skip to Main Content
«استرداد آسانژ زیرسوال‌رفتن آزادی بیان در جهان است»
سیاست کیوسک

«استرداد آسانژ زیرسوال‌رفتن آزادی بیان در جهان است»

دادگاه بریتانیا به زودی باید حکم خود را در رابطه با قبول یا رد استرداد آسانژ اعلام کند. لولا دا سیلوا، رئیس‌جمهور اسبق برزیل، در مطلبی در گاردین به تبعات استرداد آسانژ و بازگرداندنش به آمریکا پرداخته است. لولا، رئیس‌جمهور چپگرای برزیل در سال‌های بین ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۰ بود. او بنیانگذاران ویکی‌لیکس را قهرمانان دموکراسی و آزادی بیان در جهان خوانده است، و تاکید کرده است که اتهامات علیه آسانژ، خبرنگاری را در سطح جهانی تکان خواهد داد. در مطلبی که امروز در گاردین منتشر شده است، لولا به دلایل خود برای مهم بودن سرنوشت آسانژ اشاره کرده، و از تمام دست‌اندرکاران، و گروه‌هایی که قدرت آزادی آسانژ را دارند می‌خواهد تا در اقدامی جهانی، برای جلوگیری از قبول حکم استرداد توسط دادگاه بریتانیا همبسته شوند. لولا این همبستگی را برای آزادی یک انسان نمی‌داند، بلکه این تلاش را برای نجات آزادی‌بیان در هر گوشه‌ای از جهان می‌خواهد. او دلایل خود را این‌طور برمی‌شمرد:

  • این اولین بار در تاریخ امریکاست که خبرنگاری برای انتشار حقیقت، حکم جاسوسی می‌گیرد.
  • جهان لحظه هولناک انتشار ویدیوی کشته‌شدن ۱۲ شهروند غیرمسلح در خیابان‌های بغداد توسط نظامیان آمریکایی، و تنها برای لذت بردن را هرگز از یاد نخواهد برد. (ویدیویی درز کرده از ویکی‌لیکس)
  • برزیل هرگز فراموش نخواهد که بررسی مدارکی که ویکی‌لیکس منتشر کرد منجر به برملا شدن دسیسه‌ علیه رئیس‌جمهور دیلما شد، و نام دست‌اندرکاران این دسیسه که خود سران دولت بعدی بودند نیز دست‌آورد انتشار همین مدارک بود.
  • اتهامات وارده به آسانژ توسط ترامپ-کمک به چلسی منینگ برای هک کردن و ورود به کامپیوترهای دولت-هم خطرناک و هم غلط است. آسانژ تنها در تلاش برای حمایت و حفاظت از کسی بود که اطلاعات دست‌اول را به او رسانده بود. جرم‌انگاری این حرکت، برای خبرنگاری در همه جای جهان خطرناک است. چراکه در پی این اتهامات دولت‌های دیگر همچون برزیل هم از این تاکتیک برای مجرمانه جلوه دادن برملا شدن حقیقت توسط خبرنگاران استفاده کردند. (اتهامات وارده به خبرنگار آمریکایی گلن گرینوالد توسط دولت وقت برزیل برای سرپوش گذاشتن بر دستگیری لولا)
همچنین بخوانید:  آموزش قانون کار به دانش‌آموزان با آغاز اعتصاب در شیکاگو

و در نهایت لولا خاطرنشان کرده است که خطرهای برشمرده در مطلبش به عنوان پس‌لرزه‌های تائید حکم استرداد آسانژ توسط بریتانیا، واقعی‌ است، و در نتیجه تمام کسانی را که برای برقراری دموکراسی در جهان تلاش می‌کنند، مورد هدف قرار می‌هد. و تقاضای آزادی آسانژ و همبستگی جامعه جهانی در این راستا را دارد.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗