skip to Main Content
آلودگی نوری و صوتی می‌تواند تاثیرات عمیقی بر تولیدمثل پرندگان داشته باشد
دانش کیوسک

آلودگی نوری و صوتی می‌تواند تاثیرات عمیقی بر تولیدمثل پرندگان داشته باشد

پژوهش‌ها نشان می‌دهند آلودگی نوری و صوتی تاثیرات عمیقی بر سلامت پرندگان دارند. یافته‌های جدید نشان می‌دهند که در چند دهه گذشته جمعیت پرندگان ۳۰ درصد کاهش یافته است. دانشمندان برای تغییر این روند به دنبال فهم علت‌های آن هستند.

 پژوهشگران برای این مطالعه مجموعه عظیمی از اطلاعات را بررسی کردند تا اثر نور و صدا را بر بیش از ۵۸ هزار لانه متعلق به ۱۴۲ نوع پرنده در شمال آمریکا دریابند.

پرندگان زمان تولیدمثل‌شان را با دوران فراوانی غذا هماهنگ می‌کنند تا بتوانند به جوجه‌های خود غذا بدهند، و با توجه به نور روز این‌کار را در زمان ثابتی از سال انجام می‌دهند. حالا محققان فهمیده‌اند که آلودگی نوری باعث می‌شود پرندگان از ۱۸ روز تا یک‌ماه زودتر به تولیدمثل بپردازند. در نتیجه جوجه‌های گرسنه ممکن است بدون اینکه غذایی برایشان فراهم باشد متولد شوند. اما تغییر اقلیم ماجرا را حتی از این هم پیچیده‌تر می‌کند.

همچنین بخوانید:  آلودگی نوری باعث می‌شود بهار زودتر از راه برسد

با گرم‌شدن کره‌ زمین، غذای پرندگان به خاطر دمای گرم‌تر زودتر آماده می‌شود. در این میان پرندگانی که با زمان‌بندی تاریخی درونی خود و با توجه به طول روزها تولیدمثل می‌کنند، غذای کمتری برای جوجه‌هایشان دارند چراکه در فصل تولیدمثل آنها دیگر غذایی باقی نیست.

اما پرندگانی که تولیدمثلشان را به خاطر آلودگی نوری جلو می‌اندازند در تامین غذای جوجه‌ها موفق‌تراند. پرندگانی که در معرض آلودگی نوری قرار دارند نسبت به پرندگانی که در محیط طبیعی تاریک‌تر زیست می‌کنند انطباق بیشتری با تغییر اقلیم نشان می‌دهند.

در رابطه با آلودگی صوتی نیز، یافته‌ها نشان می‌دهند که آلودگی صوتی تولیدمثل پرندگانی را که آوازشان در فرکانس پایین‌تری قرار دارد را به تعویق می‌اندازد زیرا آنها در میان اصوات فرکانس‌پایین انسانی به سختی می‌توانند بشنوند. تصمیم‌ جفت‌گیری بر اساس آواز پرنده‌ی نر انجام می‌شود و در برخی موارد پرندگان ماده بایستی آواز نر را بشوند تا از نظر جسمی برای جفت‌گیری حاضر شوند.

آلودگی نوری زمانی اتفاق می‌افتد که منابع نورهای مصنوعی، آسمان را روشن کرده و موجب ایجاد اختلال در اکوسیستم‌ها می‌شود. آلودگی نوری با افزایش گرمای اتمسفر، باعث تغییرات اقلیمی می‌شود. همچنین، پژوهش‌های علمی جدید گواه ارتباطِ مستقیم بین شنیدن صداهایی هر چند با شدت کم اما بطور مستمر، و سلامت عمومی، افزایش فشار خون و تپش قلب، کاهش قدرت یادگیری در کودکان، عصبیت، اختلالات خواب و غیره است.

 

 

 

 

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗