skip to Main Content
کارگران از ترس اخراج‌شدن به ناامنی کارگاه اعتراض نمی‌کنند
جامعه کیوسک

کارگران از ترس اخراج‌شدن به ناامنی کارگاه اعتراض نمی‌کنند

عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری می‌گوید قراردادهای موقت و زیر سوال رفتن امنیت شغلی در محیط کارگاهی موجب شده تا کارگران نتوانند با خاطر آسوده نسبت به رعایت نشدن تمهیدات ایمنی و خطرهای جانی مترتب بر آن از کارفرما گلایه کنند.

به گفته ناصر چمنی تازمانی که کارگران نگران تمدید نشدن قراردادهای خودند؛ نمی‌توان از آنها انتظار داشت که رعایت کامل مقررات ایمنی و بهداشت کار را از کارفرمایان خود مطالبه کنند.

به اعتقاد مسئول نهاد صنفی کارگران پیمانکاری پتروشیمی تبریز کارگران در جستجوی معاش‌ خانواده راهی کارگاه‌ها می‌شوند برای همین طبیعی است که برای حفظ این موقعیت ملاحظه کرده و از سایر مطالبات قانونی خود نظیر رعایت اصول ایمنی در محیط کار چشم پوشی کنند.

چمنی در ادامه اضافه کرده عموم کارفرمایان در محیط های کارگاهی کوچک حتی توصیه‌های مسئول ایمنی را جدی نمی‌گیرند و تصور می‌کنند هزینه کردن برای ایمنی کارگاه و تجهیز آن بی‌مورد و هزینه اضافی است و وقتی به این شرایط موقعیت نابرابر کارگران قراردادی و پیمانکاری را نیز اضافه کنیم، طبیعی است که راه هرگونه انتقاد از کارفرما بسته می‌شود.

سالانه نزدیک به هزار و ۵۰۰ کارگر در ایران به دلیل نامن بودن کارگاه‌ها و نادیده‌گرفته‌شدن اصول ایمنی جان خود را از دست می‌دهند. دولت هم در نبود انجمن‌های صنفی مستقل و سندیکا علاقه چندانی به نظارت بر کارگاه‌ها و احقاق حقوق کارگران ندارد. مدیران دولتی حتی علت اصلی حوادث کار را بی‌احتیاطی کارگران می‌دانند.

همچنین بخوانید:  تنها ۵۳۲ کودک فلسطینی در تابستان ۲۰۱۴ کشته شده‌اند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗