skip to Main Content
بالا رفتن تنش‌ها در برزیل
سیاست کیوسک

بولسونارو رئیس پلیس را عزل کرد، وزیر دادگستری استعفا داد

بالا رفتن تنش‌ها در برزیل

برزیل دوباره به صفحه‌ی اول روزنامه‌های انگلیسی‌زبان برگشت. به گزارش نیویورک تایمز، سرگئی مورو، وزیر دادگستری برزیل در اعتراض به برکناری رئیس کل پلیس توسط بولسونارو، استعفا داد. بولسونارو به دلیل تصمیم‌های جنجال‌برانگیزش در رابطه با کرونا سرخط‌های زیادی به خود اختصاص داده بود.

مورو پیش از این نیز بولسونارو را برای برکناری وزیر بهداشت در روزهای شیوع سریع کرونا شماتت کرده بود. دلیل اخراج وزیر بهداشت برزیل، تلاشهایش برای برقراری قرنطینه و محدود کردن عبور و مرور بوده است. با این حساب مورو هشتمین وزیری خواهد بود که کابینه را ترک کرده است.  وزیر اسبق دادگستری برزیل در سخنرانی وداعش اشاره کرد که دلیل برکناری رئیس پلیس توسط بولسونارو عدم همکاری او برای در اختیار گذاشتن اطلاعات به صورت مجزا برای دفتر رئیس‌جمهور بوده است. این در حالی‌ است که کمی پیش‌تر، تعدادی از متحدان بولسونارو و البته دو پسرش، توسط پلیس ملی و دیوان عالی برزیل تحت پیگیری قرار گرفته بودند. بولسونارو هم در اطلاعیه‌ای که از تلویزیون پخش شد، جواب‌های خشمگینی به سخنرانی مورو داده است، من‌جمله اشاره به این‌که «من برای عوض کردن افراد دولتم نیاز به اجازه کسی ندارم.»

مورو پیش از این در سال ۲۰۱۵، طی عملیاتی که به کارواش معروف شد، از دست‌اندرکاران براندازی رئیسجمهور وقت آن زمان دیلما روسوف بود. عملیات کارواش حواشی بسیار زیادی داشت، از دستگیری‌های زیادی که همه‌شان یک حکم قضایی داشتند، تا اسنادی که بعضا مخدوش و ناقص بودند. بسیاری معتقدند که این عملیات تنها برای قلع‌وقمع حزب چپ‌گرای برزیل بوده، و بیشتر از ریشه‌کن کردن فساد به دنبال زندانی کردن لولا (رئیس‌جمهور اسبق و از بنیان‌گذاران حزب کارگر برزیل) بوده است. حالا به نظر می‌رسد که بین فاشیست‌ها هم اختلاف افتاده باشد، و تصمیمات بولسونارو که شباهت زیادی به تصمیم‌های اخیر ترامپ در مورد کرونا دارد، (علاقه به نشر اکاذیب غیرعلمی، توهم توطئه، و فراخواندن مردم به شکستن قرنطینه) کابینه محافظه‌کارش را هم به‌هم ریخته است.

همچنین بخوانید:  به فیسبوک بگویید تبلیغات املاک در سرزمین‌های اشغالی را متوقف کند

با پیروز شدن محافظه‌کاران، جامعه مدنی برزیل عقب‌نشینی‌های زیادی را متحمل شد. شیوع کرونا و تصمیمات دولت برزیل مبنی بر عدم اعمال قرنطینه، حتی بر بومیهای آمازون هم تاثیر گذاشت.بولسونارو کسی است که در کارزار انتخاباتی‌اش به طرفدارانش نوید حذف مطالب مربوط به فمنیسم، همجنسگرایی، و خشونت علیه زنان را داده بود، و سپس در سال  گذشته نیز حمایت خود را از کار کودکان را اعلام کرد.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗