skip to Main Content
فقرِ درمان بر تهران سایه افکنده است
اقتصاد جامعه کیوسک

هشدار نسبت به فرسودگی بیمارستان‌ها، کمبود نیرو و ذخایر دارویی

فقرِ درمان بر تهران سایه افکنده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید تضاد منافع و روند فساد در دوران پس از جنگ سبب تشدید شکاف طبقاتی در حوزه بهداشت و درمان شده است؛ حسین قناعتی گفته «بیشتر بیمارستان‌های تهران، بالای خیابان انقلاب قرار دارند و باید به این بی‌عدالتی توجه شود؛ هم‌اکنون مناطق جنوبی تهران مانند اسلامشهر وضعیت بهداشتی نامناسبی دارند و شاید جزو فقیرترین مناطق از نظر بهداشتی، آب‌وهوا، تغذیه و رسیدگی‌های سلامتی‌ هستند».

این مقام مسئول با اشاره به شرایط نامناسب زیرساخت‌های درمانی و ذخایر دارویی کشور اعلام کرده «فرسودگی تجهیزات و دستگاه‌های بیمارستانی در شیوع کرونا، کمبود امکانات و کاهش نیروی انسانی، وضعیت نامطلوب ذخایر استراتژیک دارویی از جمله عواملی است که مراکز درمانی با آن مواجه‌اند».

قناعتی از «فقر درمانی در تهران» خبر داده و گفته «بیشتر بیمارستان‌های تهران قدیمی، اما در حال نوسازی و بازسازی هستند. در دوران کرونا ساختار بیمارستان‌ها ضربه سنگینی خوردند و نیاز به بازسازی دارند. نیروی انسانی به‌ویژه در بخش نیروهای درمانی هم متحمل ضربات زیادی شده و باید درباره آنها همین بازسازی‌ها و تجدید قوا صورت بگیرد». این اظهارات در شرایطی صورت می‌گیرد که چند هفته پیش اعلام شد با فروکش کردن تب کرونا وزارت بهداشت ۸ هزار پرستار با قراردادهای ۸۹ روزه را از کار اخراج می‌کند. سازمان برنامه و بودجه نیز در نامه‌ای به وزارت بهداشت اعلام کرده اعتبار برای جذب نیروی جدید در قانون بودجه تخصیص نیافته و هیچ نوع استخدام یا تبدیل وضعیت مقدور نیست.

در حوزه تامین دارو نیز به‌رغم هشدارهای فراوان، دولت از مهرماه امسال ارز ترجیحی دارو را حذف کرده و به سمت آزادسازی قیمت داروها حرکت کرده است؛ وزارت بهداشت اطمینان خاطر می‌دهد که از بابت دارو مشکلی در سطح کشور وجود ندارد، در حالی‌که گزارش‌های فراوانی از کمیابی و نایابی داروهای مختلف و افزایش چند صد درصدی برخی اقلام دارویی در سطح کشور منتشر شده است.

همچنین بخوانید:  مرگ ۱۵ زن باردار در چابهار از ابتدای سال

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران خواستار تامین مالی «جدی» بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شده است و گفته «میزان بودجه درنظر گرفته شده نسبت به افزایش هزینه‌ها، تغییرات قیمت دلار و کاهش ارزش ریال کم است و روی کارکرد بیمارستان‌ها تأثیر گذاشته است». تیرماه امسال نیز یکی از اعضای اتحادیه واردکنندگان تجهیزات پزشکی هشدار داده بود «تجهیزاتی که در سال ۹۷ و پیش از آن توسط مراکز درمانی خریده شده، رو به استهلاک است و ۲ تا ۳ سال دیگر، ناوگان تجهیزات تشخیصی و درمانی در ایران از رده خارج می‌شود و مراکز درمانی دچار مشکل می‌شوند».

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗