skip to Main Content
 مرگ ارزان کارگران برای سود کارفرما
اقتصاد جامعه کیوسک

اشاره‌ پلیس راهور به نقش کارفرمایان در مرگ جاده‌ای کارگران

 مرگ ارزان کارگران برای سود کارفرما

رئیس‌پلیس راهور انتظامی کشور گفته «شرکت‌ها و کارخانه‌ها برای اینکه پول کمتری بابت سرویس ایاب و ذهاب کارگران بدهند و در هزینه‌های خودشان صرفه‌جویی کنند با صاحبان دستگاه‌های فرسوده قرارداد می‌بندند.»

کمال هادیانفر درباره‌ سهم تقصیر کارفرمایان در تصادفات سرویس‌های ایاب و ذهاب کارگران توضیح داده «در بحث سرویس کارخانجات یکی از مشکلاتی که در کشور داریم فرسودگی ناوگان حمل و نقل است، قاعدتا ۸۰ درصد از ناوگان ما فرسوده است در این وسایل بیشتر از قطعات نامرغوب استفاده می‌شود.»

هادیانفر اظهار داشته که بررسی حوادث جاده‌ای یک‌سال گذشته؛ اتوبوس سربازان، اتوبوس خبرنگاران و مینی‌بوس کارگران، نشان می‌دهد که در این ماشین‌ها قطعات نامرغوب استفاده شده است.

او همچنین فرسودگی ناوگان ایاب و ذهاب را  یکی از علت‌های دخیل در حادثه‌ی اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات و سرویس مدرسه‌ی روستایی عنوان کرده‌است.

اوایل دی ماه سرویس ایاب و ذهاب کارگران ساکن شهر دارخوین و حومه منطقه‌ی نفتیِ یادآوران، در جاده‌‌ی خرمشهر به اهواز تصادف کرد و در پی این تصادف ۱۴ کارگر کشته شدند.

چند روز پیش نیز بر اثر برخورد یک دستگاه اتوبوس حامل کارگران  با یک دستگاه کامیون در محدوده سه راه ملک شهر به سمت شاهین شهر روبرو کلانتری، ۱۸ کارگر به بیمارستان سلماس منتقل شدند. مصدوم‌شدگان این حادثه از کارگران شاغل در شهرک صنعتی مورچه خورت بودند که صبح عازم محل کار خود بودند.

در سال ۹۸نیز یک دستگاه اتوبوس حامل کارگران پالایشگاه آبادان، واژگون می‌شود و کارگر سی ساله‌ شرکت نفت جان خود را از دست می‌دهد. در این حادثه ۲۱ کارگر دیگر به بیمارستان منتقل شدند. در آن زمان مسئول ایمنی پالایشگاه آبادان احتمال فرسودگی اتوبوس‌ را رد کرده بود.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که نحوه‌ مشارکت بیمه و دیه در جبران خسارات ناشی از سهل‌انگاری و منفعت‌طلبی کارفرمایان موجب شده تا به مساله‌ ایمنی نیروی کار توجه نشود. از طرفی قراردادهای موقت و دستمزد پایین کارگران باعث شده آنها در مناسبات کار بی‌قدرت باشند و گاه توانایی اعتراض به بدترین شرایط را پیدا نکنند. در نبود تشکل‌های مستقل کارگری و ضعف تشکل‌های موجود، کارگران ‌قدرت چندانی ندارند و سپردن جان کارگران به کارفرما بروز حوادث را افزایش می‌دهد.

همچنین بخوانید:  ثبت سفارش واکسن کرونا متوقف شده است؟
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗