skip to Main Content
۷میلیون مستاجر ایرانی سالانه ۱۲میلیون اجاره پرداخت می‌کنند
اقتصاد جامعه کیوسک

۷میلیون مستاجر ایرانی سالانه ۱۲میلیون اجاره پرداخت می‌کنند

هفت میلیون خانوار ایرانی مستاجرند، این در حالی است که به گفته حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه‌و‌شهرسازی نتایج آخرین سرشماری‌ها نشان می‌دهد اجاره‌نشینی در ایران به ٣۶/٨‌درصد افزایش داشته است.

رقم‌های غیررسمی گاهی شمار اجاره‌نشینان ایرانی را تا دو برابر اعداد مراجع آماری رسمی می‌دانند. با وجود این مظاهریان معتقد است نسبت اجاره‌نشینی در ایران پایین‌تر از میانگین جهانی است و سود بازار اجاره در کشور ما تنها ۶‌درصد است که نسبت به سایر بازارها سود نسبتا کمی است.

با این حال کارشناسان مسکن اعتقاد دیگری دارند. آنها با اشاره به ثبات نسبی قیمت مسکن در کشورهای پیشرفته و بازار سوداگرانه ایران معتقدند بسیاری از مردم جهان نه از سر ناچاری که با ترجیح شخصی به اجاره‌نشینی روی آورده‌اند. آنها به کنترل بازار مسکن در این کشورها اشاره کرده و می‌گویند مردم کشورهای پیشرفته ترجیح می‌دهند به جای هزینه‌کردن سرمایه‌شان برای خرید ملک، پولشان را در سایر بازارهای سودآور سرمایه‌گذاری کنند. این در حالی است که تورم دو رقمی و بازار سوداگرانه مسکن و همچنین نبود ثبات شغلی در ایران باعث می‌شود که مردم کشور ما خرید مسکن را به اجاره‌نشینی ترجیح دهند

ایرانی‌ها سالانه بیش از ١٢‌میلیون تومان هم برای سکونت خود خرج می‌کنند. بررسی آمارهای بانک مرکزی بیانگر آن است که به‌طور میانگین، هر خانوار ایرانی سالانه ٣۵‌درصد از کل هزینه‌های ناخالص خود را به مسکن اختصاص می‌دهد؛ درواقع هر خانوار  ایرانی، سالانه ١٢‌میلیون و ٣۴٩‌هزار تومان برای سکونت خود هزینه می‌کند. این در حالی است که براساس آخرین آمارهای منتشر شده، در‌ سال ٩۴ متوسط هزینه ناخالص سالانه یک خانوار شهری که به مسکن اختصاص داده شده، ١٢/۴‌درصد نسبت به‌ سال ٩٣ افزایش یافته است.

همچنین بخوانید:  اقتصاد ثانی و رهاشدگی زنان

تعداد مستاجران در ایران در حالی افزایش پیدا می‌کند که دو و نیم میلیون خانه در کشور خالی است و فقط در استان تهران ۴۹۰ هزار خانه خالی وجود دارد. جداول منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران هم نشان می‌دهد حدود هزار و ۶۴۴ واحد مسکونی ۵۰ مترمربع و کمتر وجود دارد که در هر واحد از آن چهار خانوار و یا بیشتر زندگی می‌کنند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗