skip to Main Content
آیا دولت سقف قراردادهای موقت را تایید می‌کند؟
اقتصاد کیوسک

آیا دولت سقف قراردادهای موقت را تایید می‌کند؟

تعیین سقف زمانی برای قرارداد در مشاغل غیرمستمر، در انتظار تصمیم نهایی وزیر کار و تصویب هیئت وزیران است.

علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار، از توافق «نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت» خبر داده و گفته «در آیین‌نامه سقف سه سال را برای کارهای غیرمستمر در نظر گرفتیم و به‌این‌ترتیب کارفرما می‌تواند برای مشاغل غیرمستمر، حداکثر سه سال با کارگران قرارداد موقت ببندد و در‌صورتی‌که پروژه ادامه داشته باشد، لازم است چه با کارگران سابق و چه با کارگرانی که از آن پس به آن واحد اضافه می‌شوند، قرارداد تا پایان کار بسته شود».

وی در توضیح مشاغل با ماهیت مستمر و غیرمستمر توضیح داده «مشاغل غیرمستمر به‌طور کلی مشاغلی هستند که تاریخ پایان مشخصی برای آنها متصور است. برای مثال، وقتی شما در یک شرکت تولیدی کار می‌کنید، یک شغل مستمر دارید، اما اگر در ساخت یک سد فعالیت می‌کنید، تاریخ پایان کار در واقع همان پایان کار ساختن سد است. همچنین برخی از مشاغل غیرمستمر می‌توانند در بستر مشاغل مستمر به شکل موقت شکل بگیرند. برای مثال وقتی در آن شرکت تولیدی قرار بر ایجاد یک خط تولیدی جدید باشد، کارگرانی که این خط تولید را می‌سازند و تحویل شرکت می‌دهند، یک شغل غیرمستمر دارند، اما کارگرانی که در این خط تولید کار خواهند کرد، صاحب شغل مستمر هستند».

تبصره یک ماده ۷ قانون کار می‌گوید باید سقف زمانی قرارداد موقت با نیروی کار در مشاغل غیرمستمر تعیین شود؛ قانونی که نزدیک به سه دهه وجود داشته، اما تا امروز اجرا نشده است.

در صورت تصویب نهایی این آیین‌نامه، کارفرمایان مشاغل غیرمستمر ملزم خواهند بود پس از سه سال و تا اتمام پروژه و پایان کار غیرمستمر، با نیروی کار خود قرارداد دائم امضا کنند.

همچنین بخوانید:  برگزاری نخستین دوره فستیوال بین المللی موسیقی معاصر تهران
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗