skip to Main Content
دمای زمین از برآوردهای قبلی بیشتر خواهد شد
دانش زمین کیوسک

دمای زمین از برآوردهای قبلی بیشتر خواهد شد

در حالی که کووید-۱۹ توجه عموم را به خود جلب کرده، زمین هر روز گرم‌تر می‌شود؛ تحقیق یک گروه اقلیم‌شناس نشان می‌دهد دمای زمین در بهترین حالت نه ۱/۵درجه که ۲/۶سانتی‌گراد افزایش خواهد یافت و این عواقبی فاجعه‌بار برای اکوسیستم‌ها و جامعه بشری به همراه خواهد داشت.

گزارش پیشین IPCC درباره حساسیت اقلیمی زمین از افزایشی بین ۱/۵درجه تا ۴/۵درجه به ازای دو برابر شدن میزان کربن‌دی‌اکسید می‌گفت، اما حالا می‌دانیم آینده اقلیمی زمین بدتر از پیش‌بینی‌های قبلی خواهد بود.

نتایج این تحقیق ۴ساله که دقت بیشتری از برآوردهای پیشین دارد، دامنه دقیق‌تری از تغییرات دمای زمین بر اثر افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای به دست می‌دهد که نشان از افزایش دمای زمین بیش از چیزی می‌دهد که در سناریوهای خوشبینانه پیش‌بینی می‌شد.

در ضمن آنطور که نویسندگان این تحقیق اعلام کرده‌اند، داده‌های جدید از افزایش سرعت ذوب شدن یخچال‌های گرینلند و ذوب یخ‌های شمالگان جزو منابع این مطالعه نبودند. با این حال اقلیم‌شناسان اخطار می‌دهد، تغییر اقلیم همچنان بزگترین تهدیدی است که بشر و بخش بزرگی از موجودات زنده را روی زمین تهدید می‌کند و باید به سرعت جلوی انتشار گازهای گلخانه‌ای را گرفت.

گرمایش جهانی حاصل به دام افتادن گرمایی است که زمین به فضا می‌تاباند. این تابش گرمایی توسط گازهای گلخانه‌ای جذب شده و در جو زمین باقی می‌ماند. به این ترتیب جو زمین و بعد اقیانوس نیز گرم‌تر می‌شوند. تا کنون برآوردهای مختلفی از سرعت این گرمایش و حساسیت آب‌وهوای زمین به نسبت وجود گازهای گلخانه‌ای مانند کربن‌دی‌اکسید صورت گرفته است، اما حالا گروهی از اقلیم‌شناسان با تجمیع مجموعه‌های مستقل شواهد تاریخی، برآوردی جدید و دقیقتر از گذشته از حساسیت گرمایی زمین ارائه کرده‌اند.

همچنین بخوانید:  ایران؛ دهمین کشور در تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای

یکی از عواقب همه‌گیری کرونا، کاهش موقت تولید گازهای گلخانه‌ای بوده است، اما سیاستمداران حامی رشد بی‌توقف اقتصادی بر طبل تولید و مصرف بیشتر می‌کوبند. حاصل این سیاست‌ها، افزایش مجدد تولید کربن‌دی‌اکسید است. چیزی که پیشتر هم پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ رخ داد.
با افزایش دمای زمین، امکان زیست در بسیاری نقاط از جمله مناطق جنوبی ایران مختل می‌شود. گرچه سیل و طوفان بیشتری خواهیم داشت، اما خشک‌سالی و موج‌های گرما هم بیشتر می‌شوند و جامعه بشری در تولید غذا و تامین آب دچار مشکلاتی فزاینده‌ای خواهد شد که به درگیری بین جمعیت‌های انسانی دامن خواهد زد. تنها رویکردی رادیکال و قدرتمند به تغییر اقلیم می‌تواند نجات‌بخش ما و بقیه موجودات زنده زمین باشد.

 

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗