skip to Main Content
«حوادث کار با فرهنگ‌سازی کاهش می‌یابد»
Work accident and health hazards on the job as a broken cracked yellow hardhat helmet as a symbol of working injury and insurance claims from physical damage and pain to the worker.
اقتصاد جامعه کیوسک

مدیر وزارت تعاون مدعی‌ست:

«حوادث کار با فرهنگ‌سازی کاهش می‌یابد»

سازمان تامین اجتماعی حوادث کار سال ۹۹ را ۴۴ هزار و ۴۴۱ حادثه اعلام کرد و وزارت کار آمار حوادث کار را در همین سال ۹ هزار و ۲۹۵ مورد اعلام کرده است و رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی می‌گوید که این آمار با «فرهنگ‌سازی» کاهش پیدا خواهد کرد.

در مقابل آمار سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داده «سالانه ۱۳هزار حادثه ناشی از کار در کشور رخ می‌دهد که ۷۰۰ تا ۸۰۰ مورد آن منجر به فوت می‌شود.» علی‌حسین رعیتی‌فرد گفته «می‌توان با آموزش ایمنی و حفاظت فنی به کارگران، آسیب‌های ناشی از کار را به حداقل رساند.»

از طرفی رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی، رحیم سرهنگی، معتقد است «خیلی از کارفرماها آگاهی لازم را ندارند و اگر آموزش ببینند بخشی از مشکل حل می‌شود.» او تاکید کرده که «فرهنگ‌سازی» موجب اجرای هر چه بیشتر قوانین ایمنی و بهداشت محیط کار می‌شود. با همین هدف نیز توافق‌نامه‌ای بین موسسه کار و تامین اجتماعی و کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران برای ارتقاء آموزش کارگران امضا شده است.

با این که مقام‌های مسئول در تلاش هستند که عدم انجام وظایف کارفرمایان برای تامین ایمنی کار به دلیل آموزش و «فرهنگ‌سازی» جلوه دهند که بسیاری از کارشناسان معتقدند که نحوه‌ مشارکت بیمه و دیه در جبران خسارات ناشی از سهل‌انگاری و منفعت‌طلبی کارفرمایان موجب شده تا به مساله‌ ایمنی نیروی کار توجه نشود. از طرفی قراردادهای موقت و دستمزد پایین کارگران باعث شده آنها در مناسبات کار بی‌قدرت باشند و گاه توانایی اعتراض به بدترین شرایط را پیدا نکنند. در نبود تشکل‌های مستقل کارگری و ضعف تشکل‌های موجود، کارگران ‌قدرت چندانی ندارند و سپردن جان کارگران به کارفرما بروز حوادث را افزایش می‌دهد.

چند سال پیش نیز مدیرکل امور اجتماعی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی ادعا کرده بود که ۶۴درصد حوادث کار به دلیل بی‌احتیاطی کارگران است و پیشتر رئیس کانون مسئولان ایمنی و بهداشت کار استان تهران  خبر داده بود که مسئولان ایمنی و بهداشت کار در کارخانه‌ها و کارگاه‌‌ها به خاطر اینکه گزارش‌های مربوط به ایمنی کارگاه‌ را مطابق میل کارفرمایان خود تنظیم نکرده‌اند، بیکار شده‌اند. گفتنی است تنها در سه ماه اخیر سه حادثه کارگری به علت خستگی زیاد و اضافه‌کاری اجباری برای کارگران اتفاق افتاده است.

 

همچنین بخوانید:  دستبرد به آب‌های فسیلی در دشت فارس
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗