skip to Main Content
ترک تحصیل ۳۰ درصد دانش‌آموزان
جامعه سیاست کیوسک

تجمعات معلمان در راستای آموزش رایگان

ترک تحصیل ۳۰ درصد دانش‌آموزان

حدود ۳۰ درصد از جمعیت کودکان و نوجوانان سنین مدرسه قبل از ۱۸ سالگی به دلایل مختلف، مدرسه و تحصیل را زودهنگام ترک می‌کنند.

رئیس سابق نظام روانشناسی و مشاوره در این باره گفته «خارج‌شوندگان از چرخه کامل ۱۲ ساله تحصیل به‌طور فراوانی بیش از همسالان شاغل خود در مدارس در معرض آسیب‌های روانی و اجتماعی قرار می‌گیرند.»

غلامعلی افروز از رواج معضل « دیپلم ردی» به‌خصوص در میان پسران  خبر داده و گفته «درصد قابل‌توجهی از این گروه، یعنی دیپلم ردی‌های بلاتکلیف دچار ناامنی‌های روانی و بعضاً آسیب‌های اجتماعی می‌شوند بدون تردید این گروه نیازمند خدمات ویژه مشاوره‌ای، هدایتی و حمایتی هستند.»

از طرفی فاضل حسینی، کارشناس آموزشی در این‌باره گفته «در بودجه پیشنهادی سال  ۱۴۰۱ آموزش و پرورش، سرانه آموزشی هر دانش‌آموز براساس دلار  ۳۰ هزار تومانی فقط ۵۰ دلار است، یعنی یک و نیم میلیون تومان. تا زمانی که سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص ملی به ۵ درصد نرسد و وضعیت نیروی انسانی که بخش زیاد بودجه این وزارتخانه به آنان تعلق می‌گیرد، سامان نگیرد، ما شاهد کاهش کیفیت در آموزش و بی‌اشتهایی دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل خواهیم بود.»

سرانه دانش‌آموزی در ایران چیزی حدود یک سوم متوسط جهانی است و سرانه آموزشی هر دانش‌آموز شامل پرداخت حقوق معلمان، ساخت و تخریب و بهسازی مدارس، نهادهای جانبی مانند کانون پرورشی و… می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش وقت در ابتدای امسال اعلام کرده بود که در سال تحصیلی ۹۹_۱۴۰۰ حدود ۲۱۰ هزار دانش‌آموز مقطع ابتدایی از تحصیل بازمانده‌اند و  سال گذشته مسئولان آموزش و پرورش خراسان رضوی از ۳ برابر شدن تعداد کودکانی که به مدرسه نمی‌روند، خبر دادند.

تا کنون آمار دانش‌آموزانی که ترک تحصیل کرده‌اند هیچ‌گاه از سوی منابع رسمی این وزارتخانه اعلام نشده اما تعداد دانش‌آموزان خارج از شبکه شاد ۳ میلیون نفر اعلام شده است. افزایش آمار دانش‌آموزانی که از تحصیل بازمی‌مانند در حالی است که معلمان سراسر کشور بارها دست به تجمع و اعتراض زده‌اند و از مطالبات اصلی آنها علاوه بر پیگیری حقوق صنفی خود دستیابی به عدالت آموزشی و آموزش رایگان است.

تجمع امروز معلمان -۲۳ دی‌ماه- در ادامه‌ی اعتراضات در چند وقت اخیر آنها شکل گرفته ا‌ست و شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در قطع‌نامه پایانی تجمعات اعلام کرده‌ «پیامدهای طبقاتی کردن امر آموزش و خصوصی سازی آموزش تنها در حوزه آموزش متوقف نمی شود، تبعات آن تمام سویه های زندگی اجتماعی را درگیر می‌کند. با سیاست های حاکمیت در کالایی کردن آموزش و تعرض به سفره مردم اصل ۳۰ قانون اساسی به محاق رفته است.» 

معلمان بر این باورند که راه بالا بردن کیفیت آموزش در مدارس با احقاق حقوق معلمان امکان پذیر است اما تاکنون مطالبات آنها تحقق پیدا نکرده است.

همچنین بخوانید:  هریس معتقد است نظام رفاهی دوران پهلوی خصلت طردگرا داشت
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗