skip to Main Content
همسویی ترکیه، یونان و ایران در مقابله با آوارگان افغانستانی
جامعه سیاست کیوسک

همسویی ترکیه، یونان و ایران در مقابله با آوارگان افغانستانی

پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان و روانه شدن خیل مهاجران از این کشور، موج جدیدی از مهاجرستیزی در کشورهای مختلف شکل گرفته است. به گزارش گاردین، یونان می‌گوید دیواری ۴۰ کیلومتری در مرزش با ترکیه کشیده و سیستم نظارتی به اجرا گذاشته تا مانع رسیدن مهاجران افغانستانی به اروپا شود.

مسئولان این کشور گفته‌اند که پناهجویان را به افغانستان بازخواهند گرداند و نمی‌گذارند آنها وارد اروپا شوند. یکی از وزاری این کشور گفته «مرزهای یونان امن و نفوذناپذیر خواهند ماند.»

از سوی دیگر کشورهایی مانند ایران و ترکیه نیز به نظر قصدی مشابه یونان و کشورهای اروپایی دارند. در حدود یک ماه پیش ترکیه در مرز خود با ایران دیواری به طول ۸۱ کیلومتر دیواری بتونی را احداث کرد. به عبارت دیگر، پناه‌جویان افغانستانی برای رسیدن به اروپا اکنون دو دیوار بتنی در مقابل خود دارند.

دیروز اردوغان در گفتگویی با وزیر کشور یونان گفت: «اگر از ایران و ترکیه حمایت نشود، یک موج مهاجرتی جدید حتما در راه است». ترکیه که در سال ۲۰۱۶ قراردادی مالی با اتحادیه اروپا برای مانع شدن ورود موج پناهجویان به اروپا بسته بود، حالا نیز به نظر می‌رسد سعی در افزایش امکانات خود در چانه‌زنی با اتحادیه اروپا و بهره‌برداری از موقعیت تازه دارد.

به قدرت رسیدن طالبان کشورهای اروپایی را نگران کرده که مشابه سال ۲۰۱۵ و جنگ سوریه، با جمعیتی از پناهجویان به کشورهای خود مواجه شوند.

ایران نیز در این سیاست‌ مهاجرستیزانه با ترکیه، یونان و اروپا همسو ست. تا کنون چندصد پناهجوی افغانستانی از ایران به افغانستان بازگردانده شدند و گفته می‌شود کنسولگری ایران در افغانستان پاسخگوی افرادی که خواهان ویزای ایران هستند نیست.

همچنین بخوانید:  کمپین مهاجران افغانستانی برای نامزد ایرانی

به همین‌ترتیب، درحالی که ایران در این روزها یکی از بیشترین تعداد کشته‌شدگان ناشی از کرونا در جهان را دارد، سعید نمکی چند روز پیش نسبت به خطر اوج‌گیری مجدد کرونا به خاطر مهاجران افغانستانی هشدار داد!

اینها در حالی‌ست که مردمان افغانستان از وحشت ناشی از به حاکمیت رسیدن طالب‌ها سعی در نجات خود دارند و به گفته مختصصان امور پناهجویان، دشوار شدن شرایط خروج تنها موجب اجبار آنها از استفاده از راه‌های پر خطر تر خواهد شد. همانطور که در روزهای قبل شاهد کشته‌شدن افراد در فرودگاه کابل، و در سالهای گذشته، شاهد غرق شدن و مرگ صدها پناهجو در راه رسیدن به سرپناهی امن بوده‌ایم.

از سوی دیگر بسیاری از شهروندان ایران در شبکه‌های اجتماعی و کارزارهای مجازی خواهان باز شدن مرزها به روی مهاجران افغانستانی شدند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗