skip to Main Content
تیغ برنده سانسور بر تن فیلم‌های کوتاه
سیاست فرهنگ کیوسک

تیغ برنده سانسور بر تن فیلم‌های کوتاه

جشنواره فیلم کوتاه تهران در آستانه برگزاری زیر تیغ سانسور رفته و صدای اعتراض فیلمسازان را بلند کرده، فیلمسازان معتقدند این دوره دامنه سانسورها گسترده‌تر است.

خبرگزاری صبا نوشته تعدادی از اهالی سینمای کوتاه ایران معتقدند فیلم‌شان سلیقه‌ای حذف شده است. پیش از این در تصمیمی هیات انتخاب فیلم‌ها حذف و گروهی از سینماگران و مدیران سینمایی به عنوان مشاوران انتخاب، جایگزین شدند.

 به همین دلیل شیوه مشاوره شفاف نبوده و حذف جلساتی که در دوره‌های گذشته به عنوان جلسات هیات انتخاب برگزار می‌شد، باعث شده پیگیری علت حذف فیلم‌ها از جشنواره سخت و عملا ناممکن باشد.

اهالی فیلم کوتاه، ماحصل این اتفاق را دخالت دادن سلیقه بعضی مدیران سینمایی به ویژه دبیر جشنواره در انتخاب آثار برای شرکت در جشنواره می‌دانند.

سعید نجاتی برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه جشنواره فجر به تمرکز مراجع سانسور روی فیلم کوتاه اشاره کرده و گفته «در چند سال گذشته فیلم کوتاه هر روز محدودتر می‌شود. یک زمانی فیلم کوتاه رادیکال‌تر از سینمای بلند بود و اساسا به این معروف بود که فیلم کوتاه برآیند پژوهش جامعه است و جوانان می‌توانند با هزینه کمتر آزمون و خطای بیشتری کنند و با دید بهتری وارد سینمای داستانی شوند.»

 پویان شعله‌ور تدوینگر آثار سینمای کوتاه هم با اعتراض به سانسور به کنایه نوشته: « با فیلم‌های حذف شده از جشنواره‌ امسال در ظاهر تحت عنوان کیفی اما در واقع به خاطر سانسور و ممیزی می‌شود یک جشنواره‌‌ با کیفیت برگزار کرد. نسل ما هرگز شما را از یاد نخواهد برد.»

در ادامه اعتراضات به سانسور فیلم‌های این جشنواره، در اولین سال کسب تایید اسکار برای این جشنواره، «صبا» نوشته مکاتباتی برای حذف جشنواره از فهرست رویدادهای مورد تایید اسکار در حال انجام است.

 در همین رابطه علی عسگری عضو آکادمی اسکار اعلام کرده، به فیلم معرفی‌شده از سوی جشنواره فیلم کوتاه تهران رای نخواهد داد. فرنوش صمدی عضو ایرانی دیگر این آکادمی نیز موضع انتقادی در برابر سانسور گرفته اما گفته با رای ندادن نمی‌توان به جایی رسید.

گفتنی است در شرایط عمومی برای شرکت در بخش ملی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران آمده «تصمیم نهایی درباره موارد پیش‌بینی نشده که در مقررات حاضر لحاظ نشده یا ابهامات ناشی از مفاد آن و تغییر در بعضی از مقررات، با دبیر جشنواره است.» 

سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران تاکنون ۴ دوره عنوان دبیری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران را در دست داشته است.

جشنواره فیلم کوتاه تهران از منظر دیگری به جز خود اکران فیلم هم برای فیلمسازان مهم است، چرا که کسب جوایز از جشنواره‌های فیلم کوتاه راه را برای فیلم‌سازی کارگردانان تازه کار با کسب اعتبار و بودجه باز می‌کند و حذف برخی در ابتدای کار و باقی ماندن برخی دیگر ممکن است در تربیت فیلم‌سازان سفارشی نقش ایفا کند.

در چند ماهه اخیر و با انتخاب وزیر ارشاد دولت رییسی درسینمای خانگی نیز اعتراض‌هایی به سانسور شکل گرفته. تا آن جا که حتی محمد حسین مهدویان که فیلم‌هایی هم چون ایستاده درغبار و ماجرای نیم‌روز را در پرونده کاری خود دارد به سانسور آخرین کارش، سریال زخم‌کاری اعتراض کرد.

همچنین بخوانید:  آلمودوار رئیس هیأت داوران جشنواره فیلم کن شد
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗