skip to Main Content
عدم استخدام معلمان حق‌التدریس به علت به‌کارگیری نیروهای خاص
Connecting last jigsaw puzzle piece.
اقتصاد جامعه سیاست کیوسک

عدم استخدام معلمان حق‌التدریس به علت به‌کارگیری نیروهای خاص

طبق مصوبه مجلس، معلمان حق التدریسی پس از گذراندن دوره مهارت‌آموزی دانشگاه فرهنگیان باید به استخدام رسمی وزارت آموزش و پرورش درآیند ما حالا این وزارت‌خانه از تعهد خود شانه خالی می‌کند و بجای این معلمان، افراد دیگری را استخدام می‌کند که هویتشان مبهم است.

معلمان حق‌التدریس با معیارهای مبهم و نامشخص آموزش و پرورش به سه گروه تقسیم شدند تا در سه مرحله وارد دانشگاه شوند و استخدام شوند. برای دو گروه اول حکم استخدامی آموزش و پرورش صادر شده اما با روی کار آمدن دولت جدید استخدام گروه سوم که ۱۲ هزار و ۸۰۰ هزار نفر هستند، متوقف شده است.

به گزارش رویداد۲۴ آموزش و پرورش به کارگیری چند هزار نفر دیگر که شامل برخی از آموزشیاران نهضت سوادآموزی، روحانیون و تحصیل‌کرده‌های حوزه علمیه، خانواده‌های ایثارگر و برخی دیگر با هویت مبهم را در قالب گروه چهار و پنج در دستور کار قرار داده است.

در این گزارش آمده که اخبار تایید نشده‌ای وجود دارد که آموزش و پرورش بر اساس فشارهای برخی لابی‌ها و حتی نفوذ برخی نماینده‌های مجلس اصرار دارد که همزمان با استخدام گروه سوم به استخدام گروه چهارم و پنجم اقدام کند. در حالی که سازمان امور استخدامی اعلام کرده برای استخدام گروه چهار و پنج بودجه و برنامه‌ای ندارد. در واقع حق التدریسی‌های گروه سوم ابزاری برای به‌کارگیری گروه‌های دیگر و اجبار سازمان امور استخدامی کشور برای استخدام آنها شده است.

براساس گفته‌های عضو کانون صنفی معلمان محمدرضا نیک‌نژاد، معلمان حق‌التدریس به صورت ساعتی تدریس می‌کنند و برای دریافت حداقل حقوق باید در هفته ۲۴ ساعت تدریس کنند. اما از آنجایی که هر ساعت کاری برای معلمان ۴۵ دقیقه محاسبه می‌شود، این مابه‌التفاوت، از حقوق معلمان حق‌التدریس کسر می‌شود.

این معلمان در روز تعطیل حقوق دریافت نمی‌کنند و دریافتی برخی از آنها به حدود یک میلیون تومان می‌رسد. بیمه معلمان حق‌التدریس نیز یک ماه کامل نیست و دولت حق بیمه ۱۵ روزه برای معلمان حق‌التدریس را پرداخت می‌کند.

در سال ۸۸ طبق طرحی با عنوان «تعیین تکلیف استخدام معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی» آموزش و پرورش موظف شد با هدف جبران کمبود نیروی آموزشی این وزارتخانه، معلمان حق التدریسی بعد از گذراندن دوره‌ای در دانشگاه فرهنگیان را استخدام کند. حال با توجه برنامه ششم توسعه، اگر استخدام این معلمان تا پایان سال انجام نشود، مصوبه دیگر الزام اجرایی نخواهد داشت و احتمال دارد جذب این معلمان در عمل ملغی شود. از طرفی به کارگیری نیروی جدید توسط آموزش و پرورش در حالی است که طبق ماده ۸ این قانون «از تاریخ تصویب این قانون به کارگیری هرگونه نیروی حق التدریس جدید در وزارت آموزش و پرورش ممنوع است.»

همچنین بخوانید:  ترک تحصیل 30 درصد دانش‌آموزان
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗