skip to Main Content
افراد آسیب‌پذیر واکسن آنفولانزا بزنند
جامعه دانش کیوسک

هشدار موج پاپیزی بیماری و خطر ابتلای همزمان آنفولانزا و کووید ۱۹

افراد آسیب‌پذیر واکسن آنفولانزا بزنند

دکتر مسعود مردانی عضو کمیته کشوری کرونا در گفت‌وگویی با ایسنا از احتمال شیوع احتمال شیوع شدیدتر کرونا در فصل پاییز و تبعات همزمانی آن با آنفلوانزای فصلی هشدار داد.

به گفته مردانی برای پیشگیری از بروز چالش ابتلای همزمان افراد آسیب‌پذیر به دو بیماری اپیدمیک لازم است «از همین الان نسبت به واکسیناسیون آنفلوانزا برای افراد در معرض خطر یعنی افراد بالای ۶۰ سال، بیماران قلبی و عروقی، بیماران ریوی، سرطان‌ها، دیابتی‌ها، پیوندی‌ها، افراد مبتلا به HIV  مثبت، پرسنل پزشکی، زنان باردار، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، بیمارانی که شیمی درمانی و یا رادیوتراپی کرده‌اند، برنامه‌ریزی و اقدام کنیم.» این متخصص عفونی از پیشنهاد پوشش بیمه‌ای واکسن آنفولانزا خبر داده است. البته روشن نیست که این طرح مورد قبول قرار می‌گیرد یا نه و اینکه تکلیف افرادی که زیرپوشش بیمه قرار ندارند چیست.

مردانی همچنین درمورد تست تشخیص کووید ۱۹ گفت: «تمام افراد علامت‌دار، کلیه پرسنل پزشکی در معرض بیماران مبتلا به کرونا و کلیه افرادی که با مبتلایان به هر نحوی تماس داشته‌اند باید نسبت به انجام تست‌های تشخیصی اقدام کنند.»

او در رابطه با صحت تست‌های مختلف کرونا گفته است اگر مخاط آزمایش مولکولی از «از بینی و حلق گرفته شود تا ۶۴ درصد تایید شده ولی اگر تنها از حلق و یا تنها از بینی گرفته شود بین ۳۰ تا ۳۴ درصد تایید شده است و اگر برای تشخیص بیماری از روش برونکوسکوپی استفاده شود میزان قطعیت آن بین ۸۰ تا ۹۰ درصد خواهد بود.»

به گفته مردانی تست سرولوژی یا تست آنتی بادی برای اهداف اپیدمیولوژیک کاربرد دارد اما روش مناسبی برای مشخص شدن ابتلا یا عدم ابتلا محسوب نمی‌شود چراکه اگر آنتی‌بادی فرد مثبت شود، فرد دچار تصور کاذب ایمنی در برابر بیماری می‌شود. از سوی دیگر میزان آنتی بادی بهبودیافتگان بعد از ۳ ماه کاهش پیدا می‌کند و بعد از ۶ ماه مجددا از بین رفته و ایمنی بدن نسبت به کرونا قطع می‌شود. مشخص نیست بعد از نابودی آنتی‌بادی آیا فرد همچنان ایمن می‌ماند یا نه.

همچنین بخوانید:  کمبود نیرو جدی‌ترین معضل فعلی جامعه پرستاری است

مردانی می‌گوید با توجه به نتایج تست آنتی‌بادی که برای آگاهی از درصد ابتلای افراد کشور به صورت رندوم انجام شده، تا الان ۱۸ میلیون ایرانی یعنی حدود ۲۰ درصد جمعیت کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند. این درحالیست که آمارهای رسمی تا به امروز تنها خبر از حدود ۲۳۵ هزار نفر مبتلا به این بیماری داده‌اند.

فقدان اقدامات بهداشتی و سیاست‌گذاری‌های حمایتی ایران مورد انتقادات زیادی بوده و دلایل ساختاری متعددی برای آن موجود است. بی‌توجهی دولت به سیاست‌های کنترل اپیدمی امروز سبب شده که درصد بزرگی از ایرانیان یا به ویروس مبتلا شده‌ و یا در معرض ابتلای به آن قرار بگیرند.

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗