skip to Main Content
۹ نکته‌‌ی جالب که درباره‌ی آلیس در سرزمین عجایب نمی‌دانستید
عمومی

۹ نکته‌‌ی جالب که درباره‌ی آلیس در سرزمین عجایب نمی‌دانستید

آلیس در سرزمین عجایب، نوشته لوییس کرول در سال ۱۸۶۵ منتشر شد. این کتاب درباره دختری به نام آلیس است که به دنبال خرگوش سفیدی به سوراخی در زمین می‌رود و در آنجا با دنیایی متفاوت و جالب رو به رو می‌شود. علی‌رغم اینکه آلیس در سرزمین عجایب کتابی برای کودکان به نظر می‌آید، اما به دلیل بازی‌های خلاقانه با زبان و منطق در میان بزرگسالان نیز معروف بوده و اثری تاثیرگذار در ادبیات تخیلی و فلسفه زبان به شمار می‌رود. این یادداشت که در مجله ادبی نبشت منتشر شده است به ذکر نکات کوتاه اما جالبی حول این اثر می‌پردازد.

۱. شخصیت آلیس مبتنی بر یک دخترک واقعی به نام الیس لیدل بود. این دخترک برخلاف تصویری که رمان ترسیم می‌کند، بلوند نبود، بلکه موهای سیاهی داشت.

آلیس۲

۲. درختی که گفته می‌شود الهام بخش خلق شخصیت «گربه چشایر» بوده، هنوز هم در باغچه خانه آلیس واقعی در شهر اکسفورد است.

۳. سوپ لاک‌پشت بدلی که در رمان به آن اشاره شده یک غذای واقعی است. این سوپ در دوران ملکه ویکتوریا در بریتانیا (دورانی که به آن ویکتوریان می‌گویند)، نوع ارزان سوپ لاک‌پشت واقعی برای مردم فقیر بود و از بخش‌های عجیب گوساله، مثل مغز، کله و سُم آن تهیه می‌شد.

۴. ملکه ویکتوریا بعد از آن که رمان آلیس در سرزمین عجایب را خواند و خوشش آمد، از لوییس کارول، نویسنده آن، خواست که کتاب بعدی خود را به او (ملکه) تقدیم کند. کارول کتاب بعدی خود بعدی خود را با عنوان «رساله‌ای مقدماتی بر دترمینان‌ها و کاربرد آن در معادلات خطی موازی و معادلات الجبر» را به ملکه ویکتوریا تقدیم کرد. گمان نمی‌رود این چیزی بوده باشد که ملکه ویکتوریا انتظارش را داشت.

Queen Victoria

۵. نام سه خواهر (السی، لَسی، و تیلی) در داستان دورماوس نیز به نام‌های آلیس و دو خواهرش (لورینا شارلوت و ادیث) اشاره دارد. السی از مخف نام لورینا شارلوت گرفته شده، لَسی با جابجایی حروف در نام الیس درست شده و تیلی مخف متیلدا است که نامی‌ست که خواهران ادیث به او داده بودند.

۶. لویس کارول از یک بیماری نادر عصبی رنج می‌برد که منجر به ایجاد توهم در بیمار و بزرگتر یا کوچکتر دیدن اشیاء نسبت به اندازه‌ی واقعی‌شان  می‌شود. این توهم باعث می‌شود که بیمار خود را بسیار بزرگتر یا کوچکتر از اشیاء پیرامون خود ببیند.  همین موضوع یکی از درون‌مایه‌های اصلی رمان آلیس در سرزمین عجایب است.  این بیماری در سال ۱۹۵۵ توسط داکتر جان تاد کشف، و به «سندروم آلیس در سرزمین عجایب» مشهور شد. این بیماری را با نام «سندروم تاد» نیز می‌شناسند.

همچنین بخوانید:  چگونه اعتراضات معیشتی به جنبش اجتماعی تبدیل می‌شود؟

Lewis Carroll

۷. نام واقعی لوییس کارول، نویسنده این رمان، چارلز لوتویج داجسان است. نام مستعار او (لوییس) متشکل از اسم انگلیسی‌شده‌ی لوتویج و نام خانوادگی ایرلندی «کارول است» که با نام چارلز به زبان لاتین (کارولوس) شباهت دارد.

۸. کتاب آلیس در سرزمین عجایب در سال ۱۹۳۱ در چین ممنوع شد به این دلیل که «حیوانات نباید زبان انسان استفاده کنند.»

۹.  در سال ۱۸۹۰ لوییس کارول یک نسخه کوتاه شده از رمان آلیس در سرزمین عجایب را برای کودکان زیر پنج سال منتشر کرد.

منبع گاردین

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗