌های سینما بخش دیگری از بیانیه سینماگران معترض به سانسور را تشکیل داده است.

امضاکنندگان بیانیه همچنین از مقرارتی که حق انسانی اشتغال در سینما را به یک امتیاز تبدیل کرده، انتقاد کرده‌اند. از سوی دیگر، دخالت‌های دولت و دیگر نهادها در زیرساخت و عملکرد اصناف سینمایی را دلیل تضعیف استقلال این نهادهای صنفی دانسته‌اند.

حمایت دولت از فیلم‌هایی با محتوای نازل و همچنین سینمای پروپاگاندا و تبلیغاتی، بخش دیگری از مسائل مورد اعتراض این سینماگران است.

سینماگران معترض همچنین ورود سرمایه‌های مشکوک به سینما با حمایت برخی نهادها را موجب برهم خوردن «موازنه‌ی اقتصاد طبیعی میان دو سوی تولید و عرضه» دانسته‌‌اند.

همچنین بخوانید:  چرا آدم‌کش‌ها شیفته‌ معماری‌اند؟

شایان ذکر است که واکنش‌های قبلی امضاکنندگان این بیانیه به پول‌های مشکوک در سینما یکسان نبوده است. چندی پیش و بعد از آنکه برخی سینماگران از جمله کیانوش عیاری در نامه‌ای به قوه قضاییه خواهان آزادی موقت متهم اختلاس صندوق فرهنگیان شده بودند، منیژه حکمت ادعا کرده بود امضاکنندگان آن نامه با محمد امامی پروژه‌های سینمایی داشته‌اند.

آنچه این بیانیه را در برهه کنونی و در مقایسه با برخی واکنش‌های محافظه‌کارانه اخیر به سانسور تبدیل به بیانیه‌ای مهم در دفاع از آزادی بیان و اندیشه می‌کند، نپذیرفتن سانسور و اشاره به تاثیرات مختلف آن بر شرایط تولید فیلم است.

عکس: پوستر فیلم مستند «سینمای ناخشنودی» ساخته جمشید اکرمی

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗