skip to Main Content
مرد تنهای کویر در جست و جوی نگار
اسلایدر فرهنگ

مرد تنهای کویر در جست و جوی نگار

نسبت اثر هنرمند با عقاید او همواره مورد پرسش علاقمندان به جهان هنر بوده است. این متن تلاشی است برای پاسخ به این پرسش درباره علی سورنا که از چهره‌های مطرح رپ فارسی در ایران است.

 

تعادل میان قالب و محتوا، همواره دغدغه‌ بسیاری از خالقان آثار هنری در صور مختلف بوده است. علی سورنا یکی از سردمداران شکل خاصی از رپ است که در عین دارا بودن فرمی نو برای مخاطب امروز، مفهومی عمیق در ذاتش وجود دارد که عموماً با طغیان جریان درونی به جهان بیرون همراه است.

در ابتدا لازم است وجه تمایز این نوع خاص از رپ را با محصولی که بسیاری از افراد جامعه از آن به عنوان رپ یاد می‌کنند، بیان کنم. طرز برخورد بخش قابل توجهی از جامعه‌‌ِ ما با پدیده‌ای به نام رپ، برخوردی یکسان و تا حد زیادی اشتباه است. افرادی که دنبال‌کننده حرفه‌ای موسیقی رپ فارسی به‌حساب نمی‌آیند، شناختشان از این موسیقی به آثار درجه چندمی محدود می‌شود که در سطح جامعه انتشار می‌یابند. متاسفانه تعداد زیادی از این آثار نیز تصدیق‌کننده همان طرز فکر اشتباه درباره این موسیقی هستند. الفاظ رکیک و بی‌هدف، برخورد سخیف در رابطه با زنان و بیان جزئیات زننده از امیال جنسی، از بارزترین پیامدهای این نوع موسیقی در ذهن افراد ناآگاه است. از طرفی چون برچسب رپ روی این آثار خورده، پیامدهای آن متوجه تمامیت جامعه رپ می‌شود. البته در رابطه با این برخورد نادرست مطلقاً نمی‌توان جامعه را مقصرِ صِرف قلمداد کرد.

در فلسفه قاعده‌ای وجود دارد به نام «مغالطه کنه و وجه». تعریف ساده این مغالطه، معرفی وجه ضعیف و نامربوط از چیزی به عنوان ذات آن چیز، است. در این مغالطه اشتباهی که رخ می‌دهد مربوط به در نظر گرفتن صفت شیء، به جای ذات یا کنه آن است. در برخورد عموم جامعه با رپ، مغالطه کنه و وجه دیده می‌شود. به این معنی که وجهی از موسیقی رپ، فرضاً استفاده از الفاظ رکیک از دید عموم، به عنوان ذات و درون‌مایه آن در نظر گرفته می‌شود. در صورتی که ابداً چنین نیست.

راه حل مناسب برای اصلاح دیدگاه جامعه درباره موسیقی رپ، بحثی است بسیار مفصل و خارج از حوصله این مطلب. اما هدف از عنوان مطالب قبل، تصویر وجه دیگری از این موسیقی به بخشی از جامعه‌ با استفاده از معرفی برخی جریان‌های رایج در شعر و موسیقی سورنا است. جریان‌هایی که اگر به حوزه شعر و ادبیات علاقه‌مندید، بدون شک اثرگذاری قابل تاملی روی شما خواهد داشت.

در این یادداشت سعی دارم علاوه بر معرفی برخی فاکتورهای برجسته این هنرمند در نوع خاص دیدگاهش نسبت به پدیده‌های مختلف، اشاره‌ای کنم به نوشته‌ای از احساس عزیزی در وبسایت میدان که مدتی قبل تحت عنوان علی‌سورنا؛ روایتی از درون جامعه، منتشر شد. جدا از اتفاق نظر در قسمت‌های بسیاری از این متن،‌ تصمیم گرفتم در قالب یک یادداشت، نکاتی را در مورد این نوشته بیان کنم. نکاتی که با گوش دادن به آثار علی سورنا از ابتدا تا امروز، به ذهن یک مخاطب عادیِ جامعه‌ رپ فارسی خطور می‌کند.

۱. مجموعه‌ «مرد تنها» را می‌توان مانند جاده‌ای که سورنا را در مسیر اصلی و درست‌ قرار داد، در نظر گرفت. با وجود این که این جاده، سوای مسیر اصلی، شامل بی‌راهه‌هایی هم بود؛ که خود سورنا نیز سابقاً در گفت‌و‌گویی با میدان به این بی‌راهه‌ها اشاره کرده؛ ولی مقصد نهاییِ این مسیر، آرمان‌شهری بود که نشانه‌هایش به‌وضوح در سه‌گانه‌ آوار، نگار و کویر در صور گوناگون قابل رویت است.

همچنین بخوانید:  گابریل گارسیا مارکز؛ سحر کردن با رئالیسم صورت‌سنگی

۲. سورنا، «رپر جنوب شهر» نیست. زمانی که در شعرش می‌گوید:

بگو بیاد پایین‌تر/ پایین‌تر از پایین‌شهر

 

می‌توانیم دو حالت را در نظر بگیریم. یا هنرمند قصد دارد قشری از جامعه که نسبت به طبقه‌ پایینِ خود بی‌خبر است را آگاه و با خود همراه کند، یا فرد/افراد و یا جریان به وجود آورنده‌ این زشتی‌های اجتماعی را هدف قرار می‌دهد. می‌توان درباره فرضیه «مجموعه‌ مرد تنها، روایتی از رخدادهای جنوب شهر است»، بحث کرد. اما آثار منتشرشده بعد از مرد تنها، غالباً درباره ارزش‌هایی فراتر از مرزبندی‌های اجتماعی یا جنسیتی روایت می‌شوند. ضمن این که وقتی دغدغه خالق اثر، مرتبط با مسائلی جهان‌شمول است، الزامی به تقسیم‌بندی‌هایی به این شکل وجود ندارد. تنها مرزبندی روشن در آثار انتزاعی با درون‌مایه اعتراضی، مربوط به فرد/افراد یا جریانی است که با ایدئولوژی صاحب اثر در تضاد است.

۳. سورنا رپری مردانه است؟ «سورنا رپری مردانه بود» عبارتی است که احتمالاً به واقعیت نزدیک‌تر است. «مرد تنها» مجموعه‌‌ای است که از نام آن گرفته تا درون‌مایه‌‌اش،‌ تماماً برگرفته از احوالات مردانه است. بیان حس سرکوب‌شده‌ مردی تنها؛ که حالا ابزاری جهت ابراز این حس پیدا کرده؛ بارزترین حرف این مجموعه به نظر می‌رسد. مجموعه‌ «آوار» گذرگاهی موقتی ولی حیاتی است، مشابه شکل‌گیری پیله که پیش‌نیازی است برای پروانه شدن. هم‌چنان دغدغه‌های شخصیِ مردی تنها، لابه‌لای خشت و گِلی که تبدیل به آوار شده، قابل رویت است، ولی نه به‌وضوح قبل. در قطعه «دو شب»، شاهد یکی از آخرین ابراز احساسات از زاویه مطلقِ مردانه‌ این هنرمند هستیم. شاید هم شاهد آخرین تسویه‌ حساب شخصی. اما «نگار»،‌ بسان ادای دین و احترامی مطلق به دنیای زنانه می‌ماند. تمام ظرافت زنانه‌ این مجموعه، شبیه‌سازی لطیف از دغدغه‌های زن قابل احترام جامعه مدرن است. این ظرافت مانند «قطره‌ای آب در رود گِل»، همواره لابه‌لای دغدغه‌ها، اعتراض‌ها و دردِ دل‌های آثارِ بعد از نگار، قابل لمس است. در انتها می‌توان به این جمع‌بندی رسید که سورنا در ابتدا، گلایه‌ یا دردی شخصی از زاویه دید مردانه بود. که البته قابل تعمیم به عده‌ای با حرف مشترک نیز بود. اما زمانی که این درد از قالب شخص جدا و تبدیل به یک جریان با نگرشی فرا جنسیتی شد، ابعاد دغدغه‌های این جریان تمام موجودیت یک جامعه را فرا گرفت. «عشق، آخرین سلاح بود / ما مَردُمیم، دست‌های واقعی»

 

View this post on Instagram

 

A post shared by میدان (@meidaandotcom) on

۴. در قسمتی از مطلب «علی‌سورنا؛ روایتی از درون جامعه»، احسان عزیزی به‌درستی به اعتراضات سال‌های گذشته و نگاه سورنا به این وقایع اشاره کرده است. قصد دارم نکته‌ای را در تصدیق دیدگاه ایشان بیان کنم. جدا از قطعه «خاک سُرخ» که جدالی مستقیم با نظام حاکم بر جامعه‌ای آشفته است، برخورد ابتدایی من با نوع نگاه سورنا به وقایع اعتراضی، مربوط به قطعه «حالا وقت خواب نیست» بود. این قطعه، قبل از انتشار آلبوم مرد تنها منتشر شد.

 

«مش‌کریم من دیدم کلی جسد توی میدون»

این قسمت از شعر سورنا همواره برایم تداعی‌کننده دوران سیاه اواخر دهه نود خیابان‌های کشور است. آثار بعدی سورنا مانند «خاک سرخ» و «نمی‌ترسم» هم مُهر تایید دیگری است بر اهمیت ذات اعتراض در نگاه سورنا. این اعتراض از معدود عناصری است که از آثار ابتدایی سورنا تا آخرین آثارش، همواره رنگ و بوی خود را حفظ کرده و اگر تغییری هم یافته، این تغییر عمدتاً مربوط به پیشرفت شعر و تکنیک‌های موسیقایی است. به عنوان مثال «خاک سرخ» از مجموعه اول سورنا و «پشت این جنگ‌ها» از مجموعه آخرش، پیش‌زمینه‌ای اعتراضی دارند و در متن هر دو اثر به‌صورت مستقیم به گروه یا جریانی خاص اعتراض صورت گرفته است.

همچنین بخوانید:  نقش زنان در شکل‌گیری موسیقی راک اند رول

در انتها نیز قصد دارم از منظری دیگر به تاثیر تکامل در آثار سورنا و تفاوتش با بلوغ در این آثار بپردازم.

وقتی به تکامل بُعد معنایی در آثار سورنا دقت کنیم، نمی‌توانیم این تحولات در درون‌مایه آثار را جدا از تحولات درونی صاحب اثر در نظر بگیریم. تغییراتی که سایر رپرهای کشورمان در طول زمان تجربه می‌کنند،‌ عموماً در لحن و تکنیک‌های گفتاری و شنیداری خلاصه می‌شود. ولی در مورد سورنا مساله متفاوت است. اینجا بحث پیرامون تحولی است که بیشتر مشابه دگردیسی است. برخلاف طیف گسترده‌ای از جامعه که در مقابل تغییر مقاومت می‌کنند و آن را ضعف در نظر می‌گیرند،‌ سورنا با آغوش باز به استقبال آن می‌رود. در قسمتی از آلبوم کویر، سورنا این دگردیسی را چنین توصیف می‎کند:

 

لاشه‌های دیروز من که قلدرن / امروز یه باوَرَن که لاشخور خورن

 

سورنا بلوغ را جایی میان مرد تنها تجربه کرده بود. اما وقایع بعدی در آثارش عموماً به دلیل تکاملی است که شعر‌هایش گواه آن است. چنین تکاملی هرگز صورت نمی‌گرفت مگر مواجهه با «نقدهای واقعی» با ذهنی باز و دوری از نگاه متعصبانه و عدم مقاومت در برابر تغییر.

سورنا در حساب کاربری توییترش به این مطلب اشاره کرده است:

 


یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آثار ابتدایی سورنا، به‌ویژه «مرد تنها»، رویکرد تهاجمی وی در مواجهه با کنش‌های عموماً بیرونی بود. در پی این رویکرد، خشمی حاصل شده بود که در لابه‌لای کلمات اشعار این مجموعه پراکنده بود. خشم قرین رنج است. در مجموعه مرد تنها، به خوبی می‌توانیم رنج زاده شده از خشم را حس کنیم. اما نفرت قرین رنج نیست. زیرا تنفر از چیزی، باعث رنجش خود فرد نمی‌شود. قطعه «نمی‌ترسم» در مجموعه بعدی سورنا یعنی «آوار»، به‌وضوح تبدیل خشم به نفرت را آشکار می‌کند. به قسمت زیر توجه کنید:

نمی‌ترسم حتی از تو/ متنفر از هم شب هم شبح

اما خشم و نفرت سورنا در آثار ابتدایی‌اش به کجا ختم شد؟ این بخش از ماجرا به این دلیل بیان شد که در انتهای این یادداشت پیشنهادی را به افراد مشتاق به آشنا شدن با موسیقی سورنا که تا به امروز با آن ناآشنا بوده‌اند، مطرح کنم. اگر قصد دارید با آثار و جهان‌بینی سورنا آشنا شوید، به شدت پیشنهاد می‌شود که جریانِ سورنا را ابتدا آغاز کنید تا به امروز برسید. خشم و نفرت آثار ابتدایی علی سورنا، توسط تکامل اندیشه‌ و وسعت بخشیدن به زاویه دید در طول زمان، تبدیل به ابراز حس درون و حتی بیان درد به شاعرانه‌ترین شکل ممکن شد. به بیان دیگر: نگار مرد تنهای زیر آوار را به کویر کشاند.

 

This Post Has 41 Comments
  1. آنچه که در هنر اهمیت دارد قطعا نوآوری است. اما آنچه که نقص شمرده نمیشود تقلید در کنار نوآوری است.
    هر دو هنرمند زیرزمینی(بهرام و سورنا) هربار نوآوری و خلاقیت‌هایی در فرم ایجاد کرده‌اند.
    نوآوری اصلی آلبوم اشتباه‌خوب فرم داستانی کارهای انتهای آلبوم است. اما ساده‌انگارانه است اگر فکر کنیم علی خدامی در ۷ ماه بعد از انتشار اشتباه‌خوب(تیر ۹۴)، آلبوم نگار را خلق کرده است(اسفند ۹۴). آلبومی که در عین داشتن فرم داستانی در کل آلبوم، نمادین است.
    با وجود اشتراک مضامین روشنگر در آثار این دو هنرمند، تفاوت دیگری که میان آثار آنها وجود دارد فضای این آثار است. سورنا با تمرکز روی هیجان‌ها و احساسات، به علاوه نماد‌هایی که به کار میبرد فضای متنوع‌تری خلق میکند. بهرام نورایی اما از این چاشنی‌های شاعرانه‌ کمتر استفاده میکند و سعی دارد عمیق‌ترین مفاهیم را مستقیم‌تر به مخاطب خود انتقال دهد.
    مخاطبان رسانه خوب میدان مشتاق پرداختن آنها به دیگر هنرمندان زیرزمینی هستند.
    سپاس

  2. اینکه میگین نگار سورنا تقلید از اشتباه خوبه واقعا چرته
    جفت البوم تو سال ۹۴اومد
    بعدشم مگه بهرام همچین سبکیو اختراع کرده؟؟
    اون سبکی که تو اهنگ عدم پیاده کردو همتون کف و خون قاطی کردین علی سورنا ۵سال پیش تو اهنگ بریم عقبتر پیاده کرد
    من خودمم بهرام گوش میدم ولی اینجور که شما گندش کردین دیگه نوبره

  3. واقعا اونایی که میگن کارای سورنا تقلید از بهرامه رو درک نمیکنم.
    آلبوم مرد تنهای سورنا که اولین آلبوم علی بود
    به زبان ساده و لوتی منشانه بود که شاهکارش در ترک مستی کاملا مشخص بود.
    قبول دارم وقتی سورنا وارد دیوار شد و آوار رو منتشر کرد خیلی بهتر جا افتاد ولی دلیل نمیشه چون بهرام قبلا یکی از رکن های اصلی دیوار بوده علی سورنا هم بخواد از روش اسکی بره.
    یه سری نقاط مشترک در آلبوم اشتباه خوب و نگار هم بود مثلا عدد روز انتشار، مفهومی بودن جفت آلبوم ولی واقعا نباید تعصب الکی روی رپر ها داشت چون رپ فارس هم به بهرام و هم به سورنا نیاز داره و نباید گفت که این از رو اون اسکی رفته.
    اخیرا از رپر ها وآهنگساز های نسل سه امثال صفیر و دهقان وارد این جریان شدن و در سبک
    و سیاق بهرام و سورنا کار میکنن.
    اگر به توانایی های سورنا شک دارید بهتره بدونین پشت این جنگ ها فی البداهه بوده.

  4. بنده تا ی جایی حرف بعضی از دوستانو قبول دارم ، اما باید این رو هم قبول داشته باشیم افرادی مثل سورنا تو ایران باید همیشه حمایت شن ، یکی از دوستان نوشته بود سورنا رپ اشغال میخونه ، دوست من رپ از منظر تو چیه؟ رپ برات یاداوری کننده تابستون کوتاهه هست یا نفس علی سورنا ؟ برات تداعی کننده یک روز خوب میاد هیچکس هست یا اهنگ های گروه وانتونز ، اگر نگاه تو نسبت به رپ اینه پس نیا و علی سورنا رو نقد کن ، نظر تو برای خودت هیلی مهمه و ارزش داره اما برای مخاطب علی سورناها ارزشی نداره ، اگر همین فردا روز علی سورنا هم از ایران بره همه میگن چرا اینقدر کم لز علی سورنا مطلب میزارید و باید حمایتش کنید و از علی سورنا یک بت میسازید مثل خیلیا ، پس باید تا امثال علی سورناها در ایران هستند حمایت بشوند هم از طرف مخاطب و هم از طرف رسانه و به نظر من سایت میدان داره به اندازه خودش این خدمتو میکنه و به نظر بنده درسته که باید از افرادی مانند سعید دهقان ، صفیر ، بامداد و …. هم حمایت شود ، اما باید قبول هم داشته باشیم علی سورنا همیشه در جامعه رپ تنها بوده.

  5. علی سورنا: شاعر ،نه رپر
    شعرهاش بدرد کتاب میخوره نه رپ کردن این یه واقعیته
    صداشم که خیلی خشن و خرابه
    برید از چندتا رپرخوب مصاحبه تهیه کنید لطفا

    1. بعضی از افراد با سطح پایین شعور نظر میدن انتقاد های بیجا میکنن یا سطح انتقادی که میکنن از حدی که دارن خیلی بالاتره . اگر کسی به سورنا علاقه نداره یا فن نیس یا … میتونن دیدن نکنن ازین مطلب یا اگه انتقادی به سایت یا هر موضوعی دارید با احترام بیان کنید ولی با این نوع نظر دادن فقط کم شعوری خودشون میرسونن افرادی که با توهین یا بی احترامی نقد میکنن و نشون میدن نظرشون تا حد زیادی مثل رفتارشون بی ارزش بهتر نظرشون برا خودشون نگه دارن خوبه قبل اینکه راجب رپ یا رپر یا موضوعی میخوایم نظر بدیم کمی قبلش مطالعه کنیم . قابل توجه افراد کم اطلاعی که میگن سورنا رپر نیس .
      Behrad kaseb

  6. دوس دارم دفعه بعد از یه رپر دیگه مطلب بذارید انصافن زشته مسخره شده-
    اینقد رپر داریم ناسلامتی-
    هردفعه فقط سورنا
    -خسته شدیم
    من خودم طرفدار سورنا هستم ولی اینم درست نیست تند تند تبلیغ کسی رو کنیم که هوادارش هستیم پس بقیه چی
    سعی کنید از بهرام- هیچکس- دهقان-صفیر- فرشاد -بامداد- مهدیار-فدائی-قاف-و … مطلب بذارید

  7. شما اگه سورنا رو دوس دارید حتمن نقدش کنید نه اینکه الکی ازش هی مطلبی بزارید که تعریف بشه
    سورنا خوبه اما نقدهای زیادی ام بهش وارده که متاسفانه کسی بخاطر دوستی و رفاقت بهش نمیگه و این باعث میشه یروزی و رفته رفته اشباع بشه

  8. علی کوچولو
    میدان جون بسه دیگه خیلی تابلو شد و فهمیدیم طرفدار سورنا هستید خخخخخخه
    تنها کسی که میشناسید فکرکنم سورناست خخخخخه
    با بقیه هم مصاحبه کنید و مطلب بزارید راجب شون
    ادمو زده نکنید

  9. مشخصه کسی که میگه اتور و صفیر کی هستن که درباره بهرام حرف بزنن از رو تعصبشه
    علی سورنا اولین کسیهکه تو هیپ هاپ ایران با طرفداراش گفتگو کرد و وقتی از نزدیک هم دیدمش کاملا به حرفام گوش داد و در مورد انتقادها با هم حرف زدیم
    آهنگ مستی اولین آهنگ داستانی رپ فارسیه
    و اون چیزی که شما بهش میگی دکلمه چیزی که هیچکس که یکی از بزرگترین رپرهای ایرانه توی آلبوم جدیدش خیلی ازش استفاده کرد
    تعصب و غرور فقط باعث زمین خوردن افراد میشه،اگر بهرام رو دوست داریم نذاریم از این بدتر بشه

    1. اتور و صفیر حمله کردن مثل سگ گرسنه به بهرام انگار ارث ننه هاشونو از بهرام میخاستن- تخریب های هماهنگ شده که کاملا واضح و مشخص بود
      اتفاقن بهرام و هیچکس هم سال های۸۵و ۸۷ و۸۸ برای اولین بار با مردم ومخاطب ها میتینگ کردن و گفتگو رو یاد نسل ۲هایی مثل سورنا دادن که سن شما دهه هشتادی ها اقتضانمیکنه ههههههه بهرام و هیچکس و پیشرو اولین کسایی بودن که تو هیپ هاپ ایران با طرفداراشون توی خیابون گفتگو کردند کاملا مردمی و وقتی از نزدیک هم توی میتینگ ها و پارک هامیدیدمشون کاملا به حرفای همه گوش میدادن و در مورد انتقادها و پیشنهادهابا همه حرف میزدن نه فقط یک نفر
      اولین اهنگ داستانی رپفارسی مربوط میشه به شایع برو البوم کوتاه شو گوش بده بعد بیا… و اتفاقن نقد به سورنا و هیچکس وارده نباید دکلمه بخونن یا هم اعلام کنن دیگه رپ نمیخوونن همین
      تعصب و غرور فقط باعث زمین خوردن افراد میشه،اگر سورنا رو دوست داریم نذاریم از این بدتر اسکی کاربشه

      1. از نحوه حرف زدنت مشخصه که چند سالته
        آهنگ مستی برای آلبوم مرد تنهای علی سورناست تاثیر سورنا روی رپرهای دیگه از جمله شایع،فرشاد و صفیرمعلومه اگه حتی نخوای چشم و گوشو وا کنی
        به هر حال وقتی کسی کار جدیدی می کنه نباید انتظار داشته همه متوجه بشند.نباید از همه انتظار داشت که به بچت بگو گوش کننددد بالاخره پیشرو و سایت شرط بندی مخاطب میخواد

      2. به روز داره پیشرفت میکنه. واسه تو اسکلی که تاحالا لایه یه کتاب رو باز نکردی و یه شعر هم حفظ نیستی اینجور چیزا با مغزت نمیخوره ، تو بهتره بری زدبازی گوش بدی
        اولین داستان رپ رو علی گفته بعد میگی شایع . این شعرو ور هاتو از کجات درمیاری

    2. اتفاقا از نحوه حرف زدن توام مشخصه که چند سالته و فقط تعصب سورنا رو داری و ازش بت ساختی
      من خودم طرفدار سورنا هستم اما خیلی تکراری و مسخره شده جدیدا باید نقدش کرد والا اینجوری جلوبره خرابتر میشه
      تاثیر بهرام روی رپرهای دیگه از جمله سورنا،شایع،فرشاد و صفیرمعلومه اگه حتی نخوای چشم و گوشو وا کنی و همشون از بهرام الگو برداری میکنن
      به هر حال وقتی کسی البوم اشتباهخوب و گذار رو مینویسه و میخونه و سبک جدیدی باز رو می کنه نباید انتظار داشته همه متوجه بشند.نباید از همه انتظار داشت که گذار گوش کننددد بالاخره دهقان و نیموش وسایت شرط بندی مخاطب میخواد

    3. خوندن درام لس یا همون بقول یه سری دکلمه گونه به جریان بود که در کنار جریان اصلی هیپ هاپ ایران بوجود اومد اونم در غیاب حضور جریان زیر زمینی نسل یک که همه پخش و پلا شده بودن اینور اونور دنیا که تکیه اصلیش بر مفهوم کلام بود اگر بخوایم رپ فارسی رو به عنوان یه سبک خاص موسیقی در نظر بگیریم میشه گفت یه جریان الترناتیو بود که شروعش با نسل دو و سه بود اگر هم بخوایم کلی بهش نگاه کنیم که خب یه ژانر فرمی هیپ هاپ تو کل دنیا محسوب میشه مصادره چنین جریانی به نفع سورنا چریک دهقان و… غلطه دقیقا عین اینه که سروش هیچکس رو اولین رپر ایران بدونیم
      بهرام مشکلی نداره مشکل اصلی بین بهرام و اعضای ملی و دیوار و .. سر این بود که بهرام تنها نشونه رشد تو جنبش هیپ هاپ ایران رو مستقیما به زنهای رپر نسبت داد که خب غلطه ولی نظر بهرامه از بهرام بعیده که چنین حرفهای خامی بزنه مگر اینکه از جریان اصلی کل موضوع و جنبش دور افتاده باشه که به نظر میرسه دور افتاده باشه چرا و چگونه رو یه سری نسبت میدن به ستاره ملک زاده تا جایی که بهرام اومد تمام قد ایستاد گفت ستاره از زمان سکوت کنارش بوده ربطی به اون نداره در کل نیمی از انتقادهایی که به کار بهرام میشه بیجاست صرفا دنباله روی بقیه یا برخورد خشک با نوآوری و کار یه هنرمنده روزی رو یادم میاد که بهرام تازه مهاجرت کرده بود سعی میکرد ارتباطش با مخاطب با زیرنویس درست کردن و شیر کردن ویدیوهای مربوط به فرهنگ هیپ هاپ تو امریکا حفظ کنه تا روزی که باز بتونه کار کنه و عجیب ترین برخورد و توهین ها رو شنید که تو رپری تو رو چه به مستند اینم شبیه همونه هرچند نقد بهش وارده من هم دلم بهرام سکوت رو میخواد ولی اینکه دنباله رو یه جریان خاص فکری بشیم دیگری رو بجا و بیجا و درست وم غلط نقد کنیم چون بقیه نقد میکنن فرقی با دنیاله روهای امثال تتلو نداریم
      عزت زیاد

      1. جریان الترناتیو شروعش با بهرام (نسل ۱) بود داداش من و با البوم اشتباهخوب بعد از بهرام همشون سورنا البوم نگار رو داد فرشاد البوم رند رو داد و بامداد البوم اهن و نسل هایی بعد رپ فارسی هم از بهرام اموختن لطفا مصادره نکنید -بهرام خیلی کارا کرده ولی متاسفانه حسادت عده ای که زیر شاخه ملتفتی هستن و ذهن شون مستقل نیست قصد تخریب اعتبار رپفارسی رو دارن
        بهرام بی شک شماره ۱ رپفارسیه از همه لحاظ کارنامه اش تکمیله

  10. #علی_سورنا بلوغ را جایی تجربه کرد که جاپاهای بهرام دیده میشد. اما تقلیدهای بعدی در آثارش عموما به دلیل تکاملی است که شعر‌هایش گواه آن است. این هرگز ممکن نمی‌شد جز در فرار کردن از «نقدهای واقعی» با ذهنی بسته و نگاه متعصبانه و مقاومت در برابر تغییر.
    و دوستی و فرقه بازی ای که با دوستان خودش راه انداخته اند که کسی خا… نقد سورنا و دوستانش را نداشته باشند درواقع نسبت به همدیگر گردن گیر هستند

  11. در مورد افرادی که نسبت به بهرام نظراتشون رو نوشتن باید بگم که در قدم اول تعصب رو بزارید کنار و در قدم دوم اگر میبینید یک هنرمند داره رو به افول میره اون رو بپذیرید و نقدش کنید.
    بهرام داره به شدت اُفت میکنه که بخشی از اون مربوط میشه به ستاره ملک زاده (غوغا) که چند سال پیش با شاهین هم همکاری داشت و باعث بسته شدن حساب های رادیو فریاد سر همین جریان بهرام هم شد.این افول رو میشه در حواشی بهرام با صفیر و آتور هم مشاهده کرد. این رو هم اضافه کنم هیچکس درباره ی حمایتی که سال ۹۶ کرد عذرخواهی کرد اما بهرام این کار رو نکرد. به قول فدایی تو از اون آدمایی که برسی میگندی…
    در مورد سورنا هم بگم به نظر من از شروعش تا الان قطعا داشته پیشرفت میکرده و مثل بعضی رپکن ها درگیر پول،سایت های شرط‌بندی و تبلیغ برای جناح خاصی نشده و سبک جدیدی رو در رپ فارسی ایجاد کرده…

    1. من چیزی جز پیشرفت در بهرام و اثارش ندیدم ولی کلی تقلید سورنا از بهرام رو در اثارش میبینم شماهم در قدم اول تعصب تخمی تونو کنار بزار و اگر میبینی یه هنرمندنما از بهرام تقلید میکنه اون رو بپذیر نه اینکه ازش حمایت کنی
      بهرام روز به روز قوی تر میشه – اتفاقا اون کسی که افت کرده سروش هیچکس هست که مربوط میشه به ازاده اکبری- در ضمن غوغا انقد به عنوان رپر زن خوب بوده که با شاهین فیت هم داشته- علت بسته شدن اینستاگرام امیرتتلو هم ازاده اکبری بود- اما اگه غوغا صفحه رادیو فریاد رو بست بخاطر توهین وتمسخر هایی بود که بهرام کرده بودن اونا دیگه انتقاد نیست- صفیر و آتور کی هستن که بیان راجب بهرام نظر بدن. بهرام هیشکدومو به هیش جاش حساب نمیکنه .همه فهمیدن این تخریب های هماهنگ شده از این بود که چرا گذار همزمان با مجاز پخش شد بهرام حق داره به تیمش بگه بهترین اذهان مستقل واقعا به حق بود بقیه که هیچ خلاقیتی ندارن جز تقلید و سمپل کردن اثار دیگران- درضمن فدائی این تیکه رو به شاهین نجفی ورضا پیشرو گفته نه بهرام- معلوم شد اصلا هیپ هاپی نیستی – بهرام نیازی نیست عذرخواهی کنه مگه سورنا و فدائی عذر خواهی کردن؟
      در مورد بهرام هم بگم به نظر من از شروعش تا الان قطعا داشته پیشرفتی داشته که همه از جمله سورنا ازش تقلید میکنن و مثل بعضی رپکن ها درگیر پول،سایت های شرط‌بندی و تبلیغ برای جناح خاصی نشده و سبک جدیدی رو در رپ فارسی ایجاد کرده که امثال صفیر-فرشاد-بامداد- سورنا- رض و نوید و… میان به بهرام رجوع میکنن
      حقیقت بسیار تلخه

  12. علی سورنا=معتقدم هنرمند هرگز نباید رو اثرش تعصب و غیرت داشته باشه ، یکی از بزرگترین دلایل عدم پذیرش تغییر همینه.
    به علی سورنا بگید انتقاد رو از دیگرد و صفیر و دوستان ملی که برا هم نوشابه باز میکنن شروع کنه تا ثابت بشه واقعا توان پذیرش نقد رو دارن یا نه
    در ضمن رسانه میدان فکرکنم تنها دکلمه خونی که در هیپ هاپ فارسی میشناسی علی سورنا باشه برا اونه همش زومی روش

  13. رسانه ی میدان هم چون طرفدار علی سورناست فقط روز و شب داره براش میماله موفق باشی تو با این نوشته هات هیش کمکی به علی نمیکنی جز اینکه باعث بشی درجا بزنه برا فرشاد و بامداد و تس هم از این نوشته ها بنویس دیگه نترس گوشت تن ات کم نمیشه- سورنا که کپی کاره ایده ای نداره که

  14. تحلیل خیلی خوبی بود
    باهات موافقم تو اینکه اثار یه هنرمندو از ابتدا تا امروز به توالی دنبال کنی یه شناخت خوبی از رشد شخصیت و طرز فکر اون به ادم میده ، مخصوصا تو سبک رپ این قضیه خیلی پر رنگ تره ، همونقدر که هنرمند ذهنش پخته تر میشه مخاطبم رشد میکنه و گوشش پخته تر میشه به مرور زمان و درجا زدن و پس رفته هنرمند مورد علاقشو حس میکنه . امیدوارم این اندک رپرایی که کار با محتوا میسازن مثل بقیه (شبه) همکاراشون به مشتری مداری و باند بازی مبتلا نشن و از اصل داستان و هدفی که داشتن دور نیفتن .

  15. سورنا اصلا رپرخوبی نیست میخاد با کلمات درشت فقط بگه آررررررررررره دیگه رپرباید مثل بامداد باشه

  16. این که فکر میکنی کسی مثل علی از بهرام تقلید میکنه کافیه بری کارای سورنا مثلا نگار و کویر و سه تا سینگل ترک آخر و گوش کنی تا بفهمی حرفت چقدر مسخرست
    سورنا از اول کارش البوم مردتنها و قبل از اون تا الان تنها بوده و چیزی رو که ساخته به تنهایی ساخته ورشد کرده و مثل بهرام هر روز با یه تیم نبوده و فرداش بپیچه
    بهرام تنهاست؟موقعی که با همین ملتفت که میگی رفیق صمیمی شده بودن و فقط از همدیگه تعریف و تمجید میکردن رو مثل اینکه یادت رفته
    ولی مشکل اینه که بهرام هم مثل تو فکر کرده با فتوشاپ میشه تاریخ رو عوض کرد.نمونه هم اینکه لیبل دیوار از جلد البوم سکوت حذف کرده و بعد از اون البوم اشتباه خوب و قطع کردن ارتباطش با مهدیار و البوم ضعیف آخرش که معلوم بود به خاطر اینه که دیگه حرف مردمش و مشکلاتش اونها رو نمیفهمه

    1. این که فکر میکنی کسی مثل علی از بهرام تقلید نمیکنه کافیه بری کارای سورنا مثل نگار که سبک همین الترناتیو خوندن رو بهرام با اشتباهخوب ایجاد کرد مقایسه وگوش کنی تا بفهمی حرفت چقدر مسخرست هاهاها
      سورنا از اول کارش البوم مردتنها نبوده با فرشاد و بن و… کار کرد اخرش چی شد؟؟؟ اصلا می دونی چیشد …و قبل از اون تا الان تنها نبوده پس احسان و مضراب که اینقد کمکش کردن تا بالا بیاد چی بودن ؟؟سورنا مدیونه دیوار هست و چیزی که سورنارو ساخته دیواره و علی به تنهایی ساخته ورشد نکرده و اتفاقن هر روز با یه تیم بوده کاراشو نگاه کنی الان هم اویز بچه های ملی شده
      بهرام تنهاست اینو همه دیدن موقع پخش البوم گذار بهترین البوم چند سال اخیر رو منتشر کرده ولی خیلیا سوختن ازاینکه بهرام تیم خودشو مستقل پیدا کرده
      خداشاهده بهرام یه چیزی رو دونست که کارهاشو به مهدیار یا اتور نداد- برا اولین بار تووء تاریخ رپفارسی یه مجموعه بیرون اومد که اهنگسازی شده بود نه سمپل… متاسفانه خیلیا فرق سمپل کار با اهنگساز رو نمیدونن …
      ولی مشکل تو و امثالت هم اینه انقد گیرایی تون پایینه نفهمیدید البوم هم اعتراضی بود هم مفهومی هم اجتماعی این دیگه تقصیر بهرام نیست که شعور مخاطب پایینه … البوم گذار هزاران برابر قوی تر از البوم مجاز هس این رو مرور زمان داره نشون میده
      و میبینی سورنا در اثار اینده اش چطور از بهرام الگو برداری میکنه
      بهرام = پرچمدار هیپ هاپ مستقل

  17. متاسفانه رسانه و منتقد واقعی تووی رپفارسی نداریم-
    الان بهروز از وقتی توسط مهدیار و ملتفت فالوو شد یه کلمه نقد نمیکنه ملتفت رو درحالیکه مجاز پر از نقد بود…
    فضای توییتر شده باندبازی و رفیق بازی …کی میتونه فرشاد رو نقد کنه؟کی میتونه صفیر رو نقد کنه؟کی میتونه دهقان رو نقد کنه؟کی میتونه سورنا رو نقد کنه؟کی میتونه ملتفت رو نقد کنه یعنی کسی جرات شو داره مهدیار حالشو میگیره…
    فقط و فقط بهرام کار دادنی به اسم نقد بریزیم دسته جمعی خرابش کنیم اخه ما بهترین های مستقل هستیم دیگه ولی عرضه ی نقد همدیگه رو نداریم.هاهاهاها
    الان علی سورنا و بچه های ملی با هم رفیق شدن هرچی بخونن مورد تایید همدیگه هستش همچنین بچه های دیوار با ملتفت و ملتفت با بقیه که دیگه بهتر میدونید این وسط تنها کسی به اسم نقد مورد تخریب قرار میگیره تشکل پیله و بهرام هستش در صورتیکه همه شون ب خصوص علی سورنا و نوید دارن از بهرام تقلید می کنن -اگه انتقاد هست برای همه هستش نه فقط برای بهرام- هیشکی جرات نکرد البوم مجاز رو نقد کنه به نظرت چرا؟؟؟
    همشون اول میان میگن وای این چه البومی بود بهرام خوند بعدش میای میبینی بلا استثنا همشون دارن حرفایی که بهرام میزنه رو میزنن ولی اینا بیشتر و با کلمات قلمبه میپیچونن
    واقعیت انکار ناپذیر اینه که اگه بهرام نبود این بعد رپفارسی هم ایجاد نمیشد
    در ضمن بهرام حق داره به تیمش بگه بهترین ذهن های مستقل چرا؟؟ چون تیم شون نه از کسی دستور میگیرن مثل ملی ونه از کسی تقلید میکنن مثل سورنا و نوید
    یادمه بهرام اعلام کرد از دیوار جداشدم بعد یه مدت نوید صدر البومی داد صداشو توی ترک اول کپی بهرام کرده بود هاهاهاها اجرش با خدا
    خلاصه یه چیز رو هم به گوش سورنا برسونید که میگه=رپکنا منوخیلی دوست ندارن اینو دیگه همه فهمیدن بهرام رو دوست ندارن تا سورنا ادم واقعی باشه بهتره تا الکی ناله کنه…
    یا حق

    1. دقیقا چیه سورنا شبیه بهرامه؟استایل خوندنش یا صداش؟یا حرفایی که میزنه؟
      سورنا از اول و البوم مردتنها تا سه تا آهنگ آخرش تنها بوده و چیزی که ساخته رو به تنهایی ساخته برعکس بقیه
      تو همه آهنگهاش هم پیشرفتش حس میشه و داره ایران زندگی میکنه و از آهنگاش هم میشه فهمید.
      بهرام تنها بوده؟مثل اینکه زمانی که باهمین بچه های ملتفت رفیق بود و فقط از همدیگه تعریف میکردن و یادت رفته؟
      متاسفانه بهرام فکر میکنه میشه تاریخ و فتوشاپ تغییر داد مثل کاری که با کاور البوم سکوت کرده بود.

      1. همه چیش اسکی از بهرامه
        اتفاقن سورنا اوایل صداشو و فلوشو شبیه یاس میکرد ولی دید فرجی نمیشه و با رفتن بهرام از دیوار سریع خودشو چسبوند به دیوار- مطمئن باش بهرام اگه نبود خیلیا هم توی این سبک خوندن نبودن-خود سورنا هم گفت بهرام همیشه پیشرو بوده و جریان سازی رو انجام داده
        بعد اینکه بهرام از دیوار رفت خیلیا خواستن جاشو بگیرن ولی نتونستن
        دیوار رو همه با اسم بهرام میشناسن –
        دیوار سفره ای هستش که از صدقه سری بهرام و اتور باز شد ولی استفاده شو دارن مفت برها میکنن هاهاها خلاصه بگذریم
        برو اشعار سورنا رو معنی کن اکثرن همون حرفایی که بهرام زده فقط علی بیشتر حالت شعر میده بهش همین
        بهرام از اولش تنها بود حتی اون موقع که خیلیا پیشش بودن حسودی شو میکردن
        راستی کجا بهرام و بچه های ملتفت از هم تعریف میکردن؟؟ اولین بار تووء تاریخ رپفارسی بنای نقد کردن توی توییتر رو بهرام و مهدیار و هیچکس با انتقاد کردن از خودشون انجام دادن-شاید یادت نیاد تو دهه هشتادی باشی
        سورنا از اولش تنها نبود سورنا همون اوایل با بن و فرشاد و …. دیگه بوده ولی بهترین راه معروف شدن قدم گذاشتن تووء رد پای بهرام بود همه اینو می دونن حتی البوم نگار که اومد دیگه کاملا این موضوع لمس شد هاهاها
        در ضمن اون موضوع رو بهرام هم توضیح داد از قوانین ناشر بود که روی هیش کدوم از کارها هم نبود دقت کن

      2. دقیقا همه چیه سورنا شبیه بهرامه-استایل خوندنش یا حتی فلوهاش ویا حرفایی که میزنه
        سورنا از اول و البوم مردتنها تا سه تا آهنگ آخرش تنها نبوده و چیزی که ساخته رو به تنهایی نساخته بلکه احسان و مضراب ودهقان وفرشاد و بن و خیلیای دیگه کمکش کردن تا بیاد بالا
        تو همه آهنگهاش هم الگوبرداری هاش از بهرام حس میشه
        متاسفانه سورنا فکر میکنه میشه مثل از بهرام اسکی رفت و و کسی نفهمه ولی همه فهمیدن

    2. من تا البوم اشتباه خوب بهرامو خیلی قبول داشتم ولی واقعا تو گذار رید..اگ کسیم داره این وسط تقلید میکنه اون بهرامه ولی واقعا بلد نی مث سورنا باشه.. سبک خودشو پیش بگیره ب نظر من بهتره

      1. منم تا مرد تنها علی سورنا رو خیلی دوست داشتم ولی واقعا تو کویر رید اگه کسی هم داره این وسط تقلید میکنه اون سورناست چون بهرام نسل یک هست سورنا نسل دو بالاخره استادش بهرامه خودش لایو هم اعتراف کرد بهرام جریان رپ رو میسازه به نظرم علی سورنا هم خودش باشه بهتره نه بخاد مثل بهرام بخونه

      2. منم تا البوم مرد تنها از علی سورنا خوشم میومد ولی واقعا بعد اون رید اگه کسی ام این وسط داره تقلید میکنه سورناست که خواسته مثل بهرام بشه ولی نشده به نظرم سورنا هم خودش باشه بهتره چقد تلاش میکنه ادای بهرام رو دربیاره -ادم باید چقد بی هنر باشه که همچین کاری بکنه
        سورنا بره شاعر بشه خوبه تا رپر صداشم که خیلی خش داره نمیشه گوش داد
        صدای استاد بهرام نورائی دلنشینه

  18. جالبه که یه سه ماهی بود به میدان سر نزده بودم و امروز که اومدم باز مطلبی از علی دیدم
    من که تازه دو ساله با سورنا آشنا شدم حسرتم اینه که چرا آلبوم هاشو جابجا گوش دادم و تکاملش رو درست درک نکردم
    مثلا مجموعه های بهرام رو به ترتیب گوش دادم و بهتر باهاش ارتباط گرفتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗