skip to Main Content
حذف نمایش جمجمه‌های بردگان از موزه پن
جامعه کیوسک

حذف نمایش جمجمه‌های بردگان از موزه پن

موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی دانشگاه پنسیلوانیا اعلام کرده بخشی از مجموعه مورتون کرانیال خود را که شامل جمجمه‌های مردمان به بردگی‌کشیده شده می‌شود، از نمایش عمومی حذف خواهد کرد.

این موزه همچنین اعلام کرده که بازگرداندن این جمجمه‌ها به کشورشان یا خاکسپاری دوباره آنها را بررسی خواهد کرد. این تصمیمات یک پیروزی برای دانشجویان و فعالان محلی به شمار می‌رود که کارزاری به نام «پنسیلوانیای بدون پلیس» را شکل داده و خواهان اصلاحات درون دانشگاه و بازگرداندن و حذف جمجمه‌ها از مجموعه موزه بودند.

این کارزار همچنین خواهان عذرخواهی موزه از جامعه بازماندگان و تشکیل شورایی متشکل از دانشجویان، بازماندگان آفریقایی-آمریکایی، لاتینوها، بومیان و آسیایی‌های فیلادلفیا برای رسیدگی به این موضوع شده است.

مجموعه جمجمه‌ها به ساموئل جورج مورتون، فیزیکدان قرن نوزدهمی، تعلق داشته که در این دانشگاه تحصیل کرده است. مورتون صدها جمجمه، از جمله جمجمه‌های آفریقایی‌ها، بومیان آمریکایی، و کوبایی‌هایی که به بردگی کشیده‌ شده بودند، را جمع می‌کرد تا نظریه برتری‌جویانه نژاد سفید را که مدعی بود جمجمه‌ی برخی نژادها از باقی بزرگ‌تر است، ثابت کند.

سال گذشته گروهی از دانشجویان این دانشگاه پروژه‌ای مربوط به برده‌داری شکل دادند و در آن نشان دادند که مجموعه مورتن شامل ۵۳ جمجمه بردگانی از کوبا و آمریکا می‌شود. در این مطالعه همینطور نشان داده شد که دانشکده پزشکی این دانشگاه برخی از اعضای بدن بردگان را بدون اخذ رضایت دزدیده است. آنها همینطور نشان داده‌اند که ۷۵ نفر از بنیان‌گذاران این دانشگاه برده‌دار بوده‌اند.

این دانشگاه در همبستگی با جنبش «جان سیاهان مهم است» اذعان کرد که بنای موزه دانشگاه بر اساس «استعمار و روایت‌های نژادپرستانه بنا شده بوده است». با این‌حال اعضای گروه دانشجویی این اعلان و اقدامات دانشگاه را ناکافی دانسته و خواهان اقدامات موثرتر و بیشتر شده است.

 

View this post on Instagram

 

#اینفوگرافیک تروما (آسیب‌ یا ضربه روانی) می‌تواند ناشی از یک ‌واقعه باشد و یا از تکرار مجموعه‌ای از رویدادها و وقایع در طی هفته‌ها، سال‌ها یا دهه‌ها شکل بگیرد. این نمودار ارتباط تروما، که امری شخصی پنداشته می‌شود، را با انواع برتری‌جویی و استثمار در سطح کلان تاریخی و جهانی ترسیم می‌کند و نشان می‌دهد چرا افراد فعال در حوزه‌ سلامت روان باید مساله‌ عدالت اجتماعی را در روند کاری خود جدی بگیرند. منبع: @stillchill.mindfulness #توما #آسیب_روانی #نژادپرستی #استثمار #استعمار #سلامت_روان #عدالت_اجتماعی

A post shared by میدان (@meidaandotcom) on

برده‌داری و تبعیض نژادی در ایران هم تاریخ خود را دارد و اشکال دیگری از تبعیض نژادی و جنسیتی نیز تا به امروز در ایران گسترده است. انکار تاریخ ظلم و تحریف و پاکسازی تاریخ یکی از راه‌های ناپدید کردن یا عادی‌سازی سرکوب، نسل‌کشی و تبعیض است و در برابر آن اذعان به ظلم، ثبت و صحبت آن در روایت‌های تاریخی، عذرخواهی عمومی و علنی از بازماندگان و جامعه راه‌هایی در مسیر تغییر است.

همچنین بخوانید:  احتمال صفر شدن ظرفیت پذیرش ۳۰۰ رشته علوم انسانی

 

 

 

 

 

 

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗