skip to Main Content
پتروشیمی خراسان آب مردم را می‌بلعد
جامعه کیوسک

پتروشیمی خراسان آب مردم را می‌بلعد

مردم شهر بجنورد از طعم و بوی بد آب این شهر گلایه‌مند‌اند و این در حالی است که مجتمع پتروشیمی خراسان از باکیفیت‌ترین آب چاه‌های این منطقه برای خنک کردن دستگاه‌های خود استفاده می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی علت اصلی بو و طعم بد آب را جلبک‌های موجود در سد شیرین‌دره دانسته و به ایسنا توضیح داده «پایین آمدن سطح آب به علت بروز خشکسالی و وجود جلبک‌ها موجب شده تا بر طعم و بوی آب آشامیدنی شهر بجنورد تاثیر بگذارد. تنها راه‌حل این مشکل استفاده از منابع آب‌های زیرزمینی است که هم‌اکنون نیز تمامی چاه‌های حفر شده در حال استفاده هستند.»

از نظر غلامحسین ساقی راه‌حل این مشکل حفر چاه‌های جدید با رقمی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان یا استفاده از آب باکیفیت چاه‌هایی است که هم‌اکنون پتروشیمی از آنها برای خنک کردن دستگاه‌های خود استفاده می‌کند.

او گفته «باید پتروشیمی این مسئله را قبول کند که از پساب برای خنک کردن دستگاه‌های خود استفاده کند و چاه‌ها را در اختیار این شرکت برای استفاده مردم قرار دهد.»

چندی پیش نیز مدیر شبکه بهداشت و درمان شادگان گفته بود که آب شرب شادگان دارای کیفیت مناسبی نیست و قابلیت شرب ندارد و موجب بروز مشکلات پوستی به ویژه در کودکان شده. رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز نیز از وضعیت آب اهواز و روستاهای آن ابراز نگرانی کرده بود.

سالنامه ۱۳۹۸ شرکت آبفا نشان می‌دهد مناطق روستایی استان‌های یزد، کرمان، کردستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان به ترتیب کمترین بهره را از آب شرب سالم دارند و ۲۴.۰۵ درصد از جمعیت روستایی ایران به آب شرب سالم دسترسی ندارند.

همچنین هم مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی درباره وضعیت تنش آب شرب در کشور منتشر کرده و در آن هشدار داده «به دلیل کاهش چشمگیر بارش‌ها و همچنین زیرساخت‌های نامطلوب تامین آب شرب، به احتمال زیاد شهرهای زیادی در تابستان و حتی پاییز سال ۱۴۰۰ دچار تنش آبی خواهند شد و امکان بروز نارضایتی‌های مشابه سال ۹۷ وجود دارد».

صنایع آب بسیاری زیادی را مصرف می‌کنند کارخانه فولاد مبارکه اصفهان و کارخانه ذوب آهن اصفهان در سال حدود ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب مصرف می‌کنند. با این که بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که صنایع آب‌بر باید در نزدیکی دریا باشند اما به گفته محسن موسوی خوانساری کارشناس آب، انتقال آب یا انتقال صنایع پرسشی بود که در دولت دوازدهم مطرح شد و دولت انتقال آب به صنایع آب‌بر را انتخاب کرد.

همچنین بخوانید:  بی‌آبی در «بشیرآباد» باعث سقط جنین می‌شود
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗