skip to Main Content
طراحی حرکت در تئاتر ممنوع شد
جامعه سیاست فرهنگ کیوسک

طراحی حرکت در تئاتر ممنوع شد

در روزهای اخیر با بعضی مدرسان و بازیگران تئاتر تماس‌هایی گرفته‌اند و به آنها ابلاغ کرده‌اند «طراحی حرکت» و «کریوگرافی» ممنوع است.

 به گزارش روزنامه اعتماد امیر امیری مدرس طراحی حرکت‌های نمایشی (کریوگرافی) در صفحه شخصی‎‌اش متن یادداشتی که از او خواسته شده را منتشر کرد. این هنرمند توضیح داد که به او اعلام کرده‌اند طراحی حرکت و کریوگرافی طبق قوانین کشور ممنوع است.

او در پستی در صفحه اینستاگرام خود که پس از مدتی پاک شد، نوشت «از طریق وزارت اطلاعات کشور تفهیم شدم که به طور کلی هرگونه رقص در کشورم جرم بوده و متعهد می‌شوم از این به بعد در حوزه حرکت، کریوگرافی و رقص معاصر فعالیت نخواهم کرد.»

در تابستان امسال همزمان با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی رشته نمایش از هنرستان دخترانه سوره که وابسته به حوزه هنری است، حذف شد. علاوه بر این با انتخاب وزیر ارشاد دولت رئیسی، اعتراض‌ها به سانسور به حوزه سینمای خانگی نیز کشیده شده است. تا آن جا که حتی فیلم‌سازهای همسوی حکومت، مانند محمد حسین مهدویان که فیلم‌هایی همچون «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیم‌روز»- ساخته موسسه اوج وابسته به سپاه- را در پرونده کاری خود دارد به سانسور آخرین کارش، سریال «زخم‌کاری» اعتراض کرده است.

در مهرماه و با برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران فیلمسازان بسیاری به سانسورها گسترده‌ اعتراض کردند و معتقد بودند که فیلم‌شان سلیقه‌ای حذف شده است.

ایجاد انواع محدودیت‌ها برای اهالی هنر سابقه طولانی دارد و البته اعتراض‌هایی را هم در پی‌ داشته است. در سال ۹۹ بیش از ۳۰۰ سینماگر در بیانیه‌ای نسبت به «سیاست‌های تفتیش شکل و محتوا به هر نحوی» در سینمای ایران اعتراض کردند. انتقاد از تعدد مراکز تصمیم‌گیری برای سینما، مراحل دریافت مجوز برای هر بار ساختن فیلم، توقیف فیلم‌های مجوزدار، و رانت برخی نهادها در مالکیت اغلب سالن‌های سینما بخش دیگری از بیانیه سینماگران معترض به سانسور را تشکیل می‌داد. اکنون به نظر می‌رسد محدودیت‌ها در حوزه تئاتر به سطوح تازه‌ای گسترش یافته و باید دید جامعه تئاتر ایران چه واکنشی به آن خواهد داشت. 

همچنین بخوانید:  البته گروه زحمت کشیده‌اند و ...
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗