skip to Main Content
قانون نابینایان را از تعلیم بازمی‌دارد
کیوسک

به بهانه نابینایی نرگس خدادادی از ثبت نام در دانشگاه فرهنگیان و تحصیل در رشته دبیری باز ماند

قانون نابینایان را از تعلیم بازمی‌دارد

نرگس خدادادی با وجود کسب رتبه ۵۰۰ در کنکور از ثبت نام در دانشگاه فرهنگیان و اجازه تحصیل در رشته مورد علاقه خود، معلمی، به بهانه نابینایی باز ماند. این دانش‌آموز نخبه اهل شهرستان گناباد در خراسان جنوبی به خاطر نابینایی اجازه شرکت در معاینات پزشکی را نیافته است. فرماندار و رئیس شورای آموزش و پرورش شهرستان گناباد در نامه‌ای خطاب به رئیس دانشگاه فرهنگیان، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی، با اشاره به استعداد و علاقه نرگس به شغل دبیری نوشته است: «در راستای عملی شدن معلولیت محدودیت نیست و ایجاد روحیه در جامعه معلولین حمایت‌های عملی و قانونی از نامبرده معمول گردد».

از جمله شرایط ثبت نام دانشگاه فرهنگیان دارا بودن تابعیت ایرانی، اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون، عدم سو سابقه محکومیت جزایی و کیفری، داشتن حداکثر سن ۲۲ سال و داشتن سلامت کامل روانی و جسمانی از طریق معاینات پزشکی و انجام مصاحبه تخصصی است.

این قانون تبعیض روشنی است علیه معلولان. البته موانع پیش روی معلولان به حق تحصیلات دانشگاهی محدود نمی‌شود. دولت موظف است ۳ درصد از ظریف استخدامی خود را به معلولان اختصاص دهد، اما همین سهمیه کم هم رعایت نمی‌شود و معلولان در آزمون‌های استخدامی به صراحت به خاطر معلولیتشان رد می‌شوند. دولت معلولان را به داشتن حق برابر در تحصیل و کار و شرکت در آزمون‌های مربوطه امیدوار می‌کند اما کوچکترین تلاشی برای برداشتن موانع و اصلاح قوانین تبعیض‌آمیز نمی‌کند. این تبعیض در قراردادهای کارگران معلول، افزایش چندبرابری هزینه وسایل توانبخشی، طراحی و استفاده اپلیکیشن شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد) بدون در نظر گرفتن معلمان و دانش‌آموزان ناشنوا و نابینا، و حتی در تامین سرویس متناسب با نیاز معلولان در بیمارستان‌ها  هم وجود دارد.

نامه فرماندار و رئیس شورای آموزش و پرورش شهرستان گناباد
نامه فرماندار و رئیس شورای آموزش و پرورش شهرستان گناباد
همچنین بخوانید:  گفتند معلم نابینا نمی‌خواهیم
همچنین بخوانید:  چرا معلولین تحت ستم هستند؟
همچنین بخوانید:  معلولیت؛ بحثی در واژه‌گزینی و ملاحظات اجتماعی

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗