skip to Main Content
۹۶ درصد از مراجعان خشونت‌دیده از همسر، زنان بودند
Gagged woman, close-up, blurred
جامعه کیوسک

در روز پایان خشونت علیه زنان

۹۶ درصد از مراجعان خشونت‌دیده از همسر، زنان بودند

آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که حدود ۹۶ درصد از مجموع ۸۰ هزار و ۱۸۷ مورد معاینه مربوط به مدعیان «همسر آزاری جسمی» پزشکی قانونی در سال ۹۹ معطوف به زنان بوده است. 

۲۵ نوامبر روز جهانی پایان خشونت علیه زنان است، اما شواهد نشان می‌دهند که خشونت علیه زنان در ایران به طور روزافزون برقرار است.

ایسنا نوشته طی سال گذشته از مجموع ۱۸۲ مورد معاینه مربوط به مدعیان «همسرآزاری روانی» پزشکی قانونی تنها ۱۰ مورد معاینه مربوط به مردان بوده و در واقع سهم زنان از این معاینات در سال گذشته ۹۴ درصد بوده است.

طبق این آمار در بهار امسال نیز مجموعا ۲۰ هزار و ۷۳۵ مورد معاینه مدعیان همسر آزاری جسمی در پزشکی قانونی انجام شده که از این تعداد ۶۹۹ مورد برای مردان و ۲۰ هزار و ۳۶ مورد برای زنان بوده است.

همچنین از میان ۵۶ مورد معاینه مدعیان همسرآزاری روانی در بهار ۱۴۰۰ نیز ۱۴ مورد برای مردان و ۴۲ مورد برای زنان انجام شده است.

در واقع معاینات مربوط به مدعیان همسر آزاری جسمی در بهار امسال به نسبت بهار سال گذشته با رشد هفت درصدی و معاینات مربوط به مدعیان همسرآزاری روانی نیز در همین بازه زمانی و در قیاس با بهار ۹۹ با رشد ۸۶ درصدی مواجه بوده است.

همچنین بر اساس پژوهش اخیر دانشگاه علوم پزشکی ایران در پنج شهر تهران، مشهد، تبریز، شیراز و اهواز  از بین پنج هزار و ۳۱۷  زن، چهار هزار و ۱۰۷ نفر (۷۷.۲ درصد) حداقل یکی از انواع خشونت را در دوران قرنطینه تجربه کرده بودند که از این میان، ۹۱.۲ درصد خشونت روانی، ۶۵.۸ درصد خشونت جسمی، ۴۲.۶ درصد خشونت جنسی و ۳۸.۲ درصد خشونت منجر به صدمه را تجربه کرده‌اند.

این مطالعه نشان می‌دهد تجربه خشونت در میان زنان جوان‌تر، کم‌سوادتر و زنان با حمایت اجتماعی ضعیف، شایع‌تر بوده. همچنین تجربه خشونت در زنان با وضعیت اقتصادی ضعیف تقریبا چهار برابر بیشتر از زنان دارای وضعیت اقتصادی خوب بوده است.

۲۵ نوامبر روز جهانی حذف خشونت علیه زنان است، اما با همه‌گیری کرونا خشونت خانگی علیه زنان در سراسر جهان افزایش پیدا کرده است. به علاوه در ایران خشونت‌ خانگی مستقلا جرم‌انگاری نشده‌ و به دلیل امنیت پایین زنان در قوانین خانواده، بسیاری از موارد وقوع خشونت مسکوت می‌ماند. طرح‌هایی همچون طرح جوانی جمعیت، و دورکاری زنان شاغل نیز به اشکال مختلف آسیب‌پذیری زنان را افزایش می‌دهند.

همچنین بخوانید:  نمایشگاه عکس‌های «لی میلر»در طی جنگ جهانی دوم
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗