skip to Main Content
افزایش یک میلیون و۷۰۰هزار خانوار مستاجر زیرخط فقر از سال ۹۲
اقتصاد کیوسک

افزایش یک میلیون و۷۰۰هزار خانوار مستاجر زیرخط فقر از سال ۹۲

تعداد خانوارهای مستاجر زیر خط فقر در سال ۹۲ نزدیک به دو و نیم میلیون خانوار بوده که به گفته مدیر مطالعات علمی طرح جامع مسکن این میزان به سه میلیون و ۲۰۰هزار خانوار رسیده است.

به گفته فردین یزدانی، چون سهم هزینه‌های مسکن برای این گروه بالای ۴۰ درصد محاسبه شده و  فشار سکونتی برای آنان یک فشار اقتصادی عمیق است. او همچنین اضافه کرده بر اساس بر اساس مطالعات انجام شده؛ ۶۰ درصد این خانوارها در بافت‌های ناکارآمد سکونت دارند.

او همچنین تاکید کرده سیاست تامین مسکن باید معطوف  به این گروه از جامعه باشد و چنانچه سیاستی پیاده شود که منجر به افزایش  قیمت زمین و مسکن شود و انگیزه سرمایه گذاران خصوصی به این بازار بیشتر شود، این افزایش قیمت باعث رانش جمعیت به این بافت‌ها و رشد حاشیه‌نشینی می‌شود.

به گفته یزدانی براساس مطالعات انجام شده در سال ۹۲ حدود یک میلیون و ۵۰۰هزار خانوار در وضعیت بد مسکنی قرار دارند یعنی براساس تعریف مرکز آمار خانوارهایی که در یک اطاق ۱۲ متری و کمتر از این میزان زندگی می‌کنند. که از رقم مذکور، حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار خانوار در سکونتگاه‌های غیررسمی شناسایی شده‌اند.

رشد قیمت مسکن یکی از بزرگترین مشکلات جامعه ایران است. بر اساس برخی آما از سال ۷۲ تا ۹۲ قیمت زمین در مناطقی مانند تهران  ۱۰۷ برابر، مسکن ۷۶ برابر، اجاره‌بها ۳۶ برابر و تورم ۳۹ برابر شده است و این مسئله جاذبه زیادی برای سرمایه‌گذاری ایجاد کرده در حالیکه دولت باید با تزریق منابع مالی به صورت یارانه هدفمند و ایجاد انضباط در ساخت و ساز مقابل تبدیل‌شدن مسکن به کالا را بگیرد. در حال حاضر دو و نیم میلیون خانه در تهران خالی است.

همچنین بخوانید:  ۶۱درصد مردم مستأجرند
یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗