skip to Main Content
تعدیل از چشم‌افتادگان پایتخت
جامعه

تناقض افزایش قیمت بلیت مترو با شعارهای قشنگ مدیران شهر به ما چه می‌گوید؟

تعدیل از چشم‌افتادگان پایتخت

شهرداری تهران قرار است قیمت بلیت مترو را افزایش دهد، این در حالی است که هزینه استفاده از خودروی شخصی هم از سال آینده بیشتر خواهد شد. محمدعلی نجفی، شهردار تهران بارها در محافل خصوصی و عمومی اعلام کرده یکی از سیاست‌های اصلی او کاهش جمعیت تهران است. راهکار اصلی او برای این کاهش جمعیت هم گران‌سازی زندگی در پایتخت است تا قسمتی از جمعیت شهر که توان تامین هزینه‌های زندگی در پایتخت را ندارند به شهرهای دیگر مهاجرت کنند.

در روزهایی که هوای تهران بازهم در شرایط ناسالم قرار گرفته، عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با جدیت قاطعانه‌‌ای از تصویب افزایش ۲۰درصدی نرخ کرایه مترو برای سال آینده در این کمیسیون خبر داده است. افشین حبیب‌زاده چند خطی پایین‌تر البته این را هم اضافه کرده که این افزایش ۲۰درصدی فقط شامل بلیت‌های تک سفره مترو می‌شود و بلیت مسیرهایی مانند تهران کرج تا دو برابر افزایش خواهد یافت. او احتمالا برای اینکه کسی خیلی موضوع را جدی نگیرد این را هم یادآوری کرده نرخ‌های جدید برای تصویب نهایی باید به صحن شورای شهر برود و تا آن زمان، حکم تصویب قطعی ندارند.

بر این اساس بلیت تک سفره مترو با ۲۰درصد افزایش از ۸۰۰ تومان به هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. بلیت مسیر تهران به کرج هم از ۸۰۰ تومان به ۱۵۰۰ تومان و نرخ کرایه مسیر متروی فرودگاه امام از ۶هزار تومان به ۱۰ هزار تومان افزایش می‌یابد. به گفته حبیب‌زاده پیشنهاد داده شده تا بین ۱۰ تا ۶۶ درصد بر اساس پیمایش به مسافران تخفیف داده شود. یعنی آنکه هر چه پیمایش کمتر باشد تخفیف بیشتر خواهد بود که این عدد تخفیف بین ۳۰۰ تا ۹۰۰ تومان خواهد بود.

شهرداری به‌جای ثابت نگاه‌داشتن هزینه‌های استفاده از حمل و نقل عمومی به نفع مردم و یا حتی کاهش آن، در مسیرهایی مانند تهران کرج قیمت بلیت مترو را تا ۴۵درصد افزایش داده است. در این شرایط حتی استفاده از مترو هم برای بسیاری از مردم تهران  چندان به‌صرفه نخواهد بود.

قیمت بلیت مترو در شرایطی افزایش پیدا می‌کند که آلودگی هوای تهران عامل نزدیک به پنج هزار مرگ در این شهر است. گسترش حمل و نقل عمومی و تشویق مردم به استفاده از آن از سیاست‌های اعلام‌شده از طرف مدیران جدید شهر تهران بود با این‌حال آنها همچنان در حال افزایش هزینه‌های استفاده از حمل و نقل عمومی‌اند. ارزان‌سازی استفاده از حمل و نقل عمومی و ارائه یارانه‌های سنگین به این بخش یکی از راهکارهای شناخته‌شده و نتیجه‌بخش برای کاهش میل شهروندان برای استفاده از خودروی شخصی است. در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان در روزهای آلوده استفاده از حمل و نقل عمومی رایگان اعلام می‌شود، اما تا امروز حتی یک روز هم شهرداری تهران حاضر نشده استفاده از حمل و نقل عمومی را به علت آلودگی هوا رایگان اعلام کند. البته استفاده از مترو در روزهایی مانند ۲۲بهمن و چند مناسبت مذهبی و حکومتی دیگر رایگان اعلام می‌شود.

همچنین بخوانید:  ابهام در علنی‌بودن جلسه انتخاب شهردار تهران

در این مدت حتی ساخت مترو هم چندان جدی گرفته نشده است و مانند سال‌های گذشته اولین بودجه‌ای که قربانی شرایط سخت مالی شده، بودجه مترو بوده است. محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران پیشتر اعلام کرده بود هیچ‌گونه اعتباری برای تکمیل خطوط نیمه‌تمام مترو پرداخت نشده است و تسهیلات قطعی مترو مانند دوره قبل به صورت غیرقانونی صرف سایر هزینه‌های مدیریت شهری از جمله پرداخت حقوق شده است.

مدیران جدید شهر تهران از منتقدان سرسخت محمدباقر قالیباف و دوره مدیریت او بودند. یکی از این انتقادها توجه بیش از حد قالیباف به ساخت بزرگراه و تونل در شهر و کمی‌توجهی به حمل و نقل عمومی بود. اصلاح‌طلبان حاضر در مدیریت شهری قول داده بودند این رویکرد تغییر کند و اولویت شهرداری گسترش حمل و نقل عمومی و تشویق مردم به استفاده از آن باشد. اما از اولین برنامه‌ریزی‌های ترافیکی شهرداری تهران در دوره جدید، تغییر شیوه و میزان پرداخت عوارض ورود به طرح ترافیک بود که به نظر می‌رسد باعث افزایش تقاضای سفر ثروتمندان با خودروی شخصی و سخت‌ترشدن شرایط برای کمتر برخورداران می‌شود.

نجفی بارها در محافل خصوصی و عمومی اعلام کرده یکی از سیاست‌های اصلی او کاهش جمعیت تهران است. راهکار اصلی او برای این کاهش جمعیت هم گران‌سازی زندگی در پایتخت است تا قسمتی از جمعیت شهر که توان تامین هزینه‌های زندگی در پایتخت را ندارند به شهرهای دیگر مهاجرت کنند.

اما در همین‌حال شهرداری به‌جای ثابت نگاه‌داشتن هزینه‌های استفاده از حمل و نقل عمومی به نفع مردم و یا حتی کاهش آن، در مسیرهایی مانند تهران کرج قیمت بلیت مترو را تا ۴۵درصد افزایش داده است. در این شرایط حتی استفاده از مترو به عنوان ارزان‌ترین و سریع‌ترین سامانه حمل و نقل در تهران هم برای بسیاری از قشرهای تهران چندان به صرفه نخواهد بود.

محمدعلی نجفی، شهردار تهران بارها در محافل خصوصی و عمومی اعلام کرده یکی از سیاست‌های اصلی او کاهش جمعیت تهران است. راهکار اصلی او برای این کاهش جمعیت هم گران‌سازی زندگی در پایتخت است تا قسمتی از جمعیت شهر که توان تامین هزینه‌های زندگی در پایتخت را ندارند به شهرهای دیگر مهاجرت کنند. این نوع سیاست‌ها که یادآور سیاست‌های آمرانه دوران تعدیل اقتصادی در ایران است، احتمالا همان نتایج رقت‌بار را به‌بار خواهند آورد: رشد سرسام‌آور حاشیه‌نشینی و له‌شدن طبقه فرودست زیر چرخ‌های به ظاهر توسعه.

همچنین بخوانید:  اعتیاد ۶۵ درصدی در میان زندانیان کشور

همین دیروز محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران که فرزند خلف بنیانگذار سیاست‌های تعدیل اقتصادی در ایران است، از درآمدزایی شهرداری از پارک‌کردن خودروها در حاشیه خیابان‌ها خبر داده بود که می‌تواند درآمد هزار میلیارد تومانی برای شهرداری در پی داشته باشد. او گفته این موضوع «این موضوع ایده‌‌آل‌های شورای شهر» است و با اینکه در بودجه نیامده به صورت یک تبصره به لایحه بودجه اضافه شده است. این در حالیست که شهرداری ده‌ها سال است که فضای پارکینگ ساختمان‌ها را با دریافت جریمه می‌فروشد و فضای خیابان‌های شهر را به پارکینگی بزرگ تبدیل کرده است.

حالا دیگر قرار نیست شهرداری از روش‌های «فسادآوری» مانند فروش مازاد تراکم و تغییر کاربری پول دربیاورد. اما به‌جای کم‌کردن از هزینه‌های اداره شهر، صرفه‌جویی در صدها میلیارد تومان هزینه‌های بی‌مورد قرار است هزینه‌های شهر از جیب مردم تامین شود و هرکس نتوانست در تامین این هزینه‌ها مشارکت کند، بهتر از جل و پلاسش را جمع کند و از این شهر برود.

تهرانی که محمدباقر قالیباف با کمک بورژازی مستغلات و شهرفروشی و زد و بندهای گسترده با عمده‌سازان و بساز و بفروش‌ها و پیمانکاران گردن‌کلفت نظامی ساخته است، با خونسردی بی‌اعتنا و آنکادرشده محمدعلی نجفی تعدیل خواهد شد. آنها که از همان فساد سیستماتیک دوران گذشته بهره‌مند شدند حق بیشتری برای زندگی و رفت و آمد در شهر خواهند داشت و آنان که زیر فشار سیاست‌های قبلی بی‌چیزتر و ندارتر شدند یا باید از شهر بروند، یا هر روز و هر روز محدوده رفت و آمد و دیده‌شدن و نقش‌داشتنشان در شهر را محدودتر کنند. این مردم همان‌هاییند که هم از چشم اصلاح‌طلبان افتاده‌اند و هم اصولگرایان. آنهایی که هم اصلاح‌طلبان از چشمانشان افتاده‌اند و هم اصولگرایان.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗