skip to Main Content
به نقد کشیدن پایان نقد
ژانر نقد و اینترنت
۹ آبان ۱۳۹۷

برخی هراس دارند که در عصر نویسندگی مجازی تاثیر سابق ژانر نقد کاهش یافته و نسبی شده است. آیا کاهش تاثیر ساختاری نقد منتشر شده در رسانه چاپی لزوماً نقش اجتماعی هنجاری آن را تضعیف می‌کند؟

بیشتر بخوانید
سعید مدنی در نشست تخصصی«دام فقر، راه رهایی»
برنامه دولت‌های مختلف برای مبارزه با فقر موفق نبوده است
۷ آبان ۱۳۹۷

فقر با دمکراسی ارتباط مستقیم دارد و مردم هرچه فقیرتر شوند به جای آن که خواسته‌های خود را از کانال دموکراسی دنبال کنند به سمت شورش و پایین کشیدن دولت‌های نالایق حرکت می‌کنند و جامعه‌ای که در آن فقر زیاد باشد امکان تحقق دموکراسی در آن محدود است.

بیشتر بخوانید
هنرشویخانه: زمین‌هنرخواریِ تراژیک در سالن شهر
۷ آبان ۱۳۹۷

لازم به توضیح نیست که از اوایل دهه ۷۰ بورژوازی مستغلات (بسازبفروش‌ها) چگونه شهرهای ما را به کالایی برای کسب سود تبدیل کرده‌اند تا جایی که نه‌تنها تاریخ و فرهنگ و امنیتی برای ساکنان شهر باقی گذاشته‌اند و نه مجالی برای نفس کشیدن. بنابراین دور از انتظار نیست که زیستن در تهران به قیمت گرو گذاشتن تن آدمی تمام می‌شود به طوری‌که دیه یک انسان به اندازه ۱۰ مترمربع آپارتمان است. آیا در این وضعیت هنر می‌تواند میانجی مناسبی برای تغییر این فرآیند باشد؟ یادداشت حاضر با پیش کشیدن رویداد پروژه یوسف‌آباد که اخیراً برگزار شد و حاشیه‌های مهم‌تر از متن آن در تلاش است تا بتواند رابطه موجود میان هنر و سرمایه را تحلیل کند و از خلال آن بر اهمیت مسئولیت‌های اجتماعی هنرمندان تأکید ورزد.

بیشتر بخوانید
تجربه خودگردانی کارگران در آرژانتین
کارخانه بدون کارفرما
۶ آبان ۱۳۹۷
کار ما نویدبخش ‏تغییری عظیم در نحوه اداره‌کردن کارخانه‌هاست. ما مناسبات اجتماعی جدیدی در کارخانه برقرار کرده‌ایم. با دانشگاه‌ها، اتحادیه‌ها و سازمان‌های کارگران بیکار ائتلاف کرده‌ایم. «زانون» به هیچ‌وجه تجربه‌ای استثنایی یا ایده‌ای جنون‌آمیز نیست، بلکه تجربه‌ای انضمامی است که گروهی از کارگران آن را در عمل محقق کرده‌اند. خیلی‌ها زانون را آزمایشگاهی برای آزمایش رویاهای کارگران می‌دانند. ولی حالا که پنج سال گذشته باید گفت اینجا دیگر آزمایشگاه نیست:‌ ما در مقابل مدل سرمایه‌داری یک بدیل اقتصادی به نمایش گذاشته‌ایم.

آلخاندرو گیورگا، یکی از کارگران زانون

 
بیشتر بخوانید
تاملی بر جامعه‌ی ناآرام و بحران‌های پیش‌رو
۵ آبان ۱۳۹۷
محمد مالجو، معتقد است، در یک سال گذشته ثروت و منابع اقتصادی بخش‌های غیرانتخابی نظام سیاسی به مجموعه‌ای از نیروهای رده بالای همان بخش‌ها واگذار شده است؛ در راستای خرید وفاداری همان نیروهای رده بالا نسبت به حکومت. او می‌گوید، اگرچه اسم این واگذاری خصوصی‌سازی نیست اما کارکرد آن با خصوصی‌سازی یکسان است؛ خصوصی‌سازی‌ای که منجر به ضعف در تولید کالا و خدمات شده و در فرآیند این تصاحب به مدد سلب مالکیت از توده‌ها، چیزی هم تولید نمی‌شود. در ادامه متن کامل سخنان محمد مالجو، پژوهشگر اقتصادی در نشست «تأملی بر جامعه‌ی ناآرام و بحران‌های پیش‌رو» را می‌خوانید.
بیشتر بخوانید
Back To Top
🌗