skip to Main Content
لولا رئیس‌جمهور محبوب پیشین برزیل به طور موقت آزاد شد
Former Brazilian President Luiz Inacio Lula da Silva stands behind s a banner reading "Lula is innocent" after being released from prison, in Curitiba, Brazil November 8, 2019. REUTERS/Rodolfo Buhrer
سیاست کیوسک

لولا رئیس‌جمهور محبوب پیشین برزیل به طور موقت آزاد شد

رئیس‌جمهور پیشین برزیل‌، لوئیز اینچیو لولا داسیلوا، دیروز پس از یک سال و نیم حبس از زندان خارج شد و اکنون در انتظار فرایند تجدیدنظر است.
وی از بهار سال ۲۰۱۸ به اتهام فساد به زندان افتاد و شرایط بازپرسی و قضاوت پرونده‌ او انتقادات زیادی وارد بوده است. گفته می‌شود پرونده او توطئه‌ای برای به قدرت رساندن بولسونارو، رئیس‌جمهور راست‌گرای برزیل بوده است. زمانی که لولا زندانی شد در نظرسنجی‌های انتخابات بالاترین میزان رای را داشت و بازداشت وی راه را برای انتخاب بولسونارو، رییس‌جمهور راست‌‌گرای افراطی برزیل هموار کرد. قاضی‌ای که حکم زندان وی را داده بود امروز  وزیر دادگستری کابینه بولسنارو است.
لولا پس از بیرون آمدن از زندان از مبارزانی که در طی دوران بازداشت او بیرون زندان تجمع می‌کردند تشکر کرد و گفت «تصور نمی‌کردم امروز بتوانم با مردان و زنانی حرف بزنم که در این ۵۸۰ روز چه زیر باران و چه در هوای ۴۰ درجه فریادزنان به من صبح‌بخیر، عصربخیر و شب‌بخیر می‌گفتند».  لولا همچنین گفت «آنها یک انسان را زندانی نکردند، سعی‌داشتند یک ایده را نابود کنند، اما ایده‌ها ناپدید نمی‌شوند.»
برنی‌سندرز پس از بیرون آمده لولا از زندان در توییتی نوشت:
«لولا در دوران ریاست‌جمهوری خود بیش از هرکسی برای کاهش فقر در برزیل تلاش کرد و حامی کارگران بود. خوشحالم که از زندان بیرون آمده‌ است، اتفاقی که از ابتدا نباید می‌افتاد..»
لولا هم در پاسخ گفت:
«از همبستگی شما ممنونم. شما همیشه نامزد مورد تایید من برای انتخابات آمریکا بوده‌اید و امیدوارم دموکرات‌ها عاقل باشند و نامزدی همچون شما را انتخاب کنند. امیدوارم کارگران آمریکایی شما را رئیس‌جمهور خود کنند.»
در سال ۲۰۱۰ ، هنگامی که لولا رئیس‌جمهور بود ۸۰ درصد مردم حامی او بودند. لولا از محبوبیت گسترده‌ای در کل کشور خصوصا در میان فرودستان برخوردار بود. سیاست‌های رفاهی لولا میلیون‌ها نفر را از فقر خارج کرده است. آزادی لولا می‌تواند به نقطه عطفی در سیاست برزیل، بزرگترین کشور آمریکای لاتین بدل شود. هواداران او در حال برنامه‌ریزی تظاهرات گسترده‌اند.
همچنین بخوانید:  ارزیابی جریان صورتی
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗