skip to Main Content
استانداردهای جدید اسکار برای تقویت اقلیت‌ها در سینما
فرهنگ کیوسک

استانداردهای جدید اسکار برای تقویت اقلیت‌ها در سینما

آکادمی اسکار از قوانین سختگیرانه جدیدش برای حمایت از افزایش تنوع و تکثر در بین نامزدهای جوایز اسکار و صنعت فیلم‌سازی رونمایی کرد.

این حرکت آکادمی اسکار در پاسخ به اعتراض‌هایی است که سالیان سال به این جایزه درباره کمبود شدید تنوع و تکثر در بین اعضای آکادمی و همینطور نامزدها و برنده‌های جوایز آن می‌شد.

بر اساس قوانین جدید آکادمی اسکار، فیلم‌هایی که می‌خواهند از سال ۲۰۲۴ برنده جایزه اسکار بهترین فیلم شوند باید حداقل دو استاندارد از چهار استاندارد جدید آکادمی را روی پرده و پشت صحنه رعایت کرده باشند.

اولین استاندارد جدید فیلم‌ها را ملزم می‌کند که حداقل یکی از نقش‌های اصلی را به فردی از جماعت‌های کمتر دیده شده اختصاص دهد. ضمن اینکه باید حداقل ۳۰ درصد نقش‌های کوچک‌تر هم به اقلیت‌های اجتماعی [۱]منظور از اقلیت، جمعیت و تعداد نیست. بلکه میزان قدرت و نفوذ اجتماعی مد نظر است. زنان، معلولان، سالمندان، … Continue reading اختصاص داده شود، و یا فیلم به طور خاص درباره مضامینی باشد که این جماعت‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.

استاندارد دوم هالیوود درباره عوامل پشت صحنه فیلم‌ها است. این استاندارد فیلم‌ها را ملزم می‌کند جایگاه‌های مدیریتی در پشت صحنه فیلم‌ها به افرادی از جماعت‌هایی سپرده شود که به شکلی تاریخی جلوی پیشرفت آن‌ها گرفته شده است؛ جماعت‌هایی از قبیل زنان، کوییرها، و معلولان.

دو استاندارد بعدی هم درباره لزوم فراهم کردن فرصت کارآموزی و آموزش برای کارگرانی است که از این جماعت‌ها هستند. از طرفی این استانداردها فیلم‌ها را ملزم می‌کنند که در تیم‌های بازاریابی و توزیع هم تنوع و تکثر را رعایت کنند.

همچنین بخوانید:  ما دزد نیستیم، فرهنگی هستیم

تبعیض‌های جنسیتی در صنعت فیلم‌سازی همواره مساله‌ای چالش‌برانگیز بوده است. برای نمونه تحقیقی در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که فقط ۲۷ درصد دیالوگ‌های فیلم‌های بزرگ سال ۲۰۱۶ از دهان زنان خارج شده است. سال ۲۰۱۴ هم مطالعه‌ای منتشر شد که نشان می‌داد نها ۷ درصد از ۲۵۰ فیلم پرفروش سینمای آمریکا را زن‌ها کارگردانی کرده‌اند.

اگرچه این قوانین می‌توانند نقشی مثبت در افزایش حضور اقلیت‌های کمتر دیده‌شده در سینما داشته باشند، اما نمونه‌های فراوانی از بازنمایی وارونه اقلیت‌ها و کنش‌های آن‌ها در هالیوود سراغ داریم که نشان می‌دهند الزاما حضور فرودستان و بازنمایی آن‌ها منجر به رویکردی تحول‌طلب نمی‌شوند.

با تمام این‌ها، تصمیم هالیوود پس از اعتراضات علیه نژادپرستی در آمریکا نشان می‌دهد چگونه جنبش‌های اجتماعی می‌توانند در تغییر اذهان و رفتار نهادهای جریان اصلی موثر واقع شوند.

پانویس‌ها

۱ منظور از اقلیت، جمعیت و تعداد نیست. بلکه میزان قدرت و نفوذ اجتماعی مد نظر است. زنان، معلولان، سالمندان، بیماران و گروه‌های قومی، مذهبی، زبانی و نژادی مهم‎ترین گروه‌های اقلیت هر جامعه را تشکیل می‌‏دهند. برای مطالعه بیشتر به مقاله «کوتوله»؛ ملاحظاتی در ادب سیاسی و حساسیت به زبان مراجعه کنید.
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗