skip to Main Content
پیمانکاران شهرداری چقدر از کار کودکان زباله‌گرد سود می‌برند؟
سیاست کیوسک

پیمانکاران شهرداری چقدر از کار کودکان زباله‌گرد سود می‌برند؟

کامیل احمدی، سرپرست پژوهش زباله‌گردی کودکان، در نشستی آمارهای جدیدی از وضعیت زباله‌گردان در شهرها ارایه داده است به گفته او شهرداری جمع‌آوری زباله‌های تهران را ۲۰۰ میلیارد تومان کرایه داده است و برآورد می‌شود پیمانکاران حدود ۱ تا ۱.۵ برابر این میزان سود می‌برند.

به گفته احمدی پیمان‌کاران تنها بخشی از کارگران را بیمه می‌کنند و آنها با افراد غیرقانونی ادغام شده و در مراکز دولتی و غیردولتی اسکان داده می‌شوند.

۸۹ درصد از این افراد مهاجران غیرقانونی هستند و درحدود ۱۴ هزار زباله‌گرد غیر رسمی در کشور وجود دارد. احمدی گفته ۳۰ درصد زباله‌گردان کودکان ۱۵ تا ۱۷ سال هستند و کودکان ۱۱ تا ۱۲ سال نیز ۲۳ درصد این تعداد را تشکیل می‌دهد. وی افزود ساعت‌های کاری این کودکان بسیار بالاست و تا پاسی از شب ادامه دارد.

در طی این سال‌ها برخورد مسئولان با مسئله کار کودک تحت عنوان «ساماندهی کودکان کار و خیابان» از سطح شهر بوده که در عمل با طرح‌های ضربتی «جمع‌آوری و دستگیری» این کودکان، به شرایط کاری سخت‌تر و ناامنی بیشتر آنها انجامیده و همواره مورد نقد نهادهای حوزه کودکان بوده است.

از طرفی، سودجویی شهرداری و شرکت‌های پیمانکاری آن موجب ادامه بکارگیری کودکان با دستمزدهای پایین غیرقانونی و شرایط کاری ناامن و فاقد نظارت بوده است.

 

همچنین بخوانید:  دودی که آتش را پنهان کرد
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗