skip to Main Content
«طرح‌های ساماندهی کودکان کار ارتجاعی‌اند»
جامعه کیوسک

«طرح‌های ساماندهی کودکان کار ارتجاعی‌اند»

مدیرعامل انجمن یاری کودکان در معرض خطر می‌گوید «طرح‌های ساماندهی کودکان کار نتیجه‌ای جز آشوب، دلهره اجتماعی و رشد فزاینده کودک کار و کودک در معرض خطر نداشته است. بهتر است نام طرح ساماندهی کودکان کار را طرح بی سرو سامانی و به هم ریختگی بنامیم چون عملاً مشکلی را در این سال‌ها حل نکرده، بنابراین به جای اینکه درست بکند، بهم ریخته است. اجرای طرح‌های ساماندهی کودکان کار مانند سرگرمی و بازی در جامعه است».

شری نجفی در نشست «تهران، شهری برای همه کودکان» تاکید کرده «کار کودک، سنت، آئین و عادت خانواگی، قومی و قبیله‌ای نیست، بلکه یک سیاست است که به عرف تبدیل و سال‌های سال با حمایت‌های سرمایه‌داری جریان داشته است و قبل از انقلاب اسلامی هم با عنوان «کودکان غربتی» مطرح بوده است».

وی ضمن انتقاد از متولیان مختلف چنین طرح‌هایی گفته «طرح‌های ساماندهی کودکان از هیچ پایگاه مردمی برخوردار نیستند و به دلیل نداشتن پشتوانه‌های علمی، اقتصادی، اخلاقی و انسانی ارتجاعی هستند. ساماندهی کار کودک بدون رهایی او از فقر امکان‌پذیر نیست و باید به اصل موضوع پرداخت. نمی‌توان کودک کار را ساماندهی کرد اما درباره پیشگیری و حل ریشه‌ای آن اقدامی نکرد، این وظیفه دولت‌هاست که سهل‌انگاری می‌کنند و نادیده می‌گیرند تا عده‌ای از قِبل جان ناتوان این کودکان لقمه‌های گُنده بردارند. کودکان کار در کنار طلای کثیف، برای پیمانکاران شهرداری تهران ثروت تولید می‌کنند و هیچکس شنوای صدای آنها نیست».

هم‌زمان معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از اجرای طرح مشترک «ساماندهی کودکان کار و خیابان» با همکاری وزارت کشور، استانداری، شهرداری تهران و تعدادی از سازمان‌های مردم‌نهاد از ۲۵ خرداد خبر داده است. حبیب‌الله مسعودی فرید زباله‌گردی را «جزو کارهای زیان‌آور برای کودکان» توصیف کرده و گفته «نهایتاً هدف در ساماندهی کودکان کار و خیابان ایرانی و غیرایرانی این است که شاهد حضور این کودکان در معابر شهری نباشیم».

همچنین بخوانید:  بی‌سوادی نیمی از جمعیت ایران را تهدید می‌کند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗