skip to Main Content
اسناد کمک‌ کلینتون به پیروزی یلتسین در انتخابات
HYDE PARK, : US President Bill Clinton (R) shown in a file photo dated 23 October 1995 laughing as Russian President Boris Yeltsin jokes while making a statement to the media after their meeting in Hyde Park. The two met to discuss the situation in Bosnia. (Photo credit should read LUKE FRAZZA/AFP/Getty Images)
سیاست کیوسک

اسناد کمک‌ کلینتون به پیروزی یلتسین در انتخابات

کتابخانه «ویلیام جی. کلینتون» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در ایالت آرکانزاس اقدام به انتشار اسنادی از دوران ریاست‌جمهوری بیل کلینتون کرده است. این آرشیو آنلاین بالغ بر هزار صفحه می‌شود. در این بین ۷۴ یادداشت از گفت‌وگوهای تلفنی و یا چهره به چهره میان یلتسین و کلینتون از اهمیت خاصی برخوردار است.

این اسناد البته قبل از انتشار از سوی همکار سابق کلینتون یعنی پرفسور «جیمز گولد گایر» که استاد علوم سیاسی است مورد ارزیابی و راستی‌آزمایی قرار گرفت. از گفت‌وگوهای موجود در اسناد چنین بر می‌آید که روسای‌جمهور وقت روسیه و آمریکا روابطی دوستانه داشته‌اند و در عین حال این روابط گاه دستخوش تغییرات ناشی از نظم نوین پس از سقوط پرده آهنین شده است.

مدارک موجود تنها بخش کوچکی از این روابط را نشان می‌دهد؛ بخشی که به دوران مشترک ریاست‌جمهوری کلینتون و یلتسین بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۹ مربوط می‌شود. این دو نفر به صورت مرتب و گاه هر روز با نامه و تلفن با یکدیگر تماس داشته‌اند. البته بسیاری از گفت‌وگوها محرمانه باقی مانده اما همین بخش از اسناد منتشر شده نیز به اندازه کافی جنجال‌برانگیز و جالب به نظر می‌رسد.

به عنوان مثال انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه نزدیک بود و نظرسنجی‌ها حکایت از شانس بیشتر رقیب یلتسین داشت. در فوریه سال ۱۹۹۶ بود که روسیه البته تحت فشارهای آمریکا وامی بالغ بر ۱۰٫۲ میلیارد دلار از صندوق بین‌المللی پول دریافت کرد. آلمان تحت رهبری هلموت کهل نیز با پرداخت سه میلیارد مارک در اعطای این وام به روسیه مشارکت داشت. در همان زمان ارتباط میان انتخابات و این کمک‌های مالی روشن و مشخص بود. روز ۷ ماه مه همان سال یلتسین به کلینتون تلفن کرد و گفت: «من هنوز هم مشکل دارم. بیل، امیدوارم دچار سوءتفاهم نشوی. برای تبلیغات انتخاباتی به یک وام فوری بیش از ۲٫۵ میلیارد دلاری برای روسیه نیاز دارم… باید از محل این پول حقوق‌ و مستمری‌های بازنشستگان را پرداخت کنم. اگر مشکل بازنشسته‌ها و حقوق‌ها حل نشود کار من در انتخابات خیلی دشوار خواهد شد.»

همچنین بخوانید:  عکس یادگاری پلیس آمریکا با معترض سیاهپوست بازداشتی

از آن جایی که رقیب بسیار امیدوار یلتسین در آن انتخابات یک کمونیست بود، کلینتون قول داد که هر کاری بتواند انجام دهد. از قرار معلوم دولت کلینتون گروهی ۶ نفره از کارشناسان انتخاباتی را در سال ۱۹۹۶ به صورت مخفیانه راهی مسکو کرد و این گروه در هتل ویژه «رئیس‌جمهور» اقامت گزیدند و رقابت‌های انتخاباتی یلتسین را سازماندهی کردند و حداقل یک نفر از این گروه قبلا در ستاد انتخاباتی بیل کلینتون حضور داشته و به رئیس‌جمهور کمک کرده بود.

کلینتون در جریان یکی از دیدارهایش با یلتسین در سال ۱۹۹۸ گفت: «می‌دانی بوریس، ما هر دو برای امری تاریخی تلاش می‌کنیم. من یقین دارم که طی ۲۰ سال آینده اقتصاد روسیه شکوفا خواهد شد و هر زمان که مردم به گذشته نگاه کنند خواهند گفت که ما کار درست را انجام داده‌ایم.»

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗