skip to Main Content
۶۵ درصد حجم سدهای کشور خالی است
جامعه زمین کیوسک

«نهضت سدسازی» ادامه دارد

۶۵ درصد حجم سدهای کشور خالی است

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور می‌گوید ۶۵ درصد حجم مخازن سدهای کشور خالی است؛ مسئولان از وظایف خود شانه خالی می‌کنند و بحران آب را به گردن خشکسالی و کاهش بارندگی می‌اندازند، «نهضت سدسازی» اما با قوت در کشور ادامه دارد و سدهای جدیدی در حال طراحی و اجرا هستند.

فیروز قاسم‌زاده گفته «میزان پرشدگی سدهای مهمی چون زاینده‌رود، شمیل و نیان و سفیدرود در شرایط فعلی حدود ۱۴ تا ۱۷ درصد و میزان پرشدگی متوسط مخازن سدهای خوزستان و تهران، طی سال آبی جاری به ترتیب حدود ۳۸ درصد و ۲۰ درصد است.»

در همین رابطه مدیر توسعه سد و نیروگاه سازمان آب وبرق خوزستان از کسری ۱۰ میلیارد مترمکعبی سدهای خوزستان خبر داده «میزان کسری آب سدهای خوزستان همچنان نگران‌کننده است. تنها در حوزه کارون حدود ٣ میلیارد مترمکعب تا پرشدن مخازن سدهای خوزستان کمبود وجود دارد. این عدد برای سدهای حوزه دز، کرخه و مارون نزدیک به ۷ میلیارد مترمکعب است؛ در مجموع ۱۰ میلیارد مترمکعب کسری مخزن وجود دارد». مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز هشدار داده «از نظر منابع آب، تنش آبی در خوزستان همچنان پابرجاست و تنها ۴ درصد از حجم مفید مخازن سدهای استان آب دارد». 

بحران آب در ایران ریشه‌های مختلفی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها سدسازی است و با این که هشدارهای بسیاری در مورد آن داده شده و تنش‌های آبی شدت گرفته اما باز هم این رویه ادامه دارد.

اواخر سال پیش مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت مدیریت منابع آب ایران در خصوص احداث سدهای جدید در کشور گفته بود «با احتساب ۱۹۳ سدی که در کشور وجود دارد، در حال مطالعه ۱۲۰ سد دیگر هستیم که مجموعه این سدها نزدیک به ۲۰ میلیارد مترمکعب دیگر به ظرفیت مخازن سدهای کشور اضافه می‌کند». 

دولت قبل به تنهایی حدود ۴۰ سد جدید در ۱۸ استان کشور احداث کرد؛ اردکانیان وزیر پیشین نیرو در پاسخ به انتقادات از پروژه‌های سدسازی، ضمن دفاع از سدسازی در کشور گفته بود چون در دوران جنگ با عراق سدسازی را محدود کرده بودیم، ته جدول سدسازی در دنیا هستیم. برخی از کارشناسان بر این عقیده‌اند که دلیل اصلی طراحی و اجرای پروژه‌های مخرب سدسازی در کشور منافع اقتصادی شرکت‌های عمرانی است که خود در سیاست‌گذاری‌های کلان حوزه آب نقش مهمی دارند.

همچنین بخوانید:  چگونه در مصرف آب‌های پنهان صرفه‌جویی کنیم؟
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗