skip to Main Content
۹ نکته‌‌ی جالب که درباره‌ی آلیس در سرزمین عجایب نمی‌دانستید
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴
آلیس در سرزمین عجایب، نوشته لوییس کرول در سال ۱۸۶۵ منتشر شد. این کتاب درباره دختری به نام آلیس است که به دنبال خرگوش سفیدی به سوراخی در زمین می‌رود و در آنجا با دنیایی متفاوت و جالب رو به رو می‌شود. علی‌رغم اینکه آلیس در سرزمین عجایب کتابی برای کودکان به نظر می‌آید، اما به دلیل بازی‌های خلاقانه با زبان و منطق در میان بزرگسالان نیز معروف بوده و اثری تاثیرگذار در ادبیات تخیلی و فلسفه زبان به شمار می‌رود. این یادداشت که در مجله ادبی نبشت منتشر شده است به ذکر نکات کوتاه اما جالبی حول این اثر می‌پردازد.
بیشتر بخوانید
چرا تعظیم می‌کنند؟
۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

مالجو در این گفت‌وگو، با برشمردن پنج ویژگی برای تشکل‌های رسمی کارگری که به گفته او وجوه ناقص کارکرد نمایندگی این تشکل‌ها را نشان می‌دهند، گفت: «این ویژگی‌ها هم توضیح‌دهنده ادعاهای گزافه‌گویانه آنها مثلا در بزنگاه‌های تعیین حداقل دستمزد است و هم توضیح‌دهنده عقب‌نشینی‌های بهت‌آورشان و از این‌رو هم پیمانی و هم‌سویی‌شان با موج تهاجم علیه معیشت خانواده‌های کارگری است».


این اقتصاد‌دان و تحلیل‌گر مسائل کارگری در بخش دیگری از صحبت‌هایش می‌گوید: «مهم‌ترین عنصر استراتژی تشکل‌های رسمی کارگری این است که از ظرفیت‌های بالفعل قدرت جمعی کارگران استفاده نکنند» و سپس نتیجه می‌گیرد: «یکی از علل ناتوانایی تشکل‌های رسمی کارگری در دفاع از منافع کارگران دقیقا همین قضیه است».

بیشتر بخوانید
چگونه خوزستان از سرزمینی تالابی به سرزمینی بایر تبدیل شد؟
۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

سرمایه‌داری صنعتی زمین را به‌طور بی‌سابقه‌ای گرفتار بحران‌های زیست محیطی کرده است و در این میان کشورهای موسوم به «کشورهای جنوب» اوضاع و احوال نامساعدتری نسبت به «کشورهای شمال» دارند. فشار بحران‌های محیط‌زیستی نیز مانند دیگر بحران‌ها، بر دوش آفرینندگان بحران و آنها که از آن سود می‌برند نیست و این کشورها و گروه‌های فرودست هستند که باید بیشترین بها را در تحمل بحران بپردازند. در ایران نیز به نظر می‌رسد همین روند در جریان است؛ مرکزنشینان برای تمام کشور تصمیم می‌گیرند و این مردم حاشیه‌نشین هستند که تاوان سیاست‌های نادرست را پس می‌دهند. توفان‌های گرد و خاکی که در دهه گذشته استان‌های جنوب و جنوب‌غربی کشور را درنوردیده، محصول اعمال سیاست‌های نادرستی‌ست که از دوران پس از جنگ به اسم «توسعه» در پیش گرفته شد. توسعه ناپایداری که از آن زمان هیچ‌گاه از دستورکار دولت‌های مختلف خارج نشده و تنها به اشکال و اسامی گوناگون، ماشین تخریب خود را به‌پیش رانده است. پروژه‌هایی که خاک به آسمان خوزستان پاشیدند، مهر تایید مسئولان کنونیِ سازمان محیط‌زیست، وزارت نفت و... را بر خود دارند. گزارش گاردین نگاهی‌ست به آنچه طی چند دهه گذشته -به اسم توسعه- بر خوزستان رفته است. مرور این روند شاید به ما بگوید که چقدر می‌توان به جدی بودن شعارهای حمایت از محیط‌زیست امیدوار بود.

بیشتر بخوانید
درباره حسین قندی، استاد روزنامه‌نگاری
غسال‌ها هم اشک می‌ریزند
۸ اردیبهشت ۱۳۹۴
فرشید مقدم: آبان سال ۹۰ که زنده‌یاد حسین قندی در اثر بیماریِ فراموشی خانه‌نشین شده بود و احتمالاً دوستان قدیم را از یاد برده؛ علی‌اکبر قاضی‌زاده -  دوست و همکار قدیمی وی – یادداشت تلخی نوشت با تیتر «برافتادن در شأن دایناسور است» و در آن از عاقبتِ کار روزنامه‌نگارانِ نامی گلایه کرد: گوشه‌گیری و بی‌پولی. آنجا اشاره‌ای هم شد به نقش روزنامه‌نگاران که حسین قندی با طنزی ویژۀ خود آن را «روزنامه‌نگار-غسال» می‌نامید؛ تشبیهی که کار روزنامه‌نگاران را از لحاظ بی‌طرفی به کار مُرده‌شویان مانند می‌کند؛ که آن‌ها سرد و بی‌احساس کار می‌کنند؛ با حفظِ بی‌طرفی و ماشین‌وار. آن زمان یادداشتی نوشتم اما منتشر نکردم مبادا به کسی برخورد. این چند خطْ ویراستۀ همان است. برنخورد!
بیشتر بخوانید
برافتادن در شأن دایناسور است
۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
یادداشت پیش‌رو را «علی اکبر قاضی‌زاده» روزنامه‌نگار و مدرس روزنامه‌نگاری مدت‌ها پیش درباره و به بهانه‌ «حسین قندی» نوشته است، به این امید که او به کلاس و روزنامه بازگردد، حسین قندی این هفته در مراسمی با حضور همکاران و شاگردانش تشییع شد، اما قاضی‌زاده در این یادداشت از موضوع او فراتر رفته و به مسئله امنیت شغلی روزنامه‌نگاران و مشکلات ایشان پرداخته است.
بیشتر بخوانید
Back To Top
🌗