skip to Main Content
مشاغل سیار را به رسمیت بشناسید
عمومی

درخواست بیش از ۴٠٠ فعال مدنی، دست‌فروش و صاحب ون‌کافه‌ از شورای شهر تهران

مشاغل سیار را به رسمیت بشناسید

بیش از ۴۰۰ نفر از فعالان شهری و مدنی، دستفروشان و صاحبان ون‌کافه‌ها طی بیانیه‌ای خطاب به شورای شهر تهران خواهان تغییر نگاه مدیریت شهری در زمینه رسمیت بخشی به مشاغل سیار شدند.

سازمان مردم نهاد مجمع حق بر شهر باهمستان، گروه شهر دیگر، مجله حوالی، انجمن توانمندسازی و پیشگیری آشنا، موسسه راویان شهرآفرین و گروهی از فعالان مدنی مستقل از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

در بخشی از این بیانیه آمده است «امروزه برخلاف وعده مدیران شهری مبنی بر شناسنامه دار کردن دستفروشی، شاهد پیشروی سیاست های حذف دستفروشان از فضاهای شهری هستیم. به عنوان مثال دستفروشان محور ولیعصر برای دومین سال پیاپی و در شرایط سخت اقتصادی، بحران کرونا و کاهش شدید درآمدها با گسترده ترین و طولانی مدت ترین طرح های جمع آوری و منع بساط گستری مواجهند.فرایندی که صاحبان این مشاغل را در معرض خلع ید و ممانعت مداوم از کسب و کار قرار داده است. این در حالی است که به موازات تشدید سیاست های حذف بساط گستری از معابر، شهرداری تهران با اتخاذ رویکردی دوگانه به دنبال پیشبرد لایحه بهره برداری از پیاده راه ها توسط کسبه  و اصناف حوزه خوراکی و کسب درآمد از معابر شهری است.»

پیش‌تر نیز جمعی از فعالان مدنی با ارسال نامه‌ای سرگشاده به مصوبه شورای شهر تهران با عنوان «دست‌فروشی جرم نیست» در رابطه با اصلاح اساسنامه و آئین‌نامه‌ شرکت شهربان که اختیارات وسیعی به این شرکت داده و دستفروشی را هم ردیف با تکدی‌گری تلقی کرده بود، اعتراض کرده بودند.

شهرداری تهران در دوره‌های مختلف بر مبارزه با دستفروشی در سطح شهر تاکید کرده است و آن را خواست مردم می‌داند و در مواردی به بازاریان و کسبه یک محل قول برخورد با دستفروشی هم داده است. این در حالی است که مدیریت شهری در کشورهای دیگر رویکرد متفاوتی به دستفروشی دارند و در برخی از شهرها دستفروشی قانونی است.

همچنین بخوانید:  انسان‌ها چگونه در سراسر زمین پراکنده شدند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗