skip to Main Content
مرگ ۱۵ زن باردار در چابهار از ابتدای سال
اقتصاد جامعه کیوسک

۲۰۹ تخت بیمارستانی برای بیش از ۴۶۰ هزار نفر جمعیت

مرگ ۱۵ زن باردار در چابهار از ابتدای سال

از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون ۱۵ زن باردار در بیمارستان چابهار جان باخته‌اند و پزشکان دلیل آن را عفونت، آمبولی و کووید ۱۹ اعلام کرده‌اند و علت مرگ برخی هنوز مشخص نشده است؛ فعالان اجتماعی می‌گویند در واقع کمبود امکانات بهداشتی است که این مرگ‌ها را رقم می‌زند.

ریحانه و سعیده به‌علت خونریزی شدید جان خود را از دست دادند. علت مرگ رقیه و نفیسه مسمومیت حاملگی اعلام شد و پزشکان مرگ ساره، زیبا، زبیده و ژیلا را به‌علت کووید ۱۹، تشخیص دادند. علت مرگ مه بی بی، شازیه و ماریه  نیز مشخص نشده است. بدرالنساء حین زایمان جان باخته و علت مرگ او «آمبولی» عنوان شد. پیش از او زن دیگری به نام خیرالنساء در بیمارستان امام علی چابهار جان باخته بود.

همایون دادگر، سرپرست شبکه بهداشت چابهار قصور پزشکی و کمبود امکانات درمانی را از دلایل مرگ‌ومیر مادران در چابهار می‌داند و درباره علت مرگ پس از زایمان در دوم اسفند ماه گفته «تشخیص‌های خامی در این‌باره داده شده؛ یک جا گفته شده کووید ۱۹ و یک جای دیگر خونریزی شدید و غیرقابل کنترل علت مرگ عنوان شده است.»

در سال ۹۵، چابهار رتبه نخست مرگ‌ومیر مادران ایرانی را داشته و فرماندار سابق این شهر در آن زمان گفته بود که میزان مرگ‌ومیر مادر در کشور به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۰ مورد است که در استان سیستان و بلوچستان این آمار به ۲۰ نفر می‌رسد و در چابهار به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۴۸ مورد است. خونریزی، پرفشاری خون، عفونت و زایمان سخت به ترتیب ۴ دلیل عمده مرگ‌ومیر مادران هستند.

چابهار با بیش از ۴۶۰ هزار نفر جمعیت فقط یک بیمارستان با ۲۰۹ تخت فعال دارد. در سال ۹۴ سرانه دسترسی به تخت خواب در استان سیستان و بلوچستان به ازای هر هزار نفر ۰/۹ تخت و برای چابهار به ازای هزار نفر، نیم تختخواب تخمین زده شد.

محمد آخوندها، فعال اجتماعی علت مرگ مادران را کمبود امکانات بهداشتی در بیمارستان امام علی چابهار می‌داند؛ او می‌گوید نیروی انسانی در این بیمارستان یک‌سوم حد معمول است و «برای احداث ۴ سرویس بهداشتی در بیمارستان کمک‌های مردمی دریافت کردیم؛ هر نفر ۵۰ هزار تومان پرداخت کرد تا بتوانیم در محوطه بیمارستان چند سرویس بهداشتی ایجاد کنیم.»

همچنین به گفته محمد فاضلی، فعال اجتماعی دستگاه‌های سونوگرافی کم تعداد است تا آن جا که «مردمانی که از روستا می‌آیند ممکن است چند روز معطل نوبت‌دهی شوند.» به گفته او غیر از بیمارستان که دستگاه سونوگرافی دارد در یک درمانگاه سپاه و چند مجموعه خصوصی هم دستگاه‌های سونوگرافی وجود دارد اما مردم به دلیل هزینه‌های بالا، تمایل دارند که سونوگرافی را در بیمارستان انجام دهند.

 

همچنین بخوانید:  اهالی روستای کشاری و تمساح‌ها آب آشامیدنیشان را با هم قسمت می‌کنند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗