skip to Main Content
بیمه درمانی رایگان معلمان و فرهنگیان چقدر واقعی است؟
اقتصاد جامعه کیوسک

بیمه درمانی رایگان معلمان و فرهنگیان چقدر واقعی است؟

مدیرکل رفاه وزارت آموزش و پرورش چند روز پیش اعلام کرد تمامی هزینه‌های درمانی فرهنگیان و افراد تحت تکفل آنها رایگان است و ۵ هزار و ۵۰۰ بیمارستان و مراکز درمانی طرف قرارداد در سراسر کشور مشغول ارائه خدمات درمانی به فرهنگیان هستند؛ معلمان اما می‌گویند چنین چیزی در واقعیت صحت ندارد و صرفا دستاویزی‌ست برای کاهش اعتراضات فرهنگیان به شیوه طرح رتبه‌بندی.

در همین رابطه یکی از معلمان گفته «بیمه‌ها هزینه‌های درمان را معمولا پرداخت نمی‌کنند و مهمتر اینکه هزینه دندانپزشکی اصلا در آن لحاظ نشده است. بسیاری از همکاران بنده دندان‌های پوسیده و خراب دارند اما توانایی ترمیم آن را ندارند». عدم پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی در حالی‌ست که در زمان استخدام معلمان شرط «سلامت جسمانی، روانی و توانایی حسن انجام وظایف محوله برای استخدام» ضروری عنوان شده و از جمله این که تعداد دندان‌های یک معلم نباید کمتر از ۲۰ عدد باشد.

یکی دیگر از معلمان می‌گوید «به خاطر تدریس در فضای مجازی در یکی دو سال گذشته، چشمم مشکل پیدا کرده و ناچار شدم عینکم را عوض کنم که فقط ۲ میلیون هزینه عینک شد؛ اما بیمه فقط ۵۰ هزار تومان هزینه آن‌را تقبل کرد. بنابراین این حرف‌ها که می‌گویند هزینه درمان رایگان است، از بیخ و بن صحت ندارد».

او توضیح داده «هر ماه هزینه بیمه تکمیلی آنها و اعضای خانواده‌شان از دستمزد کسر می‌شود، اما تعداد مراکز طرف قرارداد کافی نیست و جز درمانگاه‌های فرهنگیان آن‌هم برای ویزیت پزشک که عمده مواقع پزشک عمومی است، مراکز طرف قرارداد کمی وجود دارد».

این معلم از انصراف همکاران خود از بیمه تکمیلی به علت عدم پوشش هزینه‌های درمان خبر داده و گفته «طرف با خود می‌گوید وقتی طرف قرارداد کم باشد یا آزمایشگاه‌ها آن‌را قبول نداشته باشند، چرا باید ماهانه پول بیهوده هزینه کنم».

یکی از مطالبات صنفی معلمان طی سال‌های متمادی بیمه و هزینه‌های درمانی بوده است؛ از جمله در سال ۹۷ معلمان سراسر کشور کمپینی در اعتراض به «بیمه تکمیلی ناکارآمد» راه انداختند. 

تجمعات صنفی معلمان برای دستیابی به حقوق خود از جمله اجرای کامل طرح رتبه‌بندی این هفته نیز ادامه داشت؛ معلمان خبرپراکنی مسئولان آموزش و پرورش درباره بیمه رایگان را با اعتراضات جاری مرتبط می‌دانند؛ «در میانه اعتراضات معلمان به وضعیت حقوق و دستمزدشان، این مسائل را مطرح می‌کنند تا کمی از فشار روی خودشان بکاهند؛ این در حالی است که بیان چنین جملات عاری از حقیقت، فشار عصبی ما را بیشتر می‌کند».

همچنین بخوانید:  زلزله‌زدگان خراسال شمالی پس از ۴ماه همچنان بی‌سرپناه‌اند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗