skip to Main Content
انتشار دایره‌المعارف با کافه داری و پرورش ماهی
جامعه دانش سیاست عمومی فرهنگ کیوسک

گزارش ایکنا از وضعیت بنیاد دایره‌المعارف بزرگ اسلامی

انتشار دایره‌المعارف با کافه داری و پرورش ماهی

 

مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی(دبا) به دلیل «کمبود بودجه» تعطیل شده و کارکنان اخراجی این مرکز می گویند پس پول و سرمایه گذاری که این مرکز با کمک های دولتی انجام داد، کجا رفته است؟ این مرکز در سال ۱۳۶۲ توسط سید کاظم موسوی بجنوردی تاسیس می شود و قرار بوده دایره المعارف بزرگ اسلامی تدوین و منتشر کند. طی این ۳۵سال، ۲۳جلد دایره المعارف منتشر و به گفته معاون پژوهشی این مرکز، پول «کمک فرهنگی» را خرج دانشنامه های بی فایده و بی معنا کرده است. اما این همه فعالیت دبا نبوده، در کنار آن سرمایه گذاری هایی نیز در خرید زمین و پرورش ماهی نیز انجام داده و زمین های تحت مالکیت خود را به «کافه طهرون» و «عتیقه فروشی» اختصاص داده است.

«مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی» را برخی مرکز فخر جهان اسلام می نامند. این مرکز فخر این روزها به دلیل عدم شفافیت مالی خبرساز شده و مدیران این مرکز اوایل امسال اعلام کرده اند، اگر دولت کمک های اختصاصی به «دبا» تزریق نکند، به فعالیت خود پایان می دهند. این در حالی است که این مرکز خصوصی است اما همواره از حمایت دولتی برخوردار بوده، به طوری که هزینه زمین پهناور این مرکز که در یکی از گران‌قیمت‌ترین نقاط تهران واقع شده و مبلغ ساخت‌وساز آن‌، یکی از پربهاترین بناهای عمومی است، توسط دولت جمهوری اسلامی تأمین شده است. گفته می‌شود، ساختمان این مرکز از آغاز تا اواخر دهه هفتاد در یک ساختمان مصادره ای در محدوده خیابان آقایی قرار داشته است.

یکی از کارکنان این مرکز می‌گوید: دایرهالمعارف به جز کمک‌های مستقیمی که گرفته، زمین و حوزه پرورش ماهی داشته است. مسئولان این مرکز نمی‌گویند سرمایه‌گذاری‌هایی که شده و درآمدهایی که کسب می‌شود، کجاست و اگر این مرکز درآمدی نداشته چطور پسر موسس این نهاد پس از اختلاف با پدر توانسته است، سرمایه‌گذاری بسیار کلانی در تاسیس «رایزن ۲» داشته باشد.

پسر بزرگ خانواده بجنوردی را می گوید که صاحب «خانه فرهنگ رایزن» است. او خانه‌ای سه تا چهار هزار متری در نیاوران خریده و خانه فرهنگ رایزن را راه انداخته است.

به گفته سجادی معاون پژوهشی سابق این مرکز، دایرهالمعارف هیچ وقت ردیف بودجه نگرفته است و آقای بجنوردی خودش مایل نبود ردیف به او بدهند، زیرا نمی‌خواست پای حساب‌رسان دولتی به آنجا باز شود و نمی‌دانم چرا نمی‌خواست. معاون پژوهشی دبا این را هم گفته است که آقای بجنوردی همواره از کمک‌های فرهنگی استفاده می‌کرد و علاوه بر آن همه می‌دانند و به یاد دارند که برای ساختمان‌های مرکز بودجه عمرانی هم می‌گرفته است و خود ایشان بارها در جلسات عمومی و خصوصی این مطلب را گفته است.

در ضلع غربی دایر‌ه‌المعارف بزرگ اسلامی شهر کتابی واقع بوده که چند ماهی است به عتیقه فروشی تبدیل شده و در ضلع شرقی کافه‌ای به نام «کافه طهرون» زده‌اند و هر دوی اینها در زمین‌های دایره‌المعارف است و معلوم نیست چقدر از این فعالیت‌ها درآمد حاصل می‌شود.

سجادی گفته است که گلایه دائم از عدم اختصاص بودجه و تعطیلی مرکز، وقتی ساختمان، عتیقه‌فروشی، کافی‌شاپ و زندگی فرزندان او را ببینیم، چندان باورپذیر به نظر نمی‌رسد.

همچنین بخوانید:  تورم مسکن از سال ٦٨ تا پایان ٩١: ١٣هزار و ٧٠٠ درصد
یک نظر
  1. از سایت میدان بعید است که دست به بازنشر اخبار کاذب و نوشته‌های مغرضانه‌ای از این دست بزند. دایره‌المعارف بزرگ اسلامی تعطیل نشده است و همچنان برای حفظ استقلال خود و دولتی نشدن و ادامه کار در شرایط سخت در تکاپوست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗