skip to Main Content
تمامی جنگل‌های ایران تا ۵۰ سال آینده نابود می‌شوند
زمین سیاست کیوسک

با ادامه روند مخرب کنونی

تمامی جنگل‌های ایران تا ۵۰ سال آینده نابود می‌شوند

یک فعال محیط‌زیست می‌گوید با ادامه روند کنونی، تا ۵۰ سال آینده تمامی جنگل‌ها و در ۸۰ سال آینده تمامی مراتع کشور نابود خواهند شد. فرزاد علیزاده به ایسنا گفته «در ۷۰ سال گذشته هفت میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرس از بین رفته و در حال حاضر تنها پنج میلیون هکتار جنگل در زاگرس باقی مانده است».

علیزاده «توسعه ناپایدار» را یکی از دلایل تخریب زاگرس دانسته و توضیح داده «هزاران درخت برای احداث جاده یا خطوط انتقال گاز قطع می‌شوند و یا به خاطر آبگیری سد به زیر آب می‌روند؛ تنها با ساخت سد کارون سه حدود۲۵۰۰ اصله درخت بلوط از بین رفته است».

این فعال محیط‌زیست تاکید کرده «نادیده گرفتن وضعیت اجتماعی و اقتصادی حاشیه‌نشینان زاگرس و کم‌توجهی به درآمد آنها و بالا بودن نرخ بیکاری ساکنان این اکوسیستم ارزشمند از معضلات اساسی تخریب بلوط‌های زاگرس است. نگاه از بالا به پایین متولیان امر که متاسفانه به نظر می‌رسد اراده‌ای در تغییر آن وجود ندارد نیز مزید بر علت است».

علیزاده با اشاره به آتش‌سوزی‌های گسترده در عرصه‌های جنگلی گفته «آتش‌سوزی‌های پی در پی که عموماً عامل انسانی داشته، یکی دیگر از دلایل نابودی جنگل‌های زاگرس است؛ تنها در خرداد ماه امسال آتش‌سوزی هفت‌روزه جنگل‌های زاگرس در کهمره سرخی فارس ۱۵ هزار هکتار از بلوط‌های چند صد ساله این منطقه را به خاکستر تبدیل کرد».

فعالان محیط‌زیست پیشتر نیز هشدار داده‌‌اند که ادامه نابودی جنگل‌های زاگرس منجر به «دربه‌دری مردم و مهاجرت از بوم‌ناحیه‌های کهن‌زی زاگرس» خواهد شد.

سرعت گرفتن نابودی جنگل‌ها تنها مختص به غرب ایران نیست وجنگل‌های دیگر مناطق کشور نیز وضعیتی بحرانی دارند. مساحت جنگل‌های هیرکانی در چند دهه گذشته تقریباً به نصف کاهش یافته و سالانه مساحتی بالغ بر هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی نابود می‌شوند.

تنها در ده روز اخیر بیش از ۲۳۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی استان‌های گلستان، مازندران و گیلان در آتش سوخته‌اند و مانند موارد مشابه، بار مقابله با آتش باز هم بر دوش مردم محلی بوده است.

روند نابودی جنگل‌های ایران طی دهه اخیر سرعت بالایی گرفته و در این میان عملکرد منفعلانه سازمان جنگل‌ها کاملا مشهود است؛ به گفته فعالان محیط‌زیست، «سازمان جنگل‌ها نمی‌خواهد بحران آتش‌سوزی جنگل‌ها علنی شود و همه چیز را عادی جلوه می‌دهد. شگرد سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی، سکوت است».

همچنین بخوانید:  آشفتگی آمارها و راهکارها درباره آلودگی هوا
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗