skip to Main Content
ترویج کودک همسری و تبعیض جنسیتی در کتاب درسی پایه دوازدهم
جامعه سیاست کیوسک

ترویج کودک همسری و تبعیض جنسیتی در کتاب درسی پایه دوازدهم

به تازگی تصاویری از یک کتاب درسی پایه‌ی دوازدهم مدارس دخترانه با عنوان «مدیریت خانواده و سبک زندگی» در رسانه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود که ظاهرا کودک همسری و تبعیض جنسیتی را عادی‌سازی می‌کند.

به گزارش گیل‌خبر این کتاب درسی «سلطه‌گری مرد بر زن» و «نداشتن اختیار در انتخاب پوشش» زنان را در قالب غیرت توجیه می‌کند. همچنین در متون این کتاب که توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تالیف شده است از اصطلاحاتی مانند «ترشی انداختن» برای «دختران ازدواج نکرده» استفاده شده است.

«برای تحصیل همیشه وقت هست؛ اولویت با فرصت ازدواج است»، «دخترها انگار می‌خواهند کوه بکنند برای کار خانگی»، «دختر نباید خود را با برادرش در رابطه با آزادی‌های فردی مقایسه کند. چون او پسر است و تو دختر» و «زن هیچ نقشی نباید در تامین مخارج زندگی داشته باشد و این وظیفه فقط به عهده مردان است» سایر گزاره‌هایی‌ست که در این کتاب به نوجوانان آموزش داده می‌شود.

در این کتاب در ذکر آمار «زنان مجرد» افراد بالای ده سال را حساب کرده است و به عبارتی کودکان دختر بالای ۱۰ سال را جزو جمعیت بزرگ‌سال حساب کرده است.

به گفته گیل‌خبر، از بین ۲۶ مولف این کتاب ۱۹ نفر آنها زن هستند.

چند روز پیش هم تصویر نامه‌ی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مرتضی حیدری طبای زواره، منتشر شد که «ممنوعیت تبلیغ وسایل پیشگیری از بارداری، کاربرد واژه تنظیم خانواده و هرگونه موضوع خلاف سیاست‌های جمعیتی و فرزندآوری در فضای مجازی و سایت‌ها» را به کلیه‌ی درمانگاه‌های عمومی شبانه‌روزی ابلاغ می‌کند.

در این نامه اعلام شده که از مطالب مرتبط با سیاست‌های کلی جمعیت، اقدامات صیانت از جمعیت، اعلام هشدار کاهش نرخ باروری و فواید ازدواج و فرزندآوری در سایت‌ها، فضای مجازی و محیط درمانگاه‌ها استفاده شود.

بر اساس آمار منتشر شده «گزارش وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران» از سوی مرکز آمار ایران، در بهار سال ۹۹ بالغ بر هفت هزار ازدواج دختربچه ۱۰ تا ۱۴ ساله و یک ازدواج دختربچه کمتر از ۱۰ سال به ثبت رسیده است.

چندسالی‌ست که مسئولان به بهانه‌ی کاهش نرخ باروری ایرانیان در دو دهه‌ی اخیر، سیاست‌‌های بحث‌برانگیزی را در دستور کار گذاشته‌اند؛ حذف توزیع رایگان اقلام پیشگیری از بارداری در شبکه‌های بهداشت، ممنوعیت وازکتومی، ممنوعیت وسایل پیشگیری از بارداری در مناطق عشایری، سخت‌گیری بیشتر برای سقط جنین و معرفی زنان با تست مثبت بارداری به دادگستری از این دست تصمیمات بوده که در پی آن هشدارهای بسیاری درباره موج همه‌گیری بیماری‌های مقاربتی و ایدز نیز داده شده است.

حالا «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» به‌رغم مخالفت‌های بسیار در حال اجرایی شدن است و در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای «اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» رقمی معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است؛ وزارت بهداشت نیز تحت عنوانی مشابه، بیش از ۲ هزار و ۳۵۹ میلیارد تومان بودجه برای پیشبرد این طرح دریافت خواهد کرد.

 

همچنین بخوانید:  آیا ممکن است کامپیوترها هم جانب‌دارانه رفتار کنند؟

 

یک نظر
  1. اخلاق حرفه‌ای خبرنگاری اقتضا می‌کند از خلط خبر و تحلیل پرهیز شود و خبر بدون سوگیری و تعصب منتشر شود در حالی که متن فوق با رویکرد کاملا سوگیرانه و غیر حرفه‌ای به خلط تحلیل با خبر اقدام کرده و بدون هیچ استدلال و پشتوانه علمی، تنها به برانگیختن احساسات مخاطب برای پذیرش تحلیل ناقص خود متوسل شده.
    انتخاب عنوان هم کاملا موذیانه صورت گرفته که با صداقت رسانه ای در تعارض است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗