skip to Main Content
 کارگران شهرداری: یک روز غیبت سه روز کسر حقوق/  شهرداری: کارگران شکایت کنند اخراج می‌شوند
اقتصاد جامعه کیوسک

 کارگران شهرداری: یک روز غیبت سه روز کسر حقوق/  شهرداری: کارگران شکایت کنند اخراج می‌شوند

به گفته‌ نیروهای خدمات شهری منطقه‌ی ۱۴ شهرداری اصفهان، پیمانکاران عموما با کارگران قراردادهای یک‌ماهه می‌بندد و به بهانه‌های مختلف حقوق کمی به آن‌ها پرداخت می‌کنند.

این کارگران می‌گویند «خیلی از کارگران هر ماه به بهانه‌های مختلف کسری حقوق دارند. گاهی ما به خاطر یک روز غیبت، سه روز کسری حقوق می‌خوریم. یک روز غیبت می‌کنیم اما سه روز بیمه برایمان رد نمی‌شود یا سه روز از حقوقمان کم می‌شود یا سه روز از عیدی و سنوات کم می‌شود.»

به گفته‌ی آن‌ها، کارگران حق استفاده از مرخصی استحقاقی خود را ندارند و اگر روزی به هر دلیلی نتوانند سر کار حاضر شوند، تبعات بسیاری برای آن‌ها دارد. یکی از کارگران گفته «همکاری داشتیم که پدرش فوت کرده اما اجازه رفتن به مرخصی به او ندادند.»

آن‌ها می‌گویند «ما معمولا حقوق‌های خود را ۵۰ روزه دریافت می‌کنیم». به گفته‌ی کارگران، معوقات مزدی برای کارگران پیمانکاری منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان «کاملا طبیعی است.»

کارگران برای پیگیری حقوق صنفی خود به شهرداری و امور شهری و شورای شهر مراجعه می‌کنند اما پاسخی از مسئولان نمی‌گیرند و حقوق آنها کاهش پیدا می‌کند و به آنها گفته می‌شود «اوضاع همین است اگر نمی‌خواهید بروید.»

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان در این باره گفته «کارگران نیروی ما نیستند و برای شرکت‌های طرف قرارداد ما کار می‌کنند.»

مهدی بقایی در پاسخ به این سوال که تضمینی وجود دارد که کارگران شاکی از سوی پیمانکار توبیخ شده یا اخراج نشوند؟ گفته است «هیچ تضمینی وجود ندارد و این حالت در همه جا وجود دارد که شرکت توبیخ شده، پیگیر شاکیان شود و کارگران شاکی را اخراج کند.»

چندی پیش نیز گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد کارگران بسیاری از ترس اخراج از وضعیت کارگاه‌های خود خبر نمی‌دهند. کارگران می‌گویند «اگر کارفرما بفهمد ما خبر را به شما رسانده‌ایم حتما اخراج‌مان می‌کند.»

علی خدایی، نماینده تشکل‌های کارگری وابسته به دولت در شورای عالی کار تایید کرده که اکثریت مطلق کارگران ایران فاقد امنیت شغلی هستند. به گفته‌ او تنها کمتر از چهار درصد کارگران ایران امنیت شغلی دارند. به گفته وی قراردادهای موقت با نیروی کار به دلیل تفسیر دیوان عدالت اداری از تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار رایج شده است.

بیش از ۱۳ میلیون کارگر بیمه‌شده تامین اجتماعی در کشور فعالیت می‌کنند که حدود ۱۲ میلیون نفر آنها دارای قراردادهای موقت و پیمانی‌اند؛ یعنی حدود ۹۶ درصد کارگران با قراردادهای موقت و پیمانی کار می‌کنند که اکثر این قراردادها سه ماهه و ۶ ماهه‌اند.

همچنین بخوانید:  به کجا چنین شتابان؟
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗